43 190 läst ·
112 svar
43k läst
112 svar
Totalt kaos när VVS-firma akutspolade avloppet - Vad göra?
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Ska säga också att jag helt och hållet förstår känslan av vanmakt när avloppet går överstyr. I ena fastigheten så hade det blivit stopp i duschen nere i källaren, ett nyrenoverat tjusigt utrymme.
Tänkte att detta fixar jag enkelt med en sån där gummituta med käpp på... fixar själv. Problemet var att ju mer jag pumpade med den desto mer vidrig avloppsvälling vällde upp... ut över det fina nylagda klinkersgolvet. Jag blev helt ställd, det bara vällde upp. Kväljande lukt, vidrigt och oklart vad fan det var. Försökte spola ner det vidriga i brunnarna (finns två i utrymmet) men det blev bara värre.
Likblek gick jag upp till min kära fruga och sa bara: "gå inte ner i källaren, det har hänt en katastrof".
Hon köpte inte detta, drog på sig ett par stövlar och städade upp där nere medans jag ulkade i toastolen och försökte bistå med vad jag mäktade med...
Det var i detta läget vi ringde vår rörmokare som i sin tur ringde in en spolbil. Därifrån sköttes det exemplariskt, alla stammar där under källargolvet och uppåt spolades soprena. Med detta vill jag säga att det *inte* är ok att ett proffs på spolning ska förvärra kaoset, det är amatörer som jag som orsakar kaos genom att inte veta hur man hanterar situationen och/eller använder helt fel metoder!
Problemet visade sig bestå i att köket på våningen över hade satt igen ett av avloppsrören i källaren med vidrigt härsknande fett, proppat igen fullständingt. Problemet fick en långsiktig lösning genom att vi tog i drift en tvättstuga i angränsande utrymme som kontinuerligt spolar rent dessa avloppsrör men det hör inte hit.
Tänkte att detta fixar jag enkelt med en sån där gummituta med käpp på... fixar själv. Problemet var att ju mer jag pumpade med den desto mer vidrig avloppsvälling vällde upp... ut över det fina nylagda klinkersgolvet. Jag blev helt ställd, det bara vällde upp. Kväljande lukt, vidrigt och oklart vad fan det var. Försökte spola ner det vidriga i brunnarna (finns två i utrymmet) men det blev bara värre.
Likblek gick jag upp till min kära fruga och sa bara: "gå inte ner i källaren, det har hänt en katastrof".
Hon köpte inte detta, drog på sig ett par stövlar och städade upp där nere medans jag ulkade i toastolen och försökte bistå med vad jag mäktade med...
Det var i detta läget vi ringde vår rörmokare som i sin tur ringde in en spolbil. Därifrån sköttes det exemplariskt, alla stammar där under källargolvet och uppåt spolades soprena. Med detta vill jag säga att det *inte* är ok att ett proffs på spolning ska förvärra kaoset, det är amatörer som jag som orsakar kaos genom att inte veta hur man hanterar situationen och/eller använder helt fel metoder!
Problemet visade sig bestå i att köket på våningen över hade satt igen ett av avloppsrören i källaren med vidrigt härsknande fett, proppat igen fullständingt. Problemet fick en långsiktig lösning genom att vi tog i drift en tvättstuga i angränsande utrymme som kontinuerligt spolar rent dessa avloppsrör men det hör inte hit.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
PS. Som referens kan jag säga att våra två spolbilsinsatser kostade ca 6.000 kr styck inräknat rörmokarens arvode. Ena fastigheten (den med trekammarbrunn) några mil utanför stan men var inte särskilt fördyrande, denna insats tog även litet kortare tid pga enklare jobb.
Det var inte att betrakta som akutinsatser utan planerades in under normal arbetstid, dock med mycket kort varsel tack vare bra kontakter med vår rörmokare. Insatserna skedde typ dagen efter vi ringde och behövde hjälp.
Det var inte att betrakta som akutinsatser utan planerades in under normal arbetstid, dock med mycket kort varsel tack vare bra kontakter med vår rörmokare. Insatserna skedde typ dagen efter vi ringde och behövde hjälp.
Det borde inte spela någon roll vilken av hyresgästerna det var om alla gick igenom AirBnB. Jag tror att fajten du ska ta är med AirBnB först. Men läs först igenom försäkringsparagraferna själv ifall de försöker dribbla bort dig.Andreas Tjärnberg skrev:
I övrigt känns caset med VVS firman svårt m.a.p. problemet med returflödet. Jag har spolat ett par ggr men då var firman väldigt noga med att fråga ut och kartlägga alla grenarna i stammen. För att sedan spola lite försiktigt initialt och inspektera igen alla brunnarna innan han brassade på. Även hos mig blev dock golvet i ett rum nästan helt vattentäckt med mysigt avloppsvatten innan proppen släppte. Men det var liksom ”cost of doing business”.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Hos oss var spolbilsoperatören väldigt noga med att sätta dit kraftig sugslang på strategiskt utvalda golvbrunnar, i samråd med vår rörmokare, innan hetvatten kördes in från alla håll för att spola rent stammarna. Det spilldes knappt en droppe avloppsgojs, perfekt. Grymma maskiner detta och väldigt proffsigt skött.E Einie skrev:Det borde inte spela någon roll vilken av hyresgästerna det var om alla gick igenom AirBnB. Jag tror att fajten du ska ta är med AirBnB först. Men läs först igenom försäkringsparagraferna själv ifall de försöker dribbla bort dig.
I övrigt känns caset med VVS firman svårt m.a.p. problemet med returflödet. Jag har spolat ett par ggr men då var firman väldigt noga med att fråga ut och kartlägga alla grenarna i stammen. För att sedan spola lite försiktigt initialt och inspektera igen alla brunnarna innan han brassade på. Även hos mig blev dock golvet i ett rum nästan helt vattentäckt med mysigt avloppsvatten innan proppen släppte. Men det var liksom ”cost of doing business”.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Om du vill bli underhållen samt lära dig hur proffs arbetar med att rensa avlopp från rätt håll och angreppssätt så att inte kundens hus blir översvämmat med avloppsvatten, kan du se lite på kanalen nedan. Ja, jag har sett alla 792 avsnitt hittills och han vet vad han gör. Har eget företag i Sydney, Australien.
Kille du lejde in verkar inkompetent och bör få betala för skadorna han åsamkat pga sin bristande yrkeskunskap.
https://www.youtube.com/@DrainAddict
Kille du lejde in verkar inkompetent och bör få betala för skadorna han åsamkat pga sin bristande yrkeskunskap.
https://www.youtube.com/@DrainAddict
Liten trösthistoria i allt elende.För många år sedan fick vi vara med när slamsugaren kom och vi fick följa med och visa var slamsugningen skulle ske.Sagt och gjort så började mannen slamsuga och efter en stund mumlade han något om jag ville köpa bilen av honom?Nej inte intresserad och frågade varför han skulle sälja.fick svar att han hade haft bilen i 1 månad och var i södertälje och skulle fixa ett större stopp ute i gatan till ett större höghus.Problemet var att han var inte van med bilen ännu och när han skulle vrida till sug så blev det blås istället så det blev sanering på alla toaletter i ett 8 våningshus och hans försäkringar täckte inte alla kostnader.
Oh! Den vill man inte vara med om.. 💩V växelventil skrev:Liten trösthistoria i allt elende.För många år sedan fick vi vara med när slamsugaren kom och vi fick följa med och visa var slamsugningen skulle ske.Sagt och gjort så började mannen slamsuga och efter en stund mumlade han något om jag ville köpa bilen av honom?Nej inte intresserad och frågade varför han skulle sälja.fick svar att han hade haft bilen i 1 månad och var i södertälje och skulle fixa ett större stopp ute i gatan till ett större höghus.Problemet var att han var inte van med bilen ännu och när han skulle vrida till sug så blev det blås istället så det blev sanering på alla toaletter i ett 8 våningshus och hans försäkringar täckte inte alla kostnader.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Man kan tycka att ett proffs borde börja med att kontrollera var alla brunnar är, samt säkerställa att man inte orsakar större skada... 🤦♂️
Självbyggare
· halland
· 242 inlägg
Om stoppet är i stammen så spolar man väll från trekammarbrunnen. Det fattar ju vem som helst! Jag hade tagit ett snack med chefen på firman dom måste ju ha skickat en riktig nybörjare. En seriös firma hade ju tagit på sig att dom gjort fel och rivit fakturan.
Precis!optimizer skrev:
Tyvärr vet jag inte vart TS bör vända sig, men någon form av anmälan mot spolkillen vore nog på sin plats. Han har förvisso löst stoppet. Men det känns som han ställt till mer elände, än vad var från början. Möjligtvis kan TS betala de ca 17.000kr han kräver. Men skicka större delen av saneringsfakturan till spolkillen.
ALLA som rensat några få stopp, vet att det görs effektivast bakifrån. Samt att det är enda sättet, om man inte vill ha en översvämning.
Kanske var en egen företagare!H Helmersson skrev:
Detta är nyckelfrågan. Vart i h*vete tänkte killen vattnet skulle ta vägen?!optimizer skrev:
ska vara fler spåk ovanför stolen på locket samt under locket ENDAST WC PAPPER.
samt bara betala och vara se glad ut och så får det drabba dom andra som hyr bnb med höjd hyra tills beloppet är inkasserat
samt bara betala och vara se glad ut och så får det drabba dom andra som hyr bnb med höjd hyra tills beloppet är inkasserat
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
De gånger jag har haft med spolbilar att göra så har alla börjat inomhus.
Men man kan inte trycka på med hur mycket vatten som helst.
Så man ska nog inte bara säga att man alltid börjar utifrån .
Jag tror dock inte det hade hjälpt i ts fall. Man måste veta vad man gör.
Jag kollar ibland på den youtube kanalen som tipsades om i tidigare.
Helt kul att se. Man märker skillnader i hur man bygger avloppen.
Men jag gillar att han alltid städar efter sig
Men man kan inte trycka på med hur mycket vatten som helst.
Så man ska nog inte bara säga att man alltid börjar utifrån .
Jag tror dock inte det hade hjälpt i ts fall. Man måste veta vad man gör.
Jag kollar ibland på den youtube kanalen som tipsades om i tidigare.
Helt kul att se. Man märker skillnader i hur man bygger avloppen.
Men jag gillar att han alltid städar efter sig