43 954 läst ·
194 svar
44k läst
194 svar
Träd från grannes tomt rasar på vårt nya hus
Den här tråden har ju urartat något om man kokar ner det:
Ni är oroliga att ett träd ska ramla på ert hus för att ni tror att de är i dåligt skick. I avsaknad av bilder får man anta att det bara ett ikullfallet träd och inte enstaka grenar som skulle kunna göra någon reell skada.
Er granne är inte det minsta orolig. Förmodligen har denne granne bott där i åtskilliga år utan att något hänt vilket förmodligen bidrar till dennes lugn.
Man får även anta att varken ni eller grannen egentligen har en aning om trädens egentliga tillstånd. Till det krävs en fackman.
Då återstår väl egentligen bara att ta dit en fackman och få ett utlåtande. Min egen erfarenhet i dylika situationer är lite att "som man frågar får man svar" så chansen är ganska stor att han ger er sida stöd. Risken är ju naturligtvis att grannen tar dit en egen fackman som kommer med motsatta besked.
Ni är oroliga att ett träd ska ramla på ert hus för att ni tror att de är i dåligt skick. I avsaknad av bilder får man anta att det bara ett ikullfallet träd och inte enstaka grenar som skulle kunna göra någon reell skada.
Er granne är inte det minsta orolig. Förmodligen har denne granne bott där i åtskilliga år utan att något hänt vilket förmodligen bidrar till dennes lugn.
Man får även anta att varken ni eller grannen egentligen har en aning om trädens egentliga tillstånd. Till det krävs en fackman.
Då återstår väl egentligen bara att ta dit en fackman och få ett utlåtande. Min egen erfarenhet i dylika situationer är lite att "som man frågar får man svar" så chansen är ganska stor att han ger er sida stöd. Risken är ju naturligtvis att grannen tar dit en egen fackman som kommer med motsatta besked.
Hej,
Håller med "Nyfniken" att tråden börjar glida iväg lite kan vi försöka hålla oss till TS orginalfråga?
Byggis1976, har du fått svar på din fråga (eller tillräckligt med info för att söka svar annanstans tex genom fackman), har du några följdfrågor eller ytterliggare info att lägga till?
Mvh
Stefan, Moderator
Håller med "Nyfniken" att tråden börjar glida iväg lite kan vi försöka hålla oss till TS orginalfråga?
Byggis1976, har du fått svar på din fråga (eller tillräckligt med info för att söka svar annanstans tex genom fackman), har du några följdfrågor eller ytterliggare info att lägga till?
Mvh
Stefan, Moderator
Då ni redan vad jag förstår har försökt tala med grannen utan någon vidare respons skulle iaf jag ta och lämna ett skriftligt meddelande med hänvisning till Jordabalken,
3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar
1 § Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren. Lag (1992:1209).
Påtala vad ni tänker göra (dvs kapa de grenar som tränger in på er fastighet) och när ni har för avsikt att utföra åtgärden, ge dem dock skälig tid att själva utföra dessa åtgärder. Skulle säga att inom 1-2mån är skäligt.
Skicka sedan meddelandet som REK så kan ni se när grannen hämtat ut det (= tagit del av det).
Har ni inte fått någon respons inom tidsramen så är ni helt fria att sätta igång att kapa oavsett om det anses vara rätt årstid eller inte för grenkapning.
Grannsämjan kan väl få sig en törn, men den verkade ändå vara lite frostigt redan.
Lycka till iaf o hoppas det löser sig.
3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar
1 § Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren. Lag (1992:1209).
Påtala vad ni tänker göra (dvs kapa de grenar som tränger in på er fastighet) och när ni har för avsikt att utföra åtgärden, ge dem dock skälig tid att själva utföra dessa åtgärder. Skulle säga att inom 1-2mån är skäligt.
Skicka sedan meddelandet som REK så kan ni se när grannen hämtat ut det (= tagit del av det).
Har ni inte fått någon respons inom tidsramen så är ni helt fria att sätta igång att kapa oavsett om det anses vara rätt årstid eller inte för grenkapning.
Grannsämjan kan väl få sig en törn, men den verkade ändå vara lite frostigt redan.
Lycka till iaf o hoppas det löser sig.
Jag är nöjd.
Jag gillar dock inte att vissa som gör inlägg gör det enbart för att provocera. Ett inlägg/ fråga är väl baserad på vad TS skriver. Bara för att jag inte kägger ut bilder behöver det väl inte betyda att jag ljuger, eller? Vad skulle jag vinna på det. Nyfinken drar iväg och skadar annars sunda resonemang. Någon börjar dra historier att anledningen framför allt måste vara solläge......eller att de vet (???) att granen inte skulle skada. Eller andra lögner. Moderator kan stänga tråden.
jag tackar för det sista inlägget. Bra, tack.
Jag gillar dock inte att vissa som gör inlägg gör det enbart för att provocera. Ett inlägg/ fråga är väl baserad på vad TS skriver. Bara för att jag inte kägger ut bilder behöver det väl inte betyda att jag ljuger, eller? Vad skulle jag vinna på det. Nyfinken drar iväg och skadar annars sunda resonemang. Någon börjar dra historier att anledningen framför allt måste vara solläge......eller att de vet (???) att granen inte skulle skada. Eller andra lögner. Moderator kan stänga tråden.
jag tackar för det sista inlägget. Bra, tack.
Redigerat:
Hej Byggis1976,
Jag tror vi missförstår varandra. Kanske att jag skrev mitt inlägg klumpigt. Jag vill bara värna om att du får rätt svar på dina frågor, och att inte tråden halkar iväg och du känner att du inte får svar. Inlägget var som sagt helt menat för att du skulle vara nöjd med de svaren du fick och att du känner att du får svar på ytterliggare följdfrågor.
Mvh
Stefan
Jag tror vi missförstår varandra. Kanske att jag skrev mitt inlägg klumpigt. Jag vill bara värna om att du får rätt svar på dina frågor, och att inte tråden halkar iväg och du känner att du inte får svar. Inlägget var som sagt helt menat för att du skulle vara nöjd med de svaren du fick och att du känner att du får svar på ytterliggare följdfrågor.
Mvh
Stefan
Redigerat:
Om du inte är nöjd med andra svar än de du bestämt dig för att du vill ha ...Byggis1976 skrev:
Varför ställer du öht frågan då?
Jag har själv startat någon tråd ibland med en fråga, som jag själv vet innan vilket svar jag mest hoppas på.
Men jag tar då intryck av om de som svarar inte alls stöder det jag vill. Och ofta tänker jag om då.
Det var inte så jag menade. Dina inlägg o allas i princip är bra. De jag inte gillar är de som bara är ute efter provocering. Träd skadar inte hus?? ( what! ) Du vill bara ha solläge ?? (Dvs jag ljuger? ) ? Eller självklarheter som ifrågasätts "Varför skulle ett högre träd skada mer än ett litet" sånt tycker jag är onödigt.Mikael_L skrev:
Jag misstänker att de som roas av sådana inlägg bara vill att tråden skall balla ur. Synd.
Annars har tråden haft bra diskussion. Jag har fått en mer nyanserad bild av läget.
Redigerat:
Det är det väl ingen som har sagt? Jag påpekade bara att det var otydligt ifall det bara var fallande träd som skulle kunna skada ditt hus eller även fallande grenar. En bild hade sagt mer än 1000 ordByggis1976 skrev:
Eftersom grenar redan har fallit ner så skulle du ju ha ett klockrent case om det dessutom var så att nedfallande grenar skulle ha potiential att orsaka skada. Nu tappar ju även friska träd grenar.
Ja, OK några inlägg har nog varit lite provocerande.
Men i övrigt tycker jag att det i huvudsak har utretts en del om rättsläget. Samt lite allmänt om Svensk skadeståndsrätt osv.
Men det som förvånade mig var att du "slutade" med att tacka och tycka om ett inlägg som sa att det bara är för dig att såga av grenar och rötter. Det fick liksom mig att tycka att du sket i alla inlägg som ville säga att det kan vara lite komplicerat, rent juridiskt.
Men i övrigt tycker jag att det i huvudsak har utretts en del om rättsläget. Samt lite allmänt om Svensk skadeståndsrätt osv.
Men det som förvånade mig var att du "slutade" med att tacka och tycka om ett inlägg som sa att det bara är för dig att såga av grenar och rötter. Det fick liksom mig att tycka att du sket i alla inlägg som ville säga att det kan vara lite komplicerat, rent juridiskt.
Jag har skickat PM till dig Byggis1976.
Vill inte stänga tråden då jag tycker det finns mycket bra i den (och tror att mer gott kan komma ur den). Vill som jag skrev innan att den inte spårar ur, och att du som trådskapare skall känna att tråden rör sig fram på ett sakligt och korrekt sätt.
Mvh
Stefan, Moderator
Vill inte stänga tråden då jag tycker det finns mycket bra i den (och tror att mer gott kan komma ur den). Vill som jag skrev innan att den inte spårar ur, och att du som trådskapare skall känna att tråden rör sig fram på ett sakligt och korrekt sätt.
Mvh
Stefan, Moderator
Mikael_L: det var i relation till att en annan som svarade försökte provocera knasigheter.
Inte illa ment mot alla seriösa inlägg på ämnet. Jag har inga problem om man ponerar olika saker. Men att som vissa bara häva hur sig knas stör mig. Jag skall bli bättre på att ignorer
Inga grenar har fallit. Två av 15 TRÄD har fallit omkull. Dock inte de största. Så de föll på tomten. Eftersom de flesta andra har genom sitt resonemang kommit fram till att jag troligtvis inte har ett klockrent fall så väljer jag att tro ( även om jag anser det jobbigt) att de har rätt.
Och det är ju inte så att jag tror att en 12 m gran kommer krossa vårt tak en solig sommardag. Men jag tror jag skrev att jag bor i ett blåshål. Men att bevisa att storm förelåg antar jag ändå är svårt.....
Inte illa ment mot alla seriösa inlägg på ämnet. Jag har inga problem om man ponerar olika saker. Men att som vissa bara häva hur sig knas stör mig. Jag skall bli bättre på att ignorer
Inga grenar har fallit. Två av 15 TRÄD har fallit omkull. Dock inte de största. Så de föll på tomten. Eftersom de flesta andra har genom sitt resonemang kommit fram till att jag troligtvis inte har ett klockrent fall så väljer jag att tro ( även om jag anser det jobbigt) att de har rätt.
Och det är ju inte så att jag tror att en 12 m gran kommer krossa vårt tak en solig sommardag. Men jag tror jag skrev att jag bor i ett blåshål. Men att bevisa att storm förelåg antar jag ändå är svårt.....
Redigerat:
Byggis jag tror att du missförstod mig eller så uttryckte jag mig klumpigt, ber om ursäkt i sådana fall.Byggis1976 skrev:Inga grenar har fallit. Två av 15 TRÄD har fallit omkull. Dock inte de största. Så de föll på tomten. Eftersom de flesta andra har genom sitt resonemang kommit fram till att jag troligtvis inte har ett klockrent fall så väljer jag att tro ( även om jag anser det jobbigt) att de har rätt.
Jag menade inte att ett större träd inte gör mer skada än ett litet. Jag är en nörd och spånade bara högt om att rent skadestatistiskt så är det oftast just mindre träd som fallar då de inte har lika välutvecklade rotsystem och därför viker sig oftare.
Sedan är jag nog inte så negativ heller som jag kan låta. Jag har försökt förmedla era framtida rättigheter vid en eventuell skada. Att få igenom att grannen skall ta bort trädet är tveksamt eller rättare föga sannolikt såvida det inte föreligger omgående fara för egendom och hälsa.
Däremot så skall ni redogöra för grannen att ni är oroliga för träden, argumentera och underbygga eran åsikt och då också göra tydligt gällande att vid ev skada kommer ni att ha rätt till skadestånd. Om ni har påtalat felet och det dessutom redan fallit träd så har grannen ett tufft läge vid en framtida skada. Om jag hade honom som klient tex så hade jag utan tvekan rekommenderat honom att antingen ta bort träden eller hämta in expertutlåtande som gör gällande att träden inte utgör någon risk för att falla. Utan ett sådant utlåtande får han tufft om det skulle falla fler träd som skada.
Lolle: det var inte ditt inlägg jag syftade på. Det var nyfinkens där han ifrågasatte varför en "lagom hög häck är bättre än en för hög...." Genom att sätta " fnuttar" och spela dum kring huvudfrågan , skada på huset. Det är väl uppenbart att en 12m hög gran placerad 4 m från en takkupa med glas skulle göra mer skada än en 2m hög tuja. Det förstår du, även jag 
Dina inlägg är seriösa anser jag, tack. Du ponerar och resonerar mycket bra.
Dina inlägg är seriösa anser jag, tack. Du ponerar och resonerar mycket bra.
Redigerat:
Frågan är om inte tråden ska stängas då jag nu inte förstår alla olika vinklar.
Det är snart fler förklaringar om missförstånd än dialog kring problemet.
Trots allt har TS problem med att granhäcken tar bort solen i ett tidigare inlägg, men nu är det inte längre ett problem utan hänvisas till insyn.
Det är snart fler förklaringar om missförstånd än dialog kring problemet.
Trots allt har TS problem med att granhäcken tar bort solen i ett tidigare inlägg, men nu är det inte längre ett problem utan hänvisas till insyn.