Byggahus.se

totalrenoverat?

1. S
    Medlem · 22 inlägg

SarasHus

Medlem
    Hej! Är det någon som vet om det finns juridiska definitioner av uttrycken "nyrenoverat" och "totalrenoverat"? Är det t.ex. OK att säga att ett kök är totalrenoverat men hela maskinparken är 6-7 år gammal (minst)?

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: totalrenoverat?

Tja, om det var totalrenoverat för 6-7 år sedan så kan det ju stämma att man kallar det så.
    Nyrenoverat tycker jag dock det bör vara max 2 år sedan arbetena gjordes för att man ska kunna påstå detta.

Däremot så finns det inga oficiella definitioner med tidsangivelser till dessa två begrepp.
    Ett hus från 1900-talets början kan ju vara nyrenoverat under de senaste 10 åren, medan ett hus från 1990-talet knappast har något nyrenoverat om det inte gjorts det senaste året.

3. S
    Medlem · 22 inlägg

SarasHus

Medlem

Sorry, jag var nog lite otydlig i min fråga. Köket vi talar om är enligt objektsbeskrivningen "totalrenoverat 2005" men hela maskinparken är betydligt äldre än så. Min stilla undran är då om man verkligen kan kalla köket "totalrenoverat" dvs. totalrenoverat 2005?

4. H
    Moderator · Stockholm · 42 785 inlägg

hempularen

Moderator

Jag antar att det handlar om en objekstbeskrivning på ett hus som ni funderar på att köpa eller har köpt?

Kan hålla med om att det är lite missvisande. Men ordet renovera syftar ju i mitt tycke mer på den fasta inredningen än på "lösa" saker som vitvaror. Så jag tycker inte att det är formellt fel att skriva totalrenoverat. Det är ju en intressant information att köket är renoverat. Dels därför att det är en dyr renovering om man som köpare skulle vilja göra det. Dels därför att det är psykiskt ett av de värre byggprojekt man kan ge sig på. Att vara utan kök under en ibland ganska lång tid.

Om jag varit säljare så skulle jag nog försökt att få fram ålder på vitvaror någonstans i prospektet.

5. S
    Medlem · 22 inlägg

SarasHus

Medlem

Problemet är också att säljaren inte vet åldern på maskinparken. Hur det kan komma sig vill jag inte skriva, men jag har en teori som jag tror stenhårt på.

6. H
    Moderator · Stockholm · 42 785 inlägg

hempularen

Moderator

Det är ju lite anmärkningsvärt. är det så att du misstänker att maskinerna bytts ut mellan visningen och ert tillträde?

För i så fall är han ersättningsskyldig. Det är ju en ganska vanlig sak man kan råka ut för när man köper hus. Kan vara svårt att bevisa.

7. S
    Medlem · 22 inlägg

SarasHus

Medlem

Hempularen: Nej, inget sådant. Men jag tror att han inte vet årtalen eftersom...han inte köpt sakerna själv! Därmed INTE sagt att han fått dem på något bedrägligt sätt.

8. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Till saken hör ju att ni som köpare har undersöknignsplikt. Dvs. ni skall med egna ögon se i vilket skick allt i huset är. Om ni ser att något inte överensstämmer med de uppgifter ni fått så skall ni påpeka detta.

Säljaren har upplysningsplikt, dvs. att de är skyldiga att informera om kända saker (tex. utbyte av vitvaror etc.) De är också skyldiga att ge sanningsenliga upplysningar.

Er undersökningsplikt mildrar inte säljarens upplysningsplikt eller vice versa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.