De flesta av våra träd och buskar har vissnat och detta i mitten av augusti. Även grannarnas, så det verkar allmänt för området. Men vad kan det bero på? Det är inte bara en sort som drabbats utan i stort sett ”alla” utom möjligen murgrönan. Det känns inte som ”höst” utan de har helt enkelt vissnat…det har varit extremt mycket regn, kan det ha samband?
 
...och blåst...men det kan väl inte växterna vissna av...?
 
🤔 Vilken del av Skåne är det? Här var det först rejäl torka och sedan har det urregnat. Inte har något dött inte. Märkligt att även TS's grannars växter vissnat?
 
S sepani skrev:
De flesta av våra träd och buskar har vissnat och detta i mitten av augusti. Även grannarnas, så det verkar allmänt för området. Men vad kan det bero på? Det är inte bara en sort som drabbats utan i stort sett ”alla” utom möjligen murgrönan. Det känns inte som ”höst” utan de har helt enkelt vissnat…det har varit extremt mycket regn, kan det ha samband?
Bilder?
 
halper halper skrev:
Bilder?
Bilder kommer ikväll!
 
Vi har haft liknande fenomen i år.

En ros som blommat mycket tidigare år har inte fått någon blomma som slagit ut än och ser allmänt hängig ut.

En klematis som växt som ogräs tidigare år har inte växt alls i år och upplevs ha dött.

Pionerna blommade över på någon dag.

Våra daggkåpor växte ovanligt lite och vissnade/ dog i mitten av juli.

Där emot annat har växt som tusan istället.
Vi har mestadels lerjord som i juni blev hårt som berg och som knappt mjuknat upp efter allt regn,, påverkar säkert.
 
Regn? Det är väldigt blött i marken just nu. Vissa växter gillar inte stående vatten. Kan det vara så?
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Regn? Det är väldigt blött i marken just nu. Vissa växter gillar inte stående vatten. Kan det vara så?
Det är nog det mest sannolika (även om det verkar gälla i princip alla buskar och träd…)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.