Redknows lägger ner Minifinder och fokuserar på en annan mer komplex produkt vad jag kan se. Här har ju målet också varit att slippa en månadskostnad men ändå ha tillgång till en karta och inte behöva jobba med SMS.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Redknows lägger ner Minifinder och fokuserar på en annan mer komplex produkt vad jag kan se. Här har ju målet också varit att slippa en månadskostnad men ändå ha tillgång till en karta och inte behöva jobba med SMS.
Läste utan ”månadskostnad och abonnemang”. Jag har ingen låst kostnad utan behöver bara fylla på en hundring/år på kontantkortet. Självklart finns det bättre lösningar men då oftast förknippade med en månadskostnad. (Om man nu inte är duktig på programmering och knåpar ihop något själv)
Tycker det är tillräckligt bra att kunna spåra med sms. När man larmar får man sms om skotern flyttas eller att det vibrerar.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
När jag och mitt meterlånga basebollträ jagar den som snott moppen behöver vi ha en karta som liveuppdateras, inte en position i ett sms....:)
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
När jag och mitt meterlånga basebollträ jagar den som snott moppen behöver vi ha en karta som liveuppdateras, inte en position i ett sms....:)
Man får hålla basebollträt i ena handen samtidigt som man skickar sms och får positionen uppdaterad på kartan! i läget att den blir stulen får min storvuxne kompis hålla trät och jag ”liveuppdaterar”
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Om ni kör datatrafik på vanligt abonemang så kolla så det inte finns minidebitering på trafikmängden. Förr fanns de något sådant så de små positionspaketen kostade bra mycket mer än datamängden som skickades. Stod aldrig någonstans men efter några supportsamtal fick jag prata med någon som kunde förklara hur det hela tiden kunde vara slut.
 
Är det ett så stort problem att mopeder stjäls? Eller är det övervakning ni ät ute efter?
 
Det är ett gigantiskt problem. Så stort att försäkringspremien uppgår till nästan halva nypriset om du ska ha fullförsäkrat. Både rån och stöld förekommer frekvent.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ett gigantiskt problem. Så stort att försäkringspremien uppgår till nästan halva nypriset om du ska ha fullförsäkrat. Både rån och stöld förekommer frekvent.
Oj, låter helt sjukt. Måste va storstan då?
 
Japp!
 
Tyvärr är det inte bara storstaden :(
Jag bor i ett mindre samhälle i Småland. Dotterns moped (2019 års modell som hade varit i trafik i tre månader) stals och totalvandaliserades i våras.
Då blir man lindrigt sagt f-bannad :mad:
Och när man kollar upp med folk så framgår det att sånt händer frekvent även här.
Sen kan ju övervakningsaspekten vara intressant ;) men jag försöker att inte vara polis på mina barn utan bygga tillit och kommunikation i första hand.
 
Förtroende är bra, kontroll är bättre.

Just nu försöker jag hålla koll på var jag själv är. Det är inte så lätt visar det sig. Just nu är det 300s mellan uppdateringarna och det verkar också vara något lokalt (server) kommuniktionsproblem, men resultatet är att det ser ut som att jag flyger helikopter till ÅVCn. Dock ser man ju att jag varit där samt att jag försökte tjuvköpa lite verktyg på Swedol som tyvärr hade nationaldagsstängt.

Skärmdump av GPS-spårning med förvirrande rutter som liknar en helikopterfärd över en stadskarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Förtroende är bra, kontroll är bättre.

Just nu försöker jag hålla koll på var jag själv är. Det är inte så lätt visar det sig. Just nu är det 300s mellan uppdateringarna och det verkar också vara något lokalt (server) kommuniktionsproblem, men resultatet är att det ser ut som att jag flyger helikopter till ÅVCn. Dock ser man ju att jag varit där samt att jag försökte tjuvköpa lite verktyg på Swedol som tyvärr hade nationaldagsstängt.

[bild]
Please, håll oss uppdaterade. Jag behöver nåt liknade, dottern skall ha moppe nästa år och det tjatas om en riktig ”bonna moppe”, alltså en cross moppe. Visade sig att en sån är 3ggr så dyr att försäkra som min Ducati.
 
Will do.

Har något kommunikationsproblem. Ev är det telefonens wifi som ställer till det, jag tror att jag inte har confat portforward med "NAT reflection" så att portforward även funkar för enheter på hemmanätet, dvs från insidan. Stänger jag av wifi så funkar det igen.

Nu ska jag ta en tur och har istället ställt in så att uppdateringsfrekvensen är 3600sekunder och avstånd mellan uppdateringar 100m. Då görs bara uppdateringar en gång per h om jag står still och jag ligger utanför felgränsen för GPS-signalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.