Jag har precis satt igång att riva ut badrummet på övervåningen för renovering.
Jag skulle vilja har förslag på bästa val av konstruktion. Det finns ju åtskilliga sätt att gå tillväga på...

Jag tycker framför allt det är svårt att få bra överblick av lämplig konstruktion när det gäller plastmattor. Jag vill lägga plastmatta för att undvika fuktproblem i framtiden, det verkar lättast att lyckas med... men jag kanske har fel?

Jag har ca. cc 60 mellan reglarna. Till en början hade jag för avsikt att lägga glespanel + plåtar + 20mm slang + gips el spån + plastmatta, då jag har erfarenhet av denna konstruktion från rummet bredvid. Men så efter lite mer fundering och läsande här på forumet så inser jag att jag förmodligen måste flytspackla för att få en rak och väl lutande yta på golvet.

Om jag måste flytspacka så är det nog mer intressant med 12mm slang ingjuten i spacklet. Men i så fall, var bör jag ha för skivmaterial på åsarna (under spacklet). Så tunt så möjligt och ändå ger tillräcklig stabilitet, vill ju inte höjja golvet mer än nödvändigt.

Kom gärna med förslag... känns som att jag måste reda ut detta innan jag går vidare...

Redigerat:
Har funderat på denna lösning. Någon kommentar?

• golv_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lagt ett 22mm spångolv på glespanelen, där är jag nu, sedan kommer golvnisse och spacklar och lägger matta.

earman

ja det är ju helt klart ett alternativ att lägga golvspån på golvplåtarna, men jag tycker den är lite onödigt tjock med tanke på att glespanelen (28x120) redan är fullt tillräckligt bärande för cc 60. Och jag vill ju inte att golvet skall blir onödigt högt... dessutom är ju inte golvspånskivorna gratis.

Att sänka ned glespanelen mellan åsarna och lägga golvspånet direkt på åsarna skulle ju också vara ett alternativ, men jag har även lite problem med att få avloppsrören genom åsarna (vill inte hugga bort mer än mödvändigt). Då skulle jag bli tvungen att förstöra åsarna ändå mer...

har du earman fått uppgifter om någon kostnad för läggningen av matta och spackling? Att lejja för spacklingen är ju alltid ett alternativ... har ju aldrig provat flytspackling tidigare... och det verkar vara lite kritiskt.

tomtefan skrev:
har du earman fått uppgifter om någon kostnad för läggningen av matta och spackling? Att lejja för spacklingen är ju alltid ett alternativ... har ju aldrig provat flytspackling tidigare... och det verkar vara lite kritiskt.
Har inte kommit så långt än, men det var golvkillen som tipsade mig hur han ville ha det innan han kommer för att spackla och lägga golv. Spångolvet ligger och väntar på honom, men jag har mycket annat och göra innan han får komma för att slutföra sitt jobb och jag tror att jag kommer att köra med löpande kostnad för det lilla jobbet på 3,5m2.

earman

Ok, 3,5 kvm borde ju inte bli så våldsamt dyrt... mitt är på 13,5 kvm, så jag tror att jag har en hel del att tjäna på att spackla själv.

Har du fällt ned glespanelen och plåtarna i bjälklaget, eller ligger det ovanpå åsarna?

Golvspån på reglarna, armeringsnät, gvslang som sitter med t.e.x. kabelclips, flytspackel, skippa gips och plåtar tycker jag.
Eller rot-bruk som det pratades om i en annan tråd, blir billigare än flytspackel och det bygger inte mer än ditt förslag. Självbärande vid 35mm

Redigerat:
tomtefan skrev:
Ok, 3,5 kvm borde ju inte bli så våldsamt dyrt... mitt är på 13,5 kvm, så jag tror att jag har en hel del att tjäna på att spackla själv.

Har du fällt ned glespanelen och plåtarna i bjälklaget, eller ligger det ovanpå åsarna?
Jag har inte fält ner glespanelen och plåtarna i bjälklaget. Jag började från början med nytt bjälklag på min betongsula och då kunde jag hålla nere nivån med tanke på hur högt jag ville ha mitt golv.

bezt tack för rådet, det låter som en rimligt lösning...

Men att skippa flytspacklet än väl uteslutet? Kan tänka mig att det är svårt att få till lutningen någelunda utan... ;/

Nu har jag inte jobbat med det själv men jag tror t.o.m. det är lättare, inte en lika simmig konsistens så det borde bli lättare att få till fallet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.