16 655 läst ·
95 svar
17k läst
95 svar
Tracker till en moped
Redknows lägger ner Minifinder och fokuserar på en annan mer komplex produkt vad jag kan se. Här har ju målet också varit att slippa en månadskostnad men ändå ha tillgång till en karta och inte behöva jobba med SMS.
Läste utan ”månadskostnad och abonnemang”. Jag har ingen låst kostnad utan behöver bara fylla på en hundring/år på kontantkortet. Självklart finns det bättre lösningar men då oftast förknippade med en månadskostnad. (Om man nu inte är duktig på programmering och knåpar ihop något själv)MathiasS skrev:
Tycker det är tillräckligt bra att kunna spåra med sms. När man larmar får man sms om skotern flyttas eller att det vibrerar.
Man får hålla basebollträt i ena handen samtidigt som man skickar sms och får positionen uppdaterad på kartan! i läget att den blir stulen får min storvuxne kompis hålla trät och jag ”liveuppdaterar”MathiasS skrev:
Om ni kör datatrafik på vanligt abonemang så kolla så det inte finns minidebitering på trafikmängden. Förr fanns de något sådant så de små positionspaketen kostade bra mycket mer än datamängden som skickades. Stod aldrig någonstans men efter några supportsamtal fick jag prata med någon som kunde förklara hur det hela tiden kunde vara slut.
Tror att något sånt här kan vara bra:
https://www.netmorem2m.com/?gclid=C...gSm0-0wW6a23afXQ5yFdLIjomfPLaAqBoCdxcQAvD_BwE
https://www.netmorem2m.com/?gclid=C...gSm0-0wW6a23afXQ5yFdLIjomfPLaAqBoCdxcQAvD_BwE
https://webbutik.comviq.se/price-plan-comviq-standard
comviqs Standard med 1Gb för 250kr i ett år verkar ok också
comviqs Standard med 1Gb för 250kr i ett år verkar ok också
Tyvärr är det inte bara storstaden 
Jag bor i ett mindre samhälle i Småland. Dotterns moped (2019 års modell som hade varit i trafik i tre månader) stals och totalvandaliserades i våras.
Då blir man lindrigt sagt f-bannad
Och när man kollar upp med folk så framgår det att sånt händer frekvent även här.
Sen kan ju övervakningsaspekten vara intressant
men jag försöker att inte vara polis på mina barn utan bygga tillit och kommunikation i första hand.
Jag bor i ett mindre samhälle i Småland. Dotterns moped (2019 års modell som hade varit i trafik i tre månader) stals och totalvandaliserades i våras.
Då blir man lindrigt sagt f-bannad
Och när man kollar upp med folk så framgår det att sånt händer frekvent även här.
Sen kan ju övervakningsaspekten vara intressant
Förtroende är bra, kontroll är bättre.
Just nu försöker jag hålla koll på var jag själv är. Det är inte så lätt visar det sig. Just nu är det 300s mellan uppdateringarna och det verkar också vara något lokalt (server) kommuniktionsproblem, men resultatet är att det ser ut som att jag flyger helikopter till ÅVCn. Dock ser man ju att jag varit där samt att jag försökte tjuvköpa lite verktyg på Swedol som tyvärr hade nationaldagsstängt.
Just nu försöker jag hålla koll på var jag själv är. Det är inte så lätt visar det sig. Just nu är det 300s mellan uppdateringarna och det verkar också vara något lokalt (server) kommuniktionsproblem, men resultatet är att det ser ut som att jag flyger helikopter till ÅVCn. Dock ser man ju att jag varit där samt att jag försökte tjuvköpa lite verktyg på Swedol som tyvärr hade nationaldagsstängt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Please, håll oss uppdaterade. Jag behöver nåt liknade, dottern skall ha moppe nästa år och det tjatas om en riktig ”bonna moppe”, alltså en cross moppe. Visade sig att en sån är 3ggr så dyr att försäkra som min Ducati.MathiasS skrev:
Förtroende är bra, kontroll är bättre.
Just nu försöker jag hålla koll på var jag själv är. Det är inte så lätt visar det sig. Just nu är det 300s mellan uppdateringarna och det verkar också vara något lokalt (server) kommuniktionsproblem, men resultatet är att det ser ut som att jag flyger helikopter till ÅVCn. Dock ser man ju att jag varit där samt att jag försökte tjuvköpa lite verktyg på Swedol som tyvärr hade nationaldagsstängt.
[bild]
Will do.
Har något kommunikationsproblem. Ev är det telefonens wifi som ställer till det, jag tror att jag inte har confat portforward med "NAT reflection" så att portforward även funkar för enheter på hemmanätet, dvs från insidan. Stänger jag av wifi så funkar det igen.
Nu ska jag ta en tur och har istället ställt in så att uppdateringsfrekvensen är 3600sekunder och avstånd mellan uppdateringar 100m. Då görs bara uppdateringar en gång per h om jag står still och jag ligger utanför felgränsen för GPS-signalen.
Har något kommunikationsproblem. Ev är det telefonens wifi som ställer till det, jag tror att jag inte har confat portforward med "NAT reflection" så att portforward även funkar för enheter på hemmanätet, dvs från insidan. Stänger jag av wifi så funkar det igen.
Nu ska jag ta en tur och har istället ställt in så att uppdateringsfrekvensen är 3600sekunder och avstånd mellan uppdateringar 100m. Då görs bara uppdateringar en gång per h om jag står still och jag ligger utanför felgränsen för GPS-signalen.