Någon som har tips på installation av flera enheter/bygga ut tplinks mesh-system?

Första enheten fungerar perfekt, nu även kopplad med nätverkskabel till routern (4g i stugan)

Frågan är nu - måste jag tillfälligt koppla nästa enhet med nätverkskabel till routern,
eller skall den kunna hitta mesh-nätverket genom den enda befintliga enheten som är inkopplad?

Anledning att jag frågar är för att jag måste veta om jag behöver skaffa fler nätverkskablar innan jag åker ut dit, helst skulle jag enbart vilja behöva ha kabel till första enheten eftersom den ändå är placerad vid routern ifråga

B
Första ska räcka.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Addera en till deco enhet till mitt deco nätverk. (SE), https://www.tp-link.com/se/support/faq/1590/
Det ska bara vara att trycka på plusset upp i högra hörnet av TP-Links app och följa instruktionerna.
Efter ett antal steg slår man på strömmen till den Deco nod som skall läggas till.

Skärmdumpar av TP-Link appens översikt och meny för att lägga till en Deco enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
najks
  • Laddar…
Första räcker men det är fördelaktigt för prestandan om de ansluts med nätverkskabel eftersom trafiken mellan enheterna annars kommer ta upp en del av bandbredden. Jag har inte anslutit mina med kabel.

D Danieln84 skrev:
Första räcker men det är fördelaktigt för prestandan om de ansluts med nätverkskabel eftersom trafiken mellan enheterna annars kommer ta upp en del av bandbredden. Jag har inte anslutit mina med kabel.
i vårt fall blir det svårt med kabel, tänkte dessa eftersom vi skulle klara oss med 50% av aktuell bandbredd på 4G (ca 10mbit), men däremot kommer vi ha ca 20m och fri sikt mellan enheterna totalt sett

Din begränsare kommer med största sannolikhet vara den mobila uppkopplingen-
Min M9 har jag kopplat på samma sätt som du vill göra och då får jag några hundra Mbit/s via den trådlös M9.

• Gilla
tensiden
  • Laddar…
Håller med AndersS ovan.
Man skall dock ha med sig att Deco M9 har dedikerat backhaul, dvs trafiken mellan accesspunkterna skall inte (i teorin) påverka trafiken mellan en enhet och accesspunkten. Det skall gå på helt olika frekvenser. För M4 delas bandbredden mellan både backhaul och enheter. Men med 10mbit-koppling ut, så skall det inte märkas av det minsta.

Sätt du en M4 till med bara strömsladd i väggen och koppla ihop det, så kommer det att fungera utmärkt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.