16 655 läst ·
95 svar
17k läst
95 svar
Tracker till en moped
Per, nu fick jag en rätt bra idé. Eller iaf en som innebär lite mindre jobb för mig.Per Eskilsson skrev:
Vad sägs om att installera en snutt java på lämplig server och skicka en inloggning till mig?
http://www.opengts.org/
Jag tittar lite på MV720 eller 730 bara för att testa lite:
https://www.aliexpress.com/item/329...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Verkar som att de flesta som säljer denna också har en site uppe där man kan spåra sin enhet, men man behöver fortfarande ha ett simkort vilket verkar kunna bli rätt dyrt här i sverige.
https://www.aliexpress.com/item/329...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Verkar som att de flesta som säljer denna också har en site uppe där man kan spåra sin enhet, men man behöver fortfarande ha ett simkort vilket verkar kunna bli rätt dyrt här i sverige.
Helt klart ett billigare alternativMathiasS skrev:
Hur dyrt det blir med sim-kort beror ju på hur ofta data överförs. På begäran (poll), vid rörelselarm eller kontinuerligt, samt om det är SMS eller mobildata och då hur abonnemanget ser ut.
Hmm.. Kanske ett uppslag för ByggaHus att testa GPS spårare
Till dom flesta boenden hör ju ofta fordon så det är inte helt utanför kontexten.
Ja, jag trodde faktiskt att jag hade en bra lösning om jag bara fick använda ett eget sim (kontant) kort, men alla vanliga kontantkort tar hutlöst betalt för att skicka många sms, så lite stopp där faktiskt.
Nu måste jag bättre förstå vilka lösningar som måste använda sms och vilka som kan skicka datatrafik, det senare skulle vara mycket bättre ur ett kostnadsperspektiv. Det går att skicka en gazilion positionsuppgifter även med den minsta datapotten. I länken ovan har man även ett globals simkortsalternativ som man måste läsa lite mer om, där verkar man bara använda datatrafik ingen sms och man tycker det räcker med 30Mb per månad.
Nu måste jag bättre förstå vilka lösningar som måste använda sms och vilka som kan skicka datatrafik, det senare skulle vara mycket bättre ur ett kostnadsperspektiv. Det går att skicka en gazilion positionsuppgifter även med den minsta datapotten. I länken ovan har man även ett globals simkortsalternativ som man måste läsa lite mer om, där verkar man bara använda datatrafik ingen sms och man tycker det räcker med 30Mb per månad.
Kostar lite mer, men är utan abonnemang som jag förstår det? Efter drygt 1 år borde merkostnaden vara betald, utan att forskat allt för mycket i det.
https://fendio.se/index.php/produkter
https://fendio.se/index.php/produkter
Om jag har en tracker och portal som använder datatrafik så blir det hela bättre. Det verkar räcka med cirka 30MB per månad och då kan man köpa ett 250kr simkort som gäller i ett år med 1GB data, detta räcker gott och väl och har ju ett rimligt pris.
Dvs, 170kr för själva trackern och 250kr per år för simkort.....
Det tycker jag är en lösning jag kan testa, och detta är MV720 jag länkade till tidigare.
@KjellTimell Fendio verkar ha en intressant affärsmodell men givet ovanstående så verkar jag få betala lite väl mycket....
Dvs, 170kr för själva trackern och 250kr per år för simkort.....
Det tycker jag är en lösning jag kan testa, och detta är MV720 jag länkade till tidigare.
@KjellTimell Fendio verkar ha en intressant affärsmodell men givet ovanstående så verkar jag få betala lite väl mycket....
Ser faktiskt rätt trevlig ut.. Lite sugen på en till moppen också, dock är min batterilös och enbart genererar 12V när den är igång. Borde ju fungera hyffsat iaf med tanke på att den sparar data på en portal? Framgick inte riktigt på produktsidan.
Om du beställer så se till att det verkligen sitter ett GPS-chip i den. Beställde två från Wish och trots fin beskrivning om vilket chip osv den hade så fanns där inget monterat. Dvs de använde sig bara av positionering via mobilnätet.. fick pengarna tillbaka iafMathiasS skrev:
Om jag har en tracker och portal som använder datatrafik så blir det hela bättre. Det verkar räcka med cirka 30MB per månad och då kan man köpa ett 250kr simkort som gäller i ett år med 1GB data, detta räcker gott och väl och har ju ett rimligt pris.
Dvs, 170kr för själva trackern och 250kr per år för simkort.....
Det tycker jag är en lösning jag kan testa, och detta är MV720 jag länkade till tidigare.
