Byggahus.se

total entreprenad eller delad?

1. K
    Medlem · Nivå 6
    Hej!
    Vet ej om denna kommer i rätt område,
    Vad exakt är det man betalar för när man har allt på totalentreprenad jämfört med delad entreprenad?
    Kan röra sig om rätt mycket pengar

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Att dom ser till att alla olika slag hantverkare kommer vid rätt tid eftersom många saker hänger ihop och tex en rörmockare som inte dyker upp kan göra att två andra får stå och stampa.

Sen är det en lättnad för köparen att endast ha en som har allt ansvar.

3. K
    Medlem · Nivå 6
    Där är ingen annan fördel? Typ
    Ansvaret ligger ändå på underentreprenörerna och har man kunskaperna/ tiden på att organisera bygget , så är totalentreprenad kanske inte det bästa alternativet?

4. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Har du delad entreprenad, t ex en markentreprenör som anlägger plattan och en husentreprenör som bygger huset och en till entreprenör som putsar din fasad, då kan t ex följande hända:

Avloppet kommer på fel ställe ur plattan. Markentreprenören hävdar att det var otydlig på ritningen och det hade kanske varit tydlig om han visste var toan skulle komma, men det viste han inte för den ritning fick han aldrig. Han försökte nå dig, men du var på tjänsteresa och han kunde inte vänta längre (betongen var beställd)
    Har man otur, då måste plattan delvis göras om, och eftersom markentreprenören inte gjorde fel får du betala extrakostnader.
    Bygget blir försenad och husentreprenören hävdar att han får stillestånd på grund av det. Det innebär extra kostnader för dig. För att hinna ikapp, behöver han sätta in extra folk, som också kostar extra. Du får betala.
    Allt blir bra igen, men sen under garantiperioden ser man att det inte blev tätt vid golvbrunnen. Husentreprenören hävdar att det är pga den lagning som markentreprenören gjorde (eftersättningar, eller någon annan påhittad anledninig) och markentreprenören hävdar att det inte är någon problem med grunden och att husentreprenören gjorde fel.

Ett annat alternativ är att husentreprenören är flexibel och ändrar planlösningen, men det kräver extra ritningar och det blir plötslig massor med extra saker som behövs som inte ingår i fastpriset. Bygget blir försenad, men det är på grund av dig och du får problem med putsentreprenören som nu får vänta tills nästa sommer, för plötslig blev det vinter

Försök reda ut det här och kräv alla extra kostnader hos den entreprenör som förorsakade problemet och försök under tiden leva ett vanligt liv.

För dom som undrar, jag hade delad entreprenad men trots det gick allt hyfsad bra exemplet var alltså bara ett påhittat exempel.

5. K
    Medlem · Nivå 6
    bra input och "bra" exempel, dock lite långsökt. Vet ej hur det fungerar på andra byggen men på de flesta jag varit på hade nog aldrig en golvbrunn (eller liknande ) satts utan att veta 100% och definitivt inte gjutit igen utan att måtten gåtts igenom en extra gång.
    Sen finns det exempel där jag kommit ut till byggen för att lägga värmeslinga och det varit gjutit redan så visst allt kan hända.
    Ska väl tillägas att jag jobbar på landet där de flesta vet vilka alla är och ryktet sprids

6. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Ett riktig exempel är att vår markentreprenör efter de började gräva för grunden och hade lagt makadam upptäckte att marken inte lutade från huset och grunden behövdes höjas med 30 cm. Så det skulle innebära extra kostnader för oss.
    Entreprenören tänkte inte på att de hade gjort hela grovplanering inkl. Grävning för infart, trekammarbrunn och ny matjord runt nästan hela huset, utan att vi hade satt krav på vilka höjder det skulle bli. Så att de o sista stund upptäckte att marken lutade åt fel håll kunde väl bara vara pga deras arbete. Och då kunde de rimligtvis ha upptäckt det innan de började gräva för grunden, så dom extrakostnader stod de själva för, men de försökte i alla fall.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Det finns en hel del trådar här med just felplacerade rör/brunnar. Så det skulle jag vilja påstå är ett rätt vanligt problem.

Entrprenörer brukar kunna ha en enorm kreativitet när det gäller att skylla ifrån sig. Hade de visat samma energi i att bygga rätt från början...

En av de "bättre" råkade en av mina kolleger ut för. De lät bygga ett hus på totalentrprenad. när huset började bli färdigt (en serie med över 20 villor) så visade det sig att mellanbjälklaget var för klent, det sviktade, och hela golvet på övervåningen lutade innåt från alla sidorna, golvet hängde som en hängmatta.

I den efterföljande rättsprocessen så hävdade entreprenören med viss framgång (bytte jobb, så jag vet inte hur det gick). Att felet berodde på att man i ett sent skede gjort ett tillval (på alla 20 husen) med golvvärme på övre planet. Den ändringen försämrade hållfastheten i golvkonstruktionen. Och eftersom det var ett tillval, så hävdade entreprenören (Hustillverkare) att det gick utanför totalentreprenaden, därmed låg konstruktionsansvaret på beställaren. Nu tror (hoppas) jag att det argumentet inte rimligen kan ha hållit hela vägen i rätten, men jag har för mig att det vann gehör i tingsrätten.

8. P
    Medlem · Nivå 8
    Utöver att ha tiden och de tekniska kunskaperna behöver du också ha bättre juridiska kunskaper ju fler leverantörer du har tänkt att använda dig av. Utöver tiden för att projektleda tekniskt behöver du ju också ha tillräckligt med tid för att hantera allt avtalsarbete som uppkommer. Det blir mer av allt, så att säga.

Men känner du att du har tiden och kunskaperna torde det vara uppenbart att det finns pengar att spara. En totalentreprenör tar ju rimligtvis bra betalt för projektledning plus ett riskpåslag.

9. O
    Bannad · Nivå 15
    Det är väl tryggheten man betalar för... Det är bara en person du behöver prata med, som har ansvaret för allting blir som det ska...
    Men som sagt det kostar mer, men tryggheten kan vara värd en del!