Hej, osäker på hur vi ska göra i vissa delar av detta.
*
Vi ska totalrenovera vårt hus från 1945. Källare samt en bostadsvåning. Cirka85m2. Träfasad. Ingen isolering i väggarna. Inifrån och ut är det tunn skiva, plank, luft, svart vindpapp, plank, fasad, lockläkt. Vi har inte hittat fukt/mögel i konstruktionen.
*
Frågor:
1. Vi önskar tilläggsisolera fasaden, och kommer antagligen flytta ut fönstren en bit*i och med detta eftersom vi planerar köpa nya fönster då de gamla är hårt angripna. Hur mycket rekommenderar ni att vi isolerar fasaden? Jag har funderat på cirka 70-140mm. Och behövs det någon papp/plast? Hur är det med luftspalt, och bör gamla fasaden tas bort?
*
2. På vinden är det slagg som isoleringsmaterial, cirka 8cm tjockt och väldigt lätt och poröst, under detta är det svart papp mot innertaket. Jag har hört att detta bör sugas ut eftersom det antagligen innehåller vissa skadliga ämnen. Även sugbilen reagerade på materialet och det räknas som miljöfarligt vid deponi. Det försvårar även eldragning och liknande.*Om jag suger ut allt material, vad ska jag i så fall ersätta det med?*Och ska det vara någon papp/plast? Upp till kant av takstol är det cirka 15-20cm.
*
3. I golvbjälklaget är det samma slaggmaterial med svart papp underst, vad tycker ni jag ska ersätta materialet med? Och ska det vara någon papp/plast?
*
4. inne i huset har jag funderat på att regla på 45mm på samtliga väggar för att underlätta eldragning, jag har då funderat på om jag ska använda isolering i facken, vad rekommenderar ni i så fall för isolering, och ska det vara någon papp/plast?
*
5. Inne i huset har jag funderat på att regla på 45mm på samtliga innertak, dessa är idag av plank/spont. Taken är rätt snygga så jag har även funderat på om jag ska spara dem, och inte isolera på insidan, istället dra viss el uppe på vinden under isoleringen. Men detta gör ju att taket blir otätt, och fukt kan vandra till vinden.
*
Andra saker vi funderar på,
*
1. Att eventuellt bygga en extra våning på huset.
2. Att sätta spaltventiler i alla nya fönster
3. Att sätta in mekanisk frånluft i kök och badrum.
4. Att göra om källaren till en isolerad och varm källare, med boendestandard
*
*
Hoppas ni kan ge några kloka råd.