5 960 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
träaltan i höjd med mexitegelfasaden, bra eller dåligt?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 473 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 473 inlägg
Alla tycker olika, men nästan alla har en sockel, så i mina och dom flestas ögon är det snyggare med en sockel.mexitegel skrev:
Hur menar du att torrt Mexitegel skulle kunna frysa sönder? Det korta svaret är att det gör det inte. Det fungerar precis som vilken annan tegelfasad som helst i det avseendet.
Självklart kan mexiteglet bli skitigt, precis som en sockel kan bli. Vad är skillnaden?
Att en sockel skulle bli snyggare är högst subjektivt och där står det var och en fritt att tycka vad man vill. Jag tror det är snyggare utan - och enklare.
Däremot är det mycket enklare för TS att strunta i en sockel, och i detta fall håller jag med om att det inte gör så jättemycket.
En sockel blir oftast målad med grå/mörkgrå sockelfärg, och då ser man inte att den blir skitig.
Men vita mexitegel som sockel, tror jag att den ser ju förjävligt ut efter 10 år.
Jag bor i sverige, inte i mexioko. På vintern ligger det snö mot mexiteglet nere vid altanenen, det smälter och fryser igen. Och med åren så fryser tegel sönder. Så är det.
Dock kanske inte mexitegel fryser sönder, det vet jag faktiskt inte. Dom är rätt kompakta, men fogarna tar stryk.
Nu blev jag nyfiken, kanske förstår jag inte riktigt vad du menar med sockel, men jag kan inte påminna mig om att jag sett någon som gjort en sockel vid altanen, hittar inga exempel när jag bildgooglar heller. Har du något exempel, så att jag kan förstå hur du menar?N neo11 skrev:
Kan inte heller påminna mig om att jag sett det tidigare och passade faktiskt på att titta efter detta under några promenader i påsk. Har nog detaljgranskat närmare 50 altaner - ingen hade någon sockel.
Argumentet att sockeln inte blir smutsig eftersom socklar oftast är i grått blir lite löjligt, det är ju återigen inte sockelns funktion som gör detta utan färgens. Dessutom spelar sockel tydligen inte så stor roll i detta fallet heller längre, trots tidigare ganska starka åsikter om sockelns fördelar....
Argumentet att sockeln inte blir smutsig eftersom socklar oftast är i grått blir lite löjligt, det är ju återigen inte sockelns funktion som gör detta utan färgens. Dessutom spelar sockel tydligen inte så stor roll i detta fallet heller längre, trots tidigare ganska starka åsikter om sockelns fördelar....
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 473 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 473 inlägg
Man har alltid en sockel med a bruk när det kan ligga snö mot fasaden på vintern, altaner kan vara byggda i efterhand och då kan man ha struntat i sockeln. Eller att grunden går upp ovan mark. Sockeln kan vara omålad om man inte vill ha underhåll, eller målad så får man måla ibland. Jag tänker ju 10-50 år framåt, men ingen delar min åsikt.
Så nu håller jag mig tyst i denna tråd framöver =).
Så nu håller jag mig tyst i denna tråd framöver =).
Klicka här för att svara