Hej

Har en lägenhet som skall renoveras och jag står lite i valet att antingen köra helentreprenad eller ta in delofferter.

Det som skall göras grovt är.

1 Grov rivning, inkl spåra för el
2 Byta elmmätaren samt elskåp plats samt dra fram el till de olika rummen
3 Dra nytt avlopp i bjälklag från stam till badrum (inkl urtag på balkar)
4 Bygga upp golv i ett par rum, från bjälklag tom gips
5 Stavparkettläggning i del av lgh där golv byggts upp + Slip o lack i hela lgh
6 bygga badrum (total entreprenad)
7 bygga kök (total entreprenad)
8 snickeri/bygg, primärt sänka lite tak och snygga till efter riving, sätta upp dörr/karm
9 laga lite stuckatur
10 spackla o målning hela lägenhet exkl badrum
11 garderobsinstallationer som platsbyggs i flera rum
12 göra färdigt elen i alla rum exkl badrum o kök (som görs i totalentreprenad)

Min magkänsla är ju att det är billigare och kanske bättre resultatet att göra delupphandlingar o delentreprenader men såklart krångligare och ev ta längre tid. Gör jag delupphandlingar så går det ju att få bättre koll på rimlig tidsåtgång etc, slår man ihop allt så har man ju dålig koll.

Sen tänker jag att jag har större möjlighet att påverka så det kommer bra killar o gör badrum/kök inte kreti pleti som totalentreprenad tar in för att de är billiga.

Men jag kanske tänker fel? Jag har rätt bra koll på vad som skall göras i de olika momenten och kan speca ner/beskriva vad som skall göras. Totalentreprenad då känns det som man lämnar bort allt och har ingen koll/kontroll.

Vad tycker ni? De moment som jag tänkte upphandla är ovan 12. Kanske 4o 8 slås ihop då det är en snickare som gör båda.

Tacksam för synpunkter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.