Byggahus.se

Tracker till en moped

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Per, nu fick jag en rätt bra idé. Eller iaf en som innebär lite mindre jobb för mig.

Vad sägs om att installera en snutt java på lämplig server och skicka en inloggning till mig?

http://www.opengts.org/

2. M
    Husägare · Nivå 12
    Så. Nu har jag beställt "ezTracker Fordon" från prylstaden.
    Återkommer med en kort recension när jag fått den och testat funktionen.

• Laddar…
  3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
  4. M
    Husägare · Nivå 12
    Helt klart ett billigare alternativ (y)
    Hur dyrt det blir med sim-kort beror ju på hur ofta data överförs. På begäran (poll), vid rörelselarm eller kontinuerligt, samt om det är SMS eller mobildata och då hur abonnemanget ser ut.
    Hmm.. Kanske ett uppslag för ByggaHus att testa GPS spårare ;)
    Till dom flesta boenden hör ju ofta fordon så det är inte helt utanför kontexten.

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ja, jag trodde faktiskt att jag hade en bra lösning om jag bara fick använda ett eget sim (kontant) kort, men alla vanliga kontantkort tar hutlöst betalt för att skicka många sms, så lite stopp där faktiskt.

Nu måste jag bättre förstå vilka lösningar som måste använda sms och vilka som kan skicka datatrafik, det senare skulle vara mycket bättre ur ett kostnadsperspektiv. Det går att skicka en gazilion positionsuppgifter även med den minsta datapotten. I länken ovan har man även ett globals simkortsalternativ som man måste läsa lite mer om, där verkar man bara använda datatrafik ingen sms och man tycker det räcker med 30Mb per månad.

6. K
    Medlem · Nivå 13
    Kostar lite mer, men är utan abonnemang som jag förstår det? Efter drygt 1 år borde merkostnaden vara betald, utan att forskat allt för mycket i det.

https://fendio.se/index.php/produkter

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Om jag har en tracker och portal som använder datatrafik så blir det hela bättre. Det verkar räcka med cirka 30MB per månad och då kan man köpa ett 250kr simkort som gäller i ett år med 1GB data, detta räcker gott och väl och har ju ett rimligt pris.

Dvs, 170kr för själva trackern och 250kr per år för simkort.....

Det tycker jag är en lösning jag kan testa, och detta är MV720 jag länkade till tidigare.

@KjellTimell Fendio verkar ha en intressant affärsmodell men givet ovanstående så verkar jag få betala lite väl mycket....

• Laddar…
  8. K
    Medlem · Nivå 13
    Ser faktiskt rätt trevlig ut.. Lite sugen på en till moppen också, dock är min batterilös och enbart genererar 12V när den är igång. Borde ju fungera hyffsat iaf med tanke på att den sparar data på en portal? Framgick inte riktigt på produktsidan.

9. j.f.s
    Elektroniktokig · Nivå 7
    Om du beställer så se till att det verkligen sitter ett GPS-chip i den. Beställde två från Wish och trots fin beskrivning om vilket chip osv den hade så fanns där inget monterat. Dvs de använde sig bara av positionering via mobilnätet.. fick pengarna tillbaka iaf

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jo det är ju lite av en chansning, man måste ha koll på att rätt frekvensband stöds också, om man vill köra en specifik operatör.

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

13. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Nu tror jag konceptet är på plats....:)

För att slippa sätta upp en säker webplats på Pi'n så kan den ju stå på insidan och istället loggar jag in på hemmanätet via ett VPN.