16 655 läst ·
95 svar
17k läst
95 svar
Tracker till en moped
Jag kan inte sånt här, jag litar till 100% på att du gör jobbet här. Dotterns moped skall ha tracker.... av flera anledningar. Skulle kunna tänka mig en på min Ducati med, den fick lite väl oönskad uppmärksamhet parkerad på jobbet, det efterblivna puckot körde dock mer vinkelslip på bromsskivan än på skivlåset. Han hade batteridriven kap men ingen ficklampa.MathiasS skrev:
Just denna första tracker monteras faktiskt på *min* moped men jag lyckades inte riktigt igår. Sms’en jag skickade gick inte fram eller tolkades inte rätt, så jag verkar inte ha satt APN rätt för operatören. Får flytta sim-kortet till en telefon så man ser vad som händer....
Det går dåligt.
Har ett simkort från Telia för mobilt bredband. Ingen pin behövs, APN är online.telia.se
När man stoppar i simkortet startar trackern men den svarar aldrig på sms-kommandon och kommunicerar inte till central server.
Stoppar jag simkortet i en telefon fungerar surf och sms.
Hur felsöker man?
Har ett simkort från Telia för mobilt bredband. Ingen pin behövs, APN är online.telia.se
När man stoppar i simkortet startar trackern men den svarar aldrig på sms-kommandon och kommunicerar inte till central server.
Stoppar jag simkortet i en telefon fungerar surf och sms.
Hur felsöker man?
Yes, this product must work with a SIM card, and the SIM card must meet the following conditions:MathiasS skrev:
Det går dåligt.
Har ett simkort från Telia för mobilt bredband. Ingen pin behövs, APN är online.telia.se
När man stoppar i simkortet startar trackern men den svarar aldrig på sms-kommandon och kommunicerar inte till central server.
Stoppar jag simkortet i en telefon fungerar surf och sms.
Hur felsöker man?
★ Both the MV720 and MV730 are 2G version, so the sim card must be compatible with the 2G GSM network, some sim cards are 3G or 4G version, but if they are compatible with the 2G GSM network, then they also can work with the MV720 and MV730;
★ The sim card must remove the PIN code;
★ Please make sure the sim card has enough balance left;
★ If you want to real-time track the device on google maps then the sim card must enable the internet data traffic;
★ If you want to configure the tracker via SMS, then also please enable the caller ID display function.
Mest troligt att du inte har 2g-stöd på simkortet
Visst måste man registrera telefonen först som får skicka sms? Vissa simkort har inte apn vill jag minnas, jag gjorde allt de där via sms vill jag minnas. Man har en pin-kod default som man bör byta, då sätter man även den vägen vem som får ändra har jag för mig. Men osäker vad som gäller på just din modell, men många brukar vara lika. Tror de finns appar som hjälper en idag.
På detta kort behöver man inte knappa in någon pinkod.
Vi har några lurar med kort från Tre också, jag kanske får testa med ett sådant. Har provat med en annan tracker också (köpte tre) och det fungerar likadant (dvs inte alls).
Får kolla med Telia vad som gäller för SMS, jag har ju skickat sms via simkortet när jag stoppade det i en telefon.
Vi har några lurar med kort från Tre också, jag kanske får testa med ett sådant. Har provat med en annan tracker också (köpte tre) och det fungerar likadant (dvs inte alls).
Får kolla med Telia vad som gäller för SMS, jag har ju skickat sms via simkortet när jag stoppade det i en telefon.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Är det inte ett Telia M2M-abbonemang du skall ha egentligen? Det som hette telematik förr.
Äldste sonen har både GPS och mobilnät inbyggt i sin elmoppe, men detta är ”fastlött” på CPU-kortet så det går inte att kolla upp vad det är för sort, annars hade jag gärna bidragit med detta. Troligtvis ett soft-SIM.
Äldste sonen har både GPS och mobilnät inbyggt i sin elmoppe, men detta är ”fastlött” på CPU-kortet så det går inte att kolla upp vad det är för sort, annars hade jag gärna bidragit med detta. Troligtvis ett soft-SIM.
jo men det skulle man kunna ha men ett extra simkort för datatrafik till jobbluren kostar 10spänn i månaden, så jag tänkte börja med det. Det är ju bara surf och sms som behövs så kraven är ju väldigt basic....Johan Gunverth skrev:
Är det inte ett Telia M2M-abbonemang du skall ha egentligen? Det som hette telematik förr.
Äldste sonen har både GPS och mobilnät inbyggt i sin elmoppe, men detta är ”fastlött” på CPU-kortet så det går inte att kolla upp vad det är för sort, annars hade jag gärna bidragit med detta. Troligtvis ett soft-SIM.



