2 075 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Totalrenovera lägenhet själv, men i vilken ordning?
Vi har föräldrar som bara bor en promenad bort så tanken är att sova där vid behovM Mortsken skrev:
Vi har föräldrar som bara bor en promenad bort så tanken är att sova där vid behovM Mortsken skrev:
Stort tack för många bra råd! Även bra idé att inte ha något ordentligt vardagsrum så man jobbar på i stället...L Liljeros skrev:Jag hade tagit golvslipningen direkt (innan ni flyttar in). Det är verkligen ett skitgöra om man flyttat in alla möbler. I övrigt är det ju mest vad man kan stå ut med. Köket går bra som ung med micro samt papptallrikar varvat med utemat så där skulle jag som ovan förslag känna in lägenheten. Kör ikeakök så får ni grejerna snabbt när ni väl bestämt er.
När ni slipat golvet skulle jag satt upp väggen, det är inte ett skitigt jobb så det kan ni göra boendes i lägenheten. Gör sen färdigt sovrummet.
Släpa inte in för mycket saker innan ni är klara utan nöj er med en säng och på sin höjd bord och stolar. Så lite kläder ni kan, när sovrummet är klart kan ni börja fylla på med lite mer tillhörigheter. Ta vardagsrummet sist, ni kommer ändå inte ha tid att sitta där innan ni blir klara, då håller ni tempot uppe
Obs! om ni med att dra om el menar fräsa in VP-rör i lättbetongväggar, gör det först av allt. Siktar ner som bara den.
Hitta annat boende, ta ledigt en månad och blås ut allt. Ni kan inte bo i den där lägenheten samtidigt som ni renoverar den.
Och då gör ni:
1. riv allt som skall rivas.
2. spåra och dra el
3. gipsa/spackla tak, måla tak
4 gipsa/spackla, måla väggar
5. slipa golv/lägg golv, täck golv.
5. bygg kök, sätt lister mm
6. div. små pul
Flytta in.
Och då gör ni:
2. spåra och dra el
6. div. små pul
Flytta in.
Fin lägenhet. Jag hade också börjat med väggen. Annars tycker jag att er lista ser bra ut.
Kök vill man helst känna in i drygt ett år känner jag så man kan planera. Har man gjort kök innan kan det gå fortare.
Sen hade jag börjat med att färdigställa sovrummet så det blir helt klart.
Ska ni fräsa för ny el eller bara dra ny tråd?
Även om ni inte ska dra om vattnet i köket skulle jag råda er att ta kontakt med styrelsen så rörmokaren får tillgång till vattenavstängningen. En av våra medlemmar gjorde inte det och översvämmade tre våningsplan. Något, typ ballofix eller plombering höll inte. Troligtvis båda. Så slarva inte med vattensäkerheten.
Får ni sovrummet klart kan ni också hitta utrymme för lite mer avslappnande perioder. Riv inte ut och gör allt på en gång. Ta ett rum i taget.
Lycka till och återkom gärna med bilder.
Kök vill man helst känna in i drygt ett år känner jag så man kan planera. Har man gjort kök innan kan det gå fortare.
Även om ni inte ska dra om vattnet i köket skulle jag råda er att ta kontakt med styrelsen så rörmokaren får tillgång till vattenavstängningen. En av våra medlemmar gjorde inte det och översvämmade tre våningsplan. Något, typ ballofix eller plombering höll inte. Troligtvis båda. Så slarva inte med vattensäkerheten.
Får ni sovrummet klart kan ni också hitta utrymme för lite mer avslappnande perioder. Riv inte ut och gör allt på en gång. Ta ett rum i taget.
Tack snälla för fina ord och massa bra tips!F Frsto skrev:Fin lägenhet. Jag hade också börjat med väggen. Annars tycker jag att er lista ser bra ut.
Vi avser fräsa för ny el!
Ja då får man ju göra det tidigt. Typ efter resning av ny vägg. Nu vet jag inte om ni bor i en storstad. Men i Stockholm är det vanligt att man bygger så som ni gör. Jag och min sambo bor i ungefär en lika stor lägenhet. Men blir avis på er balkong. En dröm. Kan bli hur fint som helst.H Hannahhejhej skrev:
Att bo och renovera i samma lägenhet är såklart en utmaning men det går. Har själv renoverat kök i en liten lgnh och småbarn. Det räddades av att det var sommar när man kan vara ute och det var enkelt att stänga av till sovrummen.
Men det gäller att planera ordentligt kring när man gör vad, det är väldigt utmanande att undvika att byggdamm sprider sig. En bra byggdamsugare är värt att lägga pengar på.
Men det gäller att planera ordentligt kring när man gör vad, det är väldigt utmanande att undvika att byggdamm sprider sig. En bra byggdamsugare är värt att lägga pengar på.
Om ni bor där samtidigt måste ni kunna försluta ytorna som har byggdamm och skapa ett undertryck där. Och även då sprider det sig som attans. Er planlösning ser för liten ut för att det ska gå.H Hannahhejhej skrev:
Dels är det fruktansvärt att leva i byggdammet, dels kan det orsaka permanenta skador på era lungor. Tänk att det alltid är ett lager av damm på kläder, hud, hår, golv mm.
Det kan också ta en större mängd arbete än vad ni föreställer er => drar ut på tiden => blir slitigt.
Vi renoverade en lägenhet på helger/kvällar när vi var yngre. Trodde det skulle ta två månader, tog över ett år vid sidan av jobb. Fruktansvärt slitigt mentalt.
Ett alternativ är att ta ledigt två månader och fixa det där heltid. Se det som ett jobb. Gör köket, elen och allt som stökar direkt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 453 inlägg
Leva och renovera går typ inte i det där lilla, man måste kunna damma på. Visst.. måla lister men det räknas knappt.
Det är väl typ 2v jobb som är beskrivet.
Bo där orenoverat om ni måste men gör en komplett plan med hur allt ska bli.
Planering av kök är lätt att gå bort sig i, så tänk igenom köket ordentligt, det behöver inte vara krångligt, men funktionellt.
Sen tömmer ni lägenheten och river av allt renoveringsjobb i ett svep.
Det är väl typ 2v jobb som är beskrivet.
Bo där orenoverat om ni måste men gör en komplett plan med hur allt ska bli.
Planering av kök är lätt att gå bort sig i, så tänk igenom köket ordentligt, det behöver inte vara krångligt, men funktionellt.
Sen tömmer ni lägenheten och river av allt renoveringsjobb i ett svep.
Ett tillägg bara till en bra ordning, den nya väggen bör byggas efter punk nr: 2F finnemang skrev:Hitta annat boende, ta ledigt en månad och blås ut allt. Ni kan inte bo i den där lägenheten samtidigt som ni renoverar den.
Och då gör ni:
2. spåra och dra el
6. div. små pul
Flytta in.
Håller med om att bygga väggen tidigt. MEN jag skulle sätta skivor bara på ena sidan av väggen. Sen kan ni dra el och efter det dubblar ni väggen dvs sätter skivor även på andra sidan. Apropå väggar så förespråkar jag plywood/osb innanför gipsen för att lätt kunna skruva upp TV eller annat. Ytterligare om väggar hade jag valt att köra botten- och toppskena i plåt som är raka och lätta. Reglarna skulle jag däremot ta trä som är lätt att kapa. Lycka till!
Klicka här för att svara