AndersMalmgren skrev:
Jo, rördragning för duk och projektor kommer ingen vart utan att vi river mediaväggen mot grabbensrum och börjar bila tegel igen på andra sidan :D Man skulle kunna välja en mindre soffa eller skippa bokhyllan etc, men känns lite trist. Det där bordet är 110cm i diameter, du tänker ett ännu mindre runt bord som man kan göra större? På bilden har jag heller bara placerat ut stolarna lite på måfå. När man inte sitter vid bordet går det ju att skjuta in dem längre.

Tackar, det är Sketchup som används och ett plugin som heter Brighter3D för att raytraca bilderna
Aha, så det är Sketchup. Får väl lära mig det då.

Bordet jag tittat på är också runt, men 120 i diameter och med möjlighet att lägga i flera iläggsskivor.

120 då börjar det bli för stort för vår lilla mathörna :D SKa ju även in en vägghänd bokhylla till höger om soffan ovan baslådan ni ser i bilden

edit: Skechup är inte så svårt. I början klara man sig enbart med pennan, utgå från origo, klicka i origo och dra strecket längs den axel du vill rita, skriv in måttet i milimeter och tryck enter. När man har lite refereserpunkter kan man dra längst den axel man vill rita och sedan hålla in skift då låser den till den axeln sedan kan man klicka på den referenspunkt man vill utgå från i vilken plan man vill. Mycket smidigt. Annat tips är att på en kompoent välj en punkt, tryck skift, nu kommer centrum på komponenten att visas då kan du använda denna för att centrera komponeneten. Detta gäller alla objekt som ytor, komponenter eller grupper

Redigerat:
För liten lgh, köp en större så blir det en separat matsal kanske ;)! Du måste ju ha ett nytt projekt nästa år. Trevlig helg!

Det är nästa projekt, måste bli klar med denna först

AndersMalmgren skrev:
120 då börjar det bli för stort för vår lilla mathörna :D SKa ju även in en vägghänd bokhylla till höger om soffan ovan baslådan ni ser i bilden

edit: Skechup är inte så svårt. I början klara man sig enbart med pennan, utgå från origo, klicka i origo och dra strecket längs den axel du vill rita, skriv in måttet i milimeter och tryck enter. När man har lite refereserpunkter kan man dra längst den axel man vill rita och sedan hålla in skift då låser den till den axeln sedan kan man klicka på den referenspunkt man vill utgå från i vilken plan man vill. Mycket smidigt. Annat tips är att på en kompoent välj en punkt, tryck skift, nu kommer centrum på komponenten att visas då kan du använda denna för att centrera komponeneten. Detta gäller alla objekt som ytor, komponenter eller grupper
Tack! :) Ska använda den här instruktionen när jag får tummarna ur, förhoppningsvis under julen. Här ska ritas tvättstuga.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Det som verkligen får en att komma igång i sketchup, enligt mig, är att lära sig push/pull.

Rita en platt rektangel på 100x100 cm, dra ut den 3cm med push/pull för att skapa en bordsskiva.

rita 4 rektanglar där benen ska vara, dra ut dom 70 cm med push/pull, så har man ett bord färdigt.

Faktiskt en bra funktion, även den med skift så att man kan snappa till en annan känd punkt längs en axel

richardtenggren
Jag kanske är skadad från jobbet men ogillar verkligen sketchup, föredrar mer seriösa CADprogram. Kör NX dagligen men har testat det mesta tidigare, vill man inte betala finns ju inventor fusion som är gratis, ett plus är att det finns till OS x.

Sen är en 3D-mus fint att ha om man ritar en del.

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Alla våra tekniska ritningar gör farsan i Autocad, han kör dock bara 2D

richardtenggren
Jo det räcker ju oftast, jag har tänkt lära mig revit för att rita upp vårt framtida hus. Men lär renovera klart först;)

Om ni undrar varför det inte gjorts någon update om själva köket så är det för jag lyckades tappa ett MST180 med sylvassa kanter i ett nylackat kök, gick sådär så lesna lite, laddar batterierna lite nu och fortsätter nästa vecka

Var är ogilla-knappen? Vad tråkigt. Var det mycket som blev skadat?

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Tråkig händelse! Men samtidigt bättre att det var du själv som gjorde det, än din far, sambo eller annan god vän. Jag minns när min far hade köpt ny bil, och hur lättade vi andra blev när det var han själv som orsakade första repan.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Ett djupare jack i en lucka där den träffa som hårdast och sedan ett lättare skrapmärke på en annan lucka där andra sidan av passet gled.

Det är väl oundvikligt att inte göra någon tabbe när man renoverar, men irreterande och det tar ju onödig tid

Jag kontaktade killen bakom raytrace pluginet och han gav mig en specialversion med watermark men upplåst upplösning, var snällt tycker jag :D

full_hd.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.