Jag ska få hjälp att installera en JFB i anslutning till en gammal central i uthus/förråd/fd ladugård. Befintligt sitter där dubbla aluminiumlådor med tre porslinssäkringar vardera. Det finns endast en mycket liten jordplint, som i dagsläget alltså också fungerar som nolla. Känns inte riktigt bra.

Men nu skall alltså en JFB in. Jag ska köpa in grejorna, men vet inte riktigt hur jag löser en övergång mellan kapslingarna. Problemet är det knappast går att nyttja gamla jordplinten, varför nya för både PE och N placeras i den nya kapslingen, av plast IP65. Fasledarna som går från JFB till säkrinspositionerna i den gamla centralen skall vara minst 6 mm2, likaså den jord som jordar den gamla kapslingen. Därutöver kommer alltså N och PE från förbrukarna i den yttre delen av systemet att bara passera genom "den gamla centralen" för att anslutas till skenor i den nya kapslingen. Men hur ansluter jag kapslingarna med varandra? Är det möjligt att ansluta VP-rör med rörförskruvningar, t.ex. dubbla eller tripla VP-20? Ett alternativ hade ju varit att köra med kabel, men det innebär ju ytterligare fler "lösa" kopplingar i den gamla centralen, något jag förstått att man visserilgen får göra, men kanske bör undvika om möjligt. Blir dessutom ganska grötigt.

Frågan är alltså inte kopplingsteknisk, utan endast hur man bygger samman äldre central och ny utrustning.

• skisscentral.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nog för att det är bra med porslinssäkringar men 6 st automat á 29 spänn + moms och kanske en lite större kapsling så behöver du inte skarva och oroa dig för nollskenan.

Annars så är det VP rör och tråd som gäller om miljön tillåter (damm o fukt)

Sitter det inte någon huvudbrytare vid befintlig central??

Prototypen

Tack för ditt svar.

prototypen skrev:
Nog för att det är bra med porslinssäkringar men 6 st automat á 29 spänn + moms och kanske en lite större kapsling så behöver du inte skarva och oroa dig för nollskenan.

Annars så är det VP rör och tråd som gäller om miljön tillåter (damm o fukt)

Prototypen
Visst hade man kunnat göra så, men vad jag förstod av en person som räknade på detta tidigare, finns det inte så mycket marginal gällande utlösningsvillkoret vilket skulle kunna innebära att man måste byta allt kablage till en större dimension t.ex. 2,5 mm2 dessutom. Alternativet var att finna en dockningsbar kapsling av liknande aluminiumtyp som befintliga är och lösa allt i denna, vilket verkar vara mycket dyrare, typ dessa
Varugrupp

Men frågan är ändå, hur klarar jag en någorlunda dammtät koppling med VPrör då? Vanliga kabelförskruvningar och VP-rör? Det kommer alltså att bli ganska stora förskruvningar för att få in rören :( Vete katten om de ryms på befintliga flänsar.

Alternativet något åt det här hållet, men de ser inte riktigt ut att klara en hög IP-klass (jag vill ha minst IP44).
Schneider Electric AB

Nope, men det lär nog komma in en i den nya eftersom inkommande blir där.

Nu vet jag inte ditt avstånd mellan centralerna, men denna brukar jag använda.
Elektroskandia - Katalog

Sedan fäster jag den i denna.

• e1410643.jpg
Det finns gängsäkringshållare (diadez, hur stavas det??) att sätta i normcentral på 35 skena, eller köp ett stort skåp (IP44) och flytta in alltihop så behövs inte IP 44 mellan grejorna.

Räcker det inte med karakterestik B på säkringarna??

Prototypen

Låt din elektriker lösa detta, en enkel lösning. 2 tim arbete. Naturligtvis rensar man bort allt gammalt, blir både billigare och enhetligare, och modernare.

Dessutom blir jag så trött på kunder som köper in sämre material till ett högre pris än vad vi säljer proffsmaterial för.

DVS billigaste och bästa resultatet blir att ta dit er "huselektriker".

Tycker också att det vettigaste är att byta de två gamla boxarna mot en ny med allt i samma. Vill du absolut ha kvar diazedsäkringarna så finns det ju hållare för DIN-skena. Ska själv låta riva en 50 år gammal installation med en 10-12 boxar och sätta in ett nytt skåp i samband med en utökning.

spindel skrev:
Dessutom blir jag så trött på kunder som köper in sämre material till ett högre pris än vad vi säljer proffsmaterial för.

Visst! Synd bara att det nästan aldrig syns på fakturan! :rolleyes:

Det gäller onekligen som kund att kontrollera priser men tyvärr så är det ju snudd på omöjligt att få veta matrialpriser i förväg av en elektriker iom att det är såpass mycket jobb att ta fram en offert att det inte lönar sig och den officiella riktprislistan ligger ju "lite" snett.

Därmed är det nog många som tror att allt som finns på stormarknaderna är billigt.....

spindel skrev:
Låt din elektriker lösa detta, en enkel lösning. 2 tim arbete. Naturligtvis rensar man bort allt gammalt, blir både billigare och enhetligare, och modernare.
Visst, men det blir en ganska dyr lösning, bara för att få dit en JFB. Vi talar inte om en villainstallation utan en ganska marginellt nyttjat förråd. Jag lägger inte hur mycket pengar som helst på denna och estetiskt spelar det ingen som helst roll. Jag vill bara ha förbättras elsäkerhet till en enkel penning.

Jag blir så trött på personer (möjligen vissa elektriker) som innan de vet något om fallet i fråga, ser ned på kunden och dennes önskemål. I det här fallet har du ingen aning om vilket material jag talar om, märken eller kvaliteten på dessa. Du har heller ingen aning om jag har en bekant som driver en elgrossist varifrån jag kan köpa material. Ett är dock säkert, via elektrikern blir det INTE! Så var vänlig tillskriv mig inte attribut jag inte själv anger att jag har.

DVS billigaste och bästa resultatet blir att ta dit er "huselektriker".
Jadå, bara huselektrikern lyssnar på kundens önskemål och utrifrån detta finner flexibla (men ändå säkra) lösningar så skall vi nog komma överens.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.