Jag ska lägga ett trädäck i markhöjd och har nu grävt ur en grop c:a 30 cm. Tanken var att lägga markduk och fylla upp med grus. Sen tänkte jag att det blir riktigt jobbigt att släpa in 11 ton grus på tomten och funderar på att gjuta plintar istället. Kan man göra så? Marken är lerjord och närmast isoleringen (c:a en meter ut) är det sand, förmodligen den gamla dräneringen. Berggrund finns öht inte.

Uppenbar risk är ju att altihopa sjunker ner i leran med tiden, men det gör väl elva ton grus också?

Hur hade ni gjort? Bitit i det sura äpplet och fått tipplass till framsidan huset och sen gått med 200 lass på skottkärran?

Trädäcket kommer att ha dimensionerna 4x6,5 meter och kan fästas i två väggar i vinkel.

Bifogar en bild från sketchup hur jag har tänkt

• Skiss i SketchUp som visar ett planerat trädäck i markhöjd fäst vid blått hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lergjord och gjorde exakt så för ca 17 år sedan. Plintarna sitter som berget. Om jag kommer ihåg rätt var "plintarna" betongfästen för gatlampor så de hade ganska stor diameter. Jag handgrävde ca 70 cm och fyllde 10 cm med grus innan plintarna placerades i hålen. I hålet där lampstolpen ska sitta, gjöt jag fast ställbara stolpskor.
Min altan är ca 3.6X8 m.

• Gilla
HansomeHanson
  • Laddar…
Fäste du även altanen i husgrunden? Använde du en bärlina i så fall?

Exakt så!

• Gilla
HansomeHanson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.