Hej en bekant ha sågat ned ek och har otroligt mkt plank i varierande längd och bredd men 22 mm tjocklek.

plankorna behöver göras följande innan de kan läggas in som golv:

rikthyvlas
Planhyvlas
Spontas / kilsågas

Pris som det ligger idag enbart uppsågat är 60 kr löpmeter för ekplank i 18 cm bredd. Pris i handel för färdig torkat och redo att läggas är ca 190 kr / löpmeter.

Bredden varierat mkt på plankor så kan bli mkt spill

jag har ej nära till hyvleri. Dock vet jag hur man hyvlar.
Vad kan jag bäst göra?
Hur mkt blir det kvar av 22 mm när golv är färdig hyvlat.

vilken hyvel bör jag köpa för detta?

Ett annat alternativ-Går det att kilsågas och slipas alternativt slipas när det är monnterat?- galen ide va?

OBS SKALL LÄGGA GOLVÄRME UNDER

Det kommer nog bli fint när det är klart. Jag har gjort golvvärme under massiva golv och massiva ekgolv och det är inte helt 100%, riktigt tighta slingor gärna inte längre än 70m och det blir ändå otroligt ”trögt” när utomhustemperaturen faller snabbt eller skiftar snabbt under dagarna. Man får ha så höga framlednibgstemperaruerer så att det medför viss risk för att det torkar isär och blir glipor i golvet.

Mitt råd, golvvärme i kombination med en eller flera radiatorer, konvektorer, golvkonvektorer.

Ok. Gäller det enbart ek el även 25 mm furu/gran?

S smffybuffy skrev:
Ok. Gäller det enbart ek el även 25 mm furu/gran?
Desto kompaktare materialet är ju sämre är det för golvvärmen, många leverantörer säger att man ska rådfråga vid installation av golv tjockare än 15mm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.