Jag ska renovera badrummet i stugan, ska kakla i rummet som är drygt 4 kvm...Har sökt och läst i forummet men kvastår ändå några frågor.

Golv
Golvet är träbjällag med spontade brädor på, vet ej c-c avstånd på reglar eller ovanliggande brädors tjocklek, men tycker golvet känns styvt när jag stampar på det.
Vad tror ni jag måste göra för att det ska gå att lägga klinkers utan att de spricker.
Mina tankar går i:
1. Att lägga 12 mm golvgips och sedan spackla fall.
2. Eller räcker de att ha avgämningsmassa direkt på spontade brädorna och göra fall direkt, med minst 12 mm tjockt lager vid brunnen? Kanske bör jag också då spackla i flera lager? Då detta betyder ett tjockt lager avjämningsmassa främst i hörnet längst bort från brunnen.

Väggar
Väggarna är reglade 600 c-c eller tätare på vissa ställen, på reglarna sitter 12 mm spånskiva.
Väggarna sviktar rejält, framförallt längs golvet då det inte verkar finns någon syll (regel) där. Lägger jag hammaren längs golvet och trycker hårt så sviktar väggen ca
5 mm där det är som värst. Behöver jag ha dubbelgips på väggarna eller räcker det med enkel.
Eller kanske kan kag köra dubbelgips i duschdelen och enkel i resten av rummet?

Vore tacksam för hjälp av fackman eller kunnig hemmapulare :)
Jag ska köpa material imorgon förmiddag och åker sedan till stugan där jag inte har internet. Jag kommer givetsvis också fråga bygghandlaren men skulle kännas bra om jag hade bättre koll redan innan jag kom dit.
Har dessvärre inte internet i stugan så vore tacksam för snabbt svar.
Mvh Jonas

Du måste ta reda på c/c-avståndet på golvbjälkarna. Att det känns stumt räcker inte, det går inte att känna med kroppen om det är okej. Det får vara max 600 c/c, annars får du regla i tätare.

Vad gäller väggarna så bör du absolut öppna och åtgärda dem. Väggen måste sitta fast i golvet.

Vad det gäller materialval och andra grundläggande frågor så föreslår jag att du läser den klistrade tråden längst upp, och kanske kikar runt lite här i forumet. Branschreglerna (BBV) är ganska god läsning också.

Hoppas bara jag kan ta reda på c-c avståndet utan att riva upp golvet..

Jo har börjat förstå de, väggarna måste nog rivas upp, fan vilket jävla jobb. Jaja, de måste ju göras riktigt i alla fall. Blir krångligt bara när väggarna går ner längre än golvet, hur gör jag då?
Är väl tveksamt om det går att såga väggen längs med golvet?

/Jonas

P
Även dimensionen och spännvidden på bjälkarna är avgörande. Sök och du skall finna..

OK, jo förstår det.
Men några frågor kvarstår...
Om vi förutsätter att jag kollat bjällaget och det är tillräckligt styvt, vilket allternativ är att föredra:
1. Att lägga 12 mm golvgips och sedan spackla fall.
2. Eller räcker de att ha avgämningsmassa direkt på spontade brädorna och göra fall direkt, med minst 12 mm tjockt lager vid brunnen?

Hur gör jag enklast för att riva väggen och sätta i syll, samt eventuellt tätare reglar (väggen mot ytterfasad går längre ner än golvet)? När jag rivit och bara har reglar, vad är smidigast
Osb/spånskiva-gips eller dubbelgips?

/Jonas

Hur hållabar är OSB skivor. vår hantverkare vill ha sådana, sedan masterboars på cc30reglar. Det borde väl vara bra? Mastterboarden är 8mm tror jag.

Skippa gips är mitt tips. Köp minerit eller liknande så att ditt badrum blir "försäkringsbart" utan tvekan....

I
J0naz skrev:
Hoppas bara jag kan ta reda på c-c avståndet utan att riva upp golvet..
----

Det går alldeles utmärkt att leta upp var reglar och bjälkar finns med ganska enkla medel.

Hammarmetoden:
Knacka dig på kors och tvärs över golvet och väggen. Där det låter bongotrumma är det tomt. Där det låter stumt finns bjälkar/reglar. Ju mer stumt det låter ju närmare dem är du.

Kompassmetoden:
Använd en vanlig kompass. Skjut den längs golvet och observera nålen. Då den pekar mot norr är det tomt. Där nålen inte pekar mot, men där den har gjort det tidigare i samma rum, har du spikskallar som nålen reagerar på. Är det en vägg får du först hålla kompassen vågrätt en bit från väggen för att inte få distorsion från event. spikskallar. Sen kan du sätta den vågrätt mot väggen och föra den horisontellt och vertikalt. Nålen kommer att ändra läge där du har spikskallar.

Magnetmetoden:
Samma som ovan, men med kompassen bytt mot en kraftig magnet. Där det börjar bli segt att flytta den har du en spikskalle. Kolla med utgångspunkt i den i lod och våg (eller våg på två håll om det är ett golv) var du har nästa spikskalle.

Regelsökaremetoden:
Det finns särskilda regelsökare att köpa på bla. Clas Ohlsson som jobbar med ultraljud. De kan i regel oxå skilja mellan järn, el.ledningar och träreglar. Den kräver lite övning för att få ett bra resultat, men är snabbare på att hitta det du söker.

kom på att stugan står ju på plintar, så det går att krypa under och kolla hur tätt underpanel är spikad. Men tack för dina tips i alla fall. A det är nog lika bra att skippa gips, det kommer ju nya regler vad gäller de nästa år. Även om gips är grönt nu borde ju reglerna komma av någon anledning...

Ni har inget tips på hur jag river ytterväggen (12 mm spån) som går ner längre än golvet?

Om vi förutsätter att golvbjälkarna ligger i c-c 600 vilket jag tror. Vilken dimension bör golvbjälkarna vara i för att klara trycket. Det ligger spontade brädor, troligtvis 22 mm ovanpå. Rummet är 2x2 M?

OM det går hade jag tänkt flytspackla direkt på golvbrädorna?

/Jonas

såga av skivan på väggen i nederkant och bryt bort den? När skivan är borta borde du kunna se var du behöver lägga till syllar, reglar m.m.

OSB är styva så ur den synpunkten är de bra.

Personligen hade jag inte flytspacklat direkt på brädor eftersom de garanterat rör sig även om det inte är speciellt mycket. Jag hade lagt gips eller minerit på dem för att få det helt stumt.

/Kent

K
Det går bra att spackla direkt på brädorna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.