Hej!
Vad jag förstår från era svar måste vitesklausulen vara uttryckt i skrift vilket den inte är. (Han skulle aldrig dragit över fyra månader om han riskerade vite). Ska ha fler möten med byggaren eftersom huset är på sluttampen och slutsamråd är på gång.
Skada ligger på mig att bevisa.
.

A
Bart Bart skrev:
Innan du tar ger upp hoppet tycker jag att du ska ta en ny sittning med entreprenören och ta en diskussion kring vitesklausulen.
1. Om entreprenören(E) anser att förseningen är ert fel, be denne om förklaring varför. Bevisbördan är hos E.

2. Ta upp vitesklausulen och be E själv räkna på vad vitet bör bli om det är dennes fel att det är försenat. Vad blir beloppet per vecka enligt klausulen. Ett normalt vite är 1%-2% av entreprenadsumman per vecka. Bra att ha i bakhuvudet.

3. Ta inte upp skadestånd eller annan ersättning först. Be E svara på relativt öppna frågor. Låt denne nämna summor mm som ni sen kan ta ställning till.
vad pratar du om?
säger ju tydligt att byggaren frånskrivit sig vite i kontraktet

Du fattar verkligen inte? Eller?

Hej!
Jag TROR att byggaren genom att hänvisa till konsumenttjänstlagen § 31 har kringgått vite och eftersom vitet heller inte är preciserat.
Är oerfaren på området och frågar därför er som är kunniga.
Det är en olycklig situation och det har varit en väldigt jobbig tid.

A
M Myelina skrev:
Hej!
Jag TROR att byggaren genom att hänvisa till konsumenttjänstlagen § 31 har kringgått vite och eftersom vitet heller inte är preciserat.
vite måste man avtala om.
och det räcker inte att avtala lite löst om vite utan det måste vara specifikt angivet i tal eller procent eller liknande, utöver det så måste vitet vara kopplat till något tillexempel ett datum.

M Myelina skrev:
Hej!
Det var därför jag föreslog det jag gjorde. E tycker att denne friskrivit sig. Det ni ska göra är att vända på det och försöka förhandla. Spela lite dumma, ställ frågor om vitesklausulen mm.
Att under belopp hänvisa till en lag som gäller oavsett är lite småfult. Det ni ska göra är att be E beskriva hur lagparagrafen denne hänvisat till reglerar vitesbeloppet?

Ni måste ju anta att E vill att vitesbeloppet ska bestämmas av skadeståndsbeloppet om denne skriver på det sättet. Så om ni har skadeståndskrav på 15000kr får det bli vitesbeloppet också. Eller hur menade E?
Förhandla, driv frågor till sin spets. Ta konfrontationen. Spela lite dumma och naiva.

Tack.
Kommer att försöka det och att spela naiv behövs inte :).

Ja, detta var lite fult av byggaren ( också listigt...). Men du kan väl speca upp lite "skador" som du fått genom detta. Typ dubbla boenden, byggkredit istället för bolån osv.
Sen kanske man ska försöka vända lite på det hela och försöka se genom byggarens ögon lite med. Har det inte varit ganska extrema prisuppgångar senaste året och liknande också. Detta kan ju ha medfört ganska extrema ökade kostnader för byggaren som han kanske inte kunnat skicka vidare på dig fullt ut..
Så kanske har han indirekt redan betalat ett ganska stort vite utan att det riktigt märks...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.