Hej alla som har erfarenhet av eller går i köksfläktstankar

En liten undran över Tovenco och vilka erfarenheter andra har av dem som leverantör? Jag köpte nyligen en Tovenco Barbera köksfläkt. Fläkten levererades snabbt och u a av återförsäljaren. Med fläkten följde som sig bör diverse tillbehör och en instruktion på bl a svenska. Det intressanta började när jag skulle montera fläkten på väggen eftersom de i bruksanvisningen angivna blecken för att finjustera fläkten horisontellt saknades. Obs blecken och instruktion för att använda dem framgick både i bild och i den svenska texten, och både i den medskickade bruksanvisningen och i samma bruksanvisning på Tovencos hemsida (som ju var en bidragande orsak till köpet). Den ligger fortfarande där.

Efter koll med med återförsäljaren återkom han med beskedet från försäljaren på Tovenco att sådana inte levereras med fläkten på den svenska marknaden, bara den "europeiska" som tydligen ställer större krav på att köksfläktar hänger rakt än "hemmamarknaden". Så några bleck för att rätta till detta tänkte man minsann inte skicka... Maken till s*tsnack - rätt ska vara rätt!! Det finns ingen information om detta i bruksanvisningen, vilket väl är det normala typ "levereras inte med produkten på denna marknad"... Jag har bett dem att läsa sin egen dokumentation och återkomma.

Jag trodde ju Tovenco var en svensk (vad de nu uppenbarligen är är värt) seriös leverantör av köksfläktar. Funderar på att häva köpet och prova lyckas med en leverantör för förhoppningsvis har mer koll på fakta och dokumentation av sina egna produkter.

Någon annan som har erfarenhet av Tovenco? Andra erfarenheter av lutande köksfläktar om vi skulle välja något annat alternativ?

Fortsättning följer...

Bästa hälsningar
Jonas

Jag har monterat ett 20-tal Tovenco-kåpor (modellen "Smart", utan fläkt) och bara man mäter rätt och rakt så har iaf inte jag funnit några problem med att montera dem rakt..
De som blivit sneda har berott på att man haft för bråttom när man borrat hålen i väggen, men använder man vattenpass blir de raka :)

Snygg fläkt men betalade extra för måttanpassad kåpa som dock var felaktig. Vi fick anlita hantverkare och meddelade Tovenco detta efteråt, fick besked att de ej kompenserar något när vi tagit egna initiativ att lösa problemet. Det brukar ju företag gilla annars. Tagit 3 månader att få svar att de ej ersätter. Har påminnt ex antal gånger. Mycket dåligt!
Köp fläkt någon annanstans - man betalar dyrt men är bara intressant innan man betalt .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.