21 150 läst ·
19 svar
21k läst
19 svar
Total renovera hus. Kostnad?
En bil är ibland dyrare än en fastighet, så rent totalekonomiskt är i alla fall bilen en relevant jämförelse.mexitegel skrev:Nej, varför skulle jag resonera likadant för en dator som kostar 10-15 tkr och som har en livslängd på i bästa fall 4 år? Det är inte en relevant jämförelse.
Min poäng är att en fastighetsaffär är ofta det största köpet man gör i livet, därmed ska man vara medveten om riskerna. Gör man ett informerat beslut, som du gjort, är det självfallet inget fel med det.![]()
Köper man en bil för säg 300.000 kronor så är det ingen som tycker det är onormalt att man blir av med hälften av pengarna på något år, samtidigt som driften kostar lika mycket till.
Renoverar man badrum och kök för 300.000 kronor så tycker däremot alla att man är en idiot om det inte höjt värdet på fastigheten med minst det dubbla.
I övrigt håller jag med dig, fastighetsaffärer kan bli en mardröm om man inte har en strategi.
Ja jag är medveten om att det är massor av jobb, dessutom massor av jobb som jag vet om att vi inte kan göra.
Så blir nog att vi hoppar det.... tyvärr.
Hade verkligen velat ha ett hus som man verkligen kan prägla själv. Men som många säger kostnader, tid och erfarenhet som jag inte har. Dessutom bor en släkting till mig några hus ifrån och detta huset har stått tomt i säkert 5-10 år så vi vet ju inte heller hur vatten ledningar och rör kommer reagera igen när det börjar användas.
Sen är det lite så som någon skriver visst jag hade kunnat lägga in massor av pengar i huset men då jag jobbar på sjön så är min framtid inte så säker som alla andras. Då många skepp flaggas ut osv. så även om jag har fast inkomst och fast jobb så är man ändå inte säker. Och om man nu blir utan jobb ( vilket kan hända vem som hellst egentligen) så vill man definitivt inte stå där med ett hus som är belånat på 20-30% av det de är värt vid en försäljning.
Men tack för alla svar!
Så blir nog att vi hoppar det.... tyvärr.
Hade verkligen velat ha ett hus som man verkligen kan prägla själv. Men som många säger kostnader, tid och erfarenhet som jag inte har. Dessutom bor en släkting till mig några hus ifrån och detta huset har stått tomt i säkert 5-10 år så vi vet ju inte heller hur vatten ledningar och rör kommer reagera igen när det börjar användas.
Sen är det lite så som någon skriver visst jag hade kunnat lägga in massor av pengar i huset men då jag jobbar på sjön så är min framtid inte så säker som alla andras. Då många skepp flaggas ut osv. så även om jag har fast inkomst och fast jobb så är man ändå inte säker. Och om man nu blir utan jobb ( vilket kan hända vem som hellst egentligen) så vill man definitivt inte stå där med ett hus som är belånat på 20-30% av det de är värt vid en försäljning.
Men tack för alla svar!
Man behöver inte helrenovera ett hus från grunden, för att sätta sin prägel på det.
Vi flyttade in i ett hus som var fullt beboligt, byggt 76, och renoverat/ombyggt 1991, själva har vi byggt om och ändrat i 6 år, och bortsett från vissa delar av planlösningen är det inte mycket som är orört. Nytt kök, öppnat upp planlösningen, bytt färg på hus och detaljer, rivit bort gamla buskar och stensatt etc. Vi har i högsta grad satt vår prägel på det, men det vi köpte ifrån var ett helt OK 70-talshus som gick utmärkt att bara flytta in i. Även om vi inte hade renoverat, hade det ökat i värde (baserat på försäljningar i närområdet), och kanske viktigast, det har inte minskat.
Med din budget borde det gå att hitta något liknande iaf i nordösta Skåne
Vi flyttade in i ett hus som var fullt beboligt, byggt 76, och renoverat/ombyggt 1991, själva har vi byggt om och ändrat i 6 år, och bortsett från vissa delar av planlösningen är det inte mycket som är orört. Nytt kök, öppnat upp planlösningen, bytt färg på hus och detaljer, rivit bort gamla buskar och stensatt etc. Vi har i högsta grad satt vår prägel på det, men det vi köpte ifrån var ett helt OK 70-talshus som gick utmärkt att bara flytta in i. Även om vi inte hade renoverat, hade det ökat i värde (baserat på försäljningar i närområdet), och kanske viktigast, det har inte minskat.
Med din budget borde det gå att hitta något liknande iaf i nordösta Skåne
Stryk gärna grejjer på listan.
- Behöver verkligen fönster bytas? Har gått inflation i det.
- Är det ens lämpligt att isolera t ex vinden?
- Hur ser köket ut? Om det bara är gammalt och slitet är lådorna kanske tröga, men fungerar många år till.
Börja med att byta tak! Det är prio 1 på ett hus.
/M
- Behöver verkligen fönster bytas? Har gått inflation i det.
- Är det ens lämpligt att isolera t ex vinden?
- Hur ser köket ut? Om det bara är gammalt och slitet är lådorna kanske tröga, men fungerar många år till.
Börja med att byta tak! Det är prio 1 på ett hus.
/M
Klicka här för att svara