Har totalentrepenadkontrakt enligt ABS 18 - fast pris. Inflyttningsdatum skulle varit 1 aug 2021 och bygget är nu tre månader och 21 dagar försenat. Under punkten vite vid försening står: "Vid försening är beställaren berättigad att av entrepenören erhålla vite med enligt konsumenttjänstlagen paragraf 31 för varje påbörjad vecka varmed färdigställandet av kontraktsarbetena i deras helhet blivit fördröjt".
Har förstås läst paragrafen och har haft möte med byggaren som skyller allt på mig. Jag anser att nästan fyra månaders försening omöjligt beror enbart på mig och kommer att kalla till ytterligare möte.
Fick höra att beställaren har lagen på sin sida när bygget startade. Finns det något att hänvisa till eller annan kunskap som kan hjälpa mig vid nästa möte med byggaren?
Tack för hjälpen!

• Gilla
folkes j
  • Laddar…
A
Lite osäker på hur ABS 18 fungerar men antar att det är på samma sätt som ABT 06 & AB04.
Där måste du avtala om vite för att vara berättigad till det.

M Myelina skrev:
Har förstås läst paragrafen och har haft möte med byggaren som skyller allt på mig.
Har du läst paragrafen vet du förstås att näringsidkaren måste visa att förseningen inte beror på honom. Så när han säger att felet beror på dig, vad anför han då för bevis? För utan bevis är ju presumtionen att förseningen beror på honom.

A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du läst paragrafen vet du förstås att näringsidkaren måste visa att förseningen inte beror på honom. Så när han säger att felet beror på dig, vad anför han då för bevis? För utan bevis är ju presumtionen att förseningen beror på honom.
jo men har du inte avtalat något vite så är du inte berättigad till det.
även om du har avtalat vite så måste vitet vara ställt mot en fast datum.

du kan inte bara skriva vitet 2% per vecka, måste tydligt koppla vitet mot inflyttningsdatumet om det är det datum du vill ska gälla

Absolut, och jag utgår från att TS inte citerat allt relevant i avtalet. Men gällande bevisbördan är den alltså hantverkarens.

A
Absolut, och jag utgår från att TS inte citerat allt relevant i avtalet. Men gällande bevisbördan är den alltså hantverkarens.
ytterst tveksam att det är som du säger, är i vilket fall inte så vid ABT eller AB-avtal.

Det är du (TS) som ställer vites kravet, alltså ligger bevisbördan på dig

Nu är det väl så att konsumenttjänstlagen inte reglerar viten. Det som tas upp under hänvisad paragraf är skadestånd för kostnader i samband med försening. Läser man den paragrafen står tydligt.

"Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit."

A
Bart Bart skrev:
Nu är det väl så att konsumenttjänstlagen inte reglerar viten. Det som tas upp under hänvisad paragraf är skadestånd för kostnader i samband med försening. Läser man den paragrafen står tydligt.

"Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit."
är ju precis det jag säger, då måste ju dröjesmålet vara kopplat mot någon fastslagen tid.
Blir ju inte automatiskt inflytt om man inte avtalar det.

dessutom är det ju med den skrivning hur enkelt som helst att visa att:
tillkommande ätor, markarbeten är ofta reglerbara till viss del åtminstonde alltså även tiden.
förseningar nu pga covid är vida accepterat, bara säga sjukdom pga av covid.

dessutom har du inte avtalat fast vite så är det ganska hjälplöst, vad innebär "ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål"
Frågan om vilken privatperson som vill dra en sån skitsak inför rätten och riskera förlora etc.

Det är fortfarande entreprenören som har bevisbördan för att påvisa att förseningen inte är dennes fel. Oavsett ersättningsform. I detta fallet hade de ett datum för färdigställande som var den 1 augusti. Generellt sett är sjukdom inte en accepterad ursäkt för försening. Inte ens Covid-19. Att hantera sjukdomsbortfall i ett företag ingår i att driva en verksamhet.

Det jag tycker är märkligt att TS tar upp frågan om vite när avtalet sen hänvisar till en paragraf i konsumenttjänstlagen som inte berör vite. Det TS kan få ersättning enligt paragraf 31 är för faktiska kostnader som uppstått på grund av förseningen. Det är då att visa upp bevis för att dessa kostnader har uppstått. Om entreprenören sen menar på att förseningen inte är dennes fel får entreprenören bevisa det. Bevisbördan ligger inte på beställaren.

Om nu inte avtalet har en vitesklausul någonstans?

Bart Bart skrev:
Det jag tycker är märkligt att TS tar upp frågan om vite när avtalet sen hänvisar till en paragraf i konsumenttjänstlagen som inte berör vite. Det TS kan få ersättning enligt paragraf 31 är för faktiska kostnader som uppstått på grund av förseningen.
Nja, så ska man nog inte läsa hänvisningen till 31 §, utan den fastställer när entreprenören är är ansvarig. Själva vitesnivån behöver man dock avtala om.

Jag tolkar det som att det är så det ska läsas. D v s ersätta skada. Inte betala ett vite för försening.

"31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål"

Vite avtalas helt separat och rätten till vite regleras inte i konsumenttjänstlagen. Så om TS har en vitesklausul kan denne begära vite, plus begära skadestånd för de extrakostnader som uppstått. Om det inte finns en vitesklausul är det endast det lagstadgade skadeståndskravet kvar.

Min tolkning. Jag kan ha fel.

Tack för era svar.
Om jag tolkar svaren rätt så är det jag som ska visa på skada och bevisa denna?
Något vite blir det aldrig tal om ens.

Ja, om det inte finns en vitesklausul som säger hur stort vitet ska vara. Sen skadar det aldrig att försöka få ut kompensation för förseningen i alla fall oavsett faktisk skada eller inte. Men det är mer goodwill från entreprenörens sida i så fall.

Entreprenören i sin tur måste kunna bevisa att förseningen inte berodde på denne om denne inte vill stå för de kostnader ni fått på grund av förseningen.

Anledningen till att jag nämnde ordet "vite" är att det står i kontraktet: "Kontraktsarbetena ska - om inte entrepenören har rätt till tidsförlängning - vara färdigställda och tillgängliga för slutbesiktning 210731". "Vite vid försening: Vid försening är beställaren berättigad att av entrepenören erhålla vite med "enligt konsumenttjänstlagen § 31" för varje påbörjad vecka varmed färdigställandet av kontraktsarbetena i deras helhet blivit fördröjd. "Enligt konsumenttjänstlagen § 31" har han fyllt i själv i en tom ruta.
Skrivningen av kontraktet skedde under extrem stress och byggaren har friskrivit sig från vite.
Man lär sig.

Innan du tar ger upp hoppet tycker jag att du ska ta en ny sittning med entreprenören och ta en diskussion kring vitesklausulen.
1. Om entreprenören(E) anser att förseningen är ert fel, be denne om förklaring varför. Bevisbördan är hos E.

2. Ta upp vitesklausulen och be E själv räkna på vad vitet bör bli om det är dennes fel att det är försenat. Vad blir beloppet per vecka enligt klausulen. Ett normalt vite är 1%-2% av entreprenadsumman per vecka. Bra att ha i bakhuvudet.

3. Ta inte upp skadestånd eller annan ersättning först. Be E svara på relativt öppna frågor. Låt denne nämna summor mm som ni sen kan ta ställning till.

• Gilla
Matte001 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.