Hej forumet, köpte två sådana här Mesh-burkar för att testa i mitt hus där jag har haft en Netgear wifi-router och en extender/Access point i källaren funkat bra gm åren, men lite svajig mottagning ibland. Frågan till forumet är om de här nya Mesh-burkarna i) ersätter eller ii) kompletterar den befintliga installationen ? Jag satte upp den första burken och vips så har jag en helt ny signal/network ID - då är det väl lika bra att släcka ned den "gamla" och hoppas på att de två nya med rätt utplacering ger bättre täckning - eller är jag ute och cyklar ? :) Kan väl inte köra två olika system (netgear router och TP-Link)) med samma network ID ?

Är det Deco X10?
Ja, ta bort den gamla Wi-Fi routern när du installerar maskburkarna.

Du ska inte ha dubbla routrar.
Första burken du installerar blir normalt router och master i meshnätverket.

AX1500 är bara en hastighetsklassning som ofta används som något slags mått på maximal kapacitet och som del i produktbenämningen men betyder för X10 betyder 1201 Mbit/s på 5GHz och 300Mbit/s på 2,4GHz banden.

Edit: Har du kvar gamla Wi-Fi’t och har samma namn som ditt nya Mesh kommer de störa funktionen på ditt Mesh Wi-Fi.
Enheter kan fastna på fel Wi-Fi radio, din gamla routers, fastän din nya har bättre signal.

Ahh som jag misstänkte men då skall jag stänga av radion på den gamla

Nej, ta bort den gamla routern om den inte är extremt bra och du behöver någon speciell funktion i den.
Har du flera saker som behöver kabelanslutas så skaffa en switch.

Det brukar iofs gå att konfigurera Mesh utan dess inbyggda router, men då brukar man förlora funktionalitet.

Vilka Mesh burkar har du köpt?

blackarrow blackarrow skrev:
Nej, ta bort den gamla routern om den inte är extremt bra och du behöver någon speciell funktion i den.
Har du flera saker som behöver kabelanslutas så skaffa en switch.

Det brukar iofs gå att konfigurera Mesh utan dess inbyggda router, men då brukar man förlora funktionalitet.

Vilka Mesh burkar har du köpt?
Jag har samma problem. Har kvar min router från Telia med avstängt wifi kopplat med tråd till en mesh som sen skickar vidare trådlöst. Då ska jag helt enkelt koppla fiberkabeln direkt i min mesh?
Har Deco m4.

• Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
Det är x10 jag köpt, nu satte jag en på bottwnvåning med ethernetkabel sirekt till routern, sedan bytte jag ut min gamla netgear AP i källaren mot en ny X10, där kopplade jag också in fast ethernet, blir det tokigt ? vill ha samma ssid på alla plan i huset. Har stångt av radion både på min telia fiberrouter och den gamla Nethear lådan.

O olof63 skrev:
Det är x10 jag köpt, nu satte jag en på bottwnvåning med ethernetkabel sirekt till routern, sedan bytte jag ut min gamla netgear AP i källaren mot en ny X10, där kopplade jag också in fast ethernet, blir det tokigt ? vill ha samma ssid på alla plan i huset. Har stångt av radion både på min telia fiberrouter och den gamla Nethear lådan.
Kanske, kanske inte. Det beror på hur du kopplat och konfigurerat…

Figurb1 nedan skulle symbolisera stäng av Wi-Fi på gamla routern. Efter ditt senaste inlägg blir jag osäker på vad och hur många prylar du har. Teliarouter, Netgerrouter + en repeater/AP?

Det är iaf rimligt att Mesh inte fungerar om du drar ethrnetkabel från meshnoderna som du placerar ut i huset med kabel till din gamla router om din första X10 är router, med en WAN port mot din gamla ruter. Då förvandlar du din fina X10 burk ditt en dum accesspunkt utan Mesh. Figur 4 nedan.

Tre handritade diagram som visar nätverkskopplingar med routrar, fiber, repeater och mesh-noder, samt en switch.axi`
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över nätverksinstallation med en överstruken första router och åtkomstpunkt med WAN-anslutningar och X10-enhet. Brusig mesh-setup.
(Har läst om folk som inte tycker Mesh fungerar, utan enheter hänger kvar på fel nod.
Alltså. I värsta fall kanske du inte får Mesh över huvud taget om du använder kabel till dina Mesh-noder och har kvar gamla routern.
Det finns möjligheter att krångla till det och ställa till det, liksom att optimera sitt nät.
TP-links dokumentation är otydlig på området och deras supportforum svarar sällan på något tydligt sätt, eller kanske inte alls på själva problemställningarna.)

Men har du möjlighet tycker jag absolut du ska ha kabel till dina meshnoder, se figur 2 eller 3 eller kombination därav.
Det utökar täckningen något eftersom inte täckningen fram till nästa meshnod är begränsande då.
Golvbjälklag med glasull dämpar signalen, så placera gärna Mesh noden på samma våning som användarna om möjligt.

Edit: bytt figur 4. Förtydliga att första routern ska bort.
Möjligen har kabeln ingen funktion alls eftersom den inte ger anslutning till samma LAN/Wi-Fi, men det beror på hur man konfigurerar Meshnoden.

Redigerat:
  • Gilla
freddan_80
  • Laddar…
Drömmigt svar och skiss, tack jag har såklart kopplat enligt #4, men rycker bort anslutningen till WAN switchen (gamla routeren) från källaren och ser vad som händer. Beställde en till X10 som kommer i veckan, och då får stå "fritt" som slav till den första som jag ställer mitt i huset (mellanvåningen) och utan någon ethernetanslutning :-)

Discoman Discoman skrev:
Jag har samma problem. Har kvar min router från Telia med avstängt wifi kopplat med tråd till en mesh som sen skickar vidare trådlöst. Då ska jag helt enkelt koppla fiberkabeln direkt i min mesh?
Har Deco m4.
Många stänger av Wi-Fi eller ber internetoperatören ”brygga” routern.
Det är väl en kvarleva från ADSL tiden eller så har man telefoni och TV box på separata utgångar på Telia routern.

Eventuellt kan kabeldragningen rent praktiskt göra det bekvämt att ha kvar gamla routern, men det är fel rent nätverkstekniskt.

Har man en ”smartare” avancerad router med antivirus kanske man vill behålla den, men annars ta bort den gamla routern.
Det blir oftast bättre och enklare så.

Deco M4 har väl väldigt bra prestanda/räckvidd (likvärdig M5 enligt PCföralla ), men tex inte antivirus i routern så som M5 eller X10.
En teliarouter har väl inte bättre brandvägg än andra, eller antivirus i routern?

• Gilla
Discoman
  • Laddar…
Nej precis, Telia-routern är någon gammal häck med typ 6-7 år på nacken, går ned 1-2 ggr per år trots fiber i storstad som kräver handpåläggning - men Netgear routern har någon basic virusgrunka och funkar fin fint, men finns ju ingen anledning att ha massa radiosändare i huset som konkurrerar med varandra.

blackarrow blackarrow skrev:
Många stänger av Wi-Fi eller ber internetoperatören ”brygga” routern.
Det är väl en kvarleva från ADSL tiden eller så har man telefoni och TV box på separata utgångar på Telia routern.

Eventuellt kan kabeldragningen rent praktiskt göra det bekvämt att ha kvar gamla routern, men det är fel rent nätverkstekniskt.

Har man en ”smartare” avancerad router med antivirus kanske man vill behålla den, men annars ta bort den gamla routern.
Det blir oftast bättre och enklare så.

Deco M4 har väl väldigt bra prestanda/räckvidd (likvärdig M5 enligt PCföralla ), men tex inte antivirus i routern så som M5 eller X10.
En teliarouter har väl inte bättre brandvägg än andra, eller antivirus i routern?
Tack för förklaring. Då ska jag koppla ur den och köra direkt på mina mesh 😊

hehe nu kom jag på att jag kan koppla källarens nu trådlösa x10 (slav) med den gamla kabeln direkt till x10 på mellanvåningen istället, hade ju först kopplat båda x10 till min gamla eouter… spelar det någon roll om jag kopplar den i uttag nr 1 eller 2 på x10:orna ?

O olof63 skrev:
hehe nu kom jag på att jag kan koppla källarens nu trådlösa x10 (slav) med den gamla kabeln direkt till x10 på mellanvåningen istället, hade ju först kopplat båda x10 till min gamla eouter… spelar det någon roll om jag kopplar den i uttag nr 1 eller 2 på x10:surprised:rna ?
Nej, det bör inte vara någon skillnad mellan dom.

Provar lösning 2 i skissen ovan

verkar funka som den skall, stängde ned radion (SSID transmit) på den gemla Netgear-routern, och så har jag satt upp tre X10, en på varje våningsplan - den på mellanvåningen är Master med kabelanslutning till min fiberswitch (som går till Telia-burken), sedan har jag en till x10 burk i källaren som är kabelansluten till Mastern och till sist satte jag en tredje x10 burk på övervåningen, här fick det bli radio till Mastern istället för kabel, blev inte snyggt. Det plongar en hel del i appen i alla fall när kameror, skrivare, högtalare mm ansluter sig. Får se hur detta funkar vs den gamla installationen som hade lite radioskugga. Tack för hjälpen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.