Använder 50 och 70mm långa bits, vilket är oslagbart. Tappas inte bort lika lätt pga. storleken. Sist köpte jag essve bits och dom har hållt bra. Tror att jag har haft mitt 70mm PH2-bits i nästan ett helt år, och det används dagligen. Det har blivit lite "platt" i toppen men fyller fortfarande sin funktion.

Jag köpte ovanstående Essve bits häromdagen och det verkar väl ok.

Undrar bara hur många gånger jag köpt svindyra bits-satser i mina dar och varenda gång sagt åt mig själv att "Ett bits ur lådan och ett tillbaka" men på något vänsters vis så nog sjutton faller den principen fortare än börsen i dessa dagar.

Men även "dyra" bits är förhållandevis billigt kan jag tycka om jag istället för att anlita en klantverkare fixar och donar själv. För en timme med en gubbe som jag ska avlöna så kan jag slarva bort både en och två svindyra satser istället om jag gör jobbet själv och två hela satser i timmen klarar inte ens jag av att slarva bort. Tror jag.

Nu ramlade vi in lite på ämnet ordning och reda och det kanske är värt en egen tråd...Jag har en förunderlig förmåga att kunna lägga ifrån mig svindyra maskiner och verktyg precis överallt och när jag väl hittar dem så kan jag inte för mitt liv komma på hur maskinen hamnat just DÄR. Sanslöst att jag aldrig lär mig.

Förra året tappade jag bort mina Peltor hörselskydd för 1500 spänn. De var borta i 4 månader så jag fick införskaffa ett par nya för 1500 spänn. När jag sen skulle starta en Merca-cab i April efter vintersömnen och öppnade skuffen där batteriet sitter. Nog sjutton låg mina lurar där. HUR i allsin dar kommer det sig?

Men nu har jag två Peltor och fem fina bitssatser....

Jag var bara tvungen att testa.

Jag har varit på Biltema förra helgen och köpt skruv. I burken låg det 2 torx (T25) och jag förstod inte varför de måste lägga i 2. När jag väl började använda dem så fattade jag varför. Efter bara några skruv (5) så började torxen bli lite sliten och jag var klar innan jag behövde byta till den andra.

Frågan är: Undrar hur Biltema tänkte när de lägger i 2?
a) De är lätta att tappa bort så vi är snälla och lägger i en extra (100 skruv/pkt).
b) De är så dålig kvalitet så det kommer gå åt 2 för 100 skruv.

Nä, jag har hittat min julklapp. Det blir en helsats Wera som jag lyckades hitta på Hornbach till ett bra pris. :cool:

Sedan var det en grej till.
Förra julen fick jag denna i julklapp.
Bara SkitBits

Inte en borr är hel efter användning. Nästan alla de bits som jag har använt är trasiga. Slinter du en gång så är det kört. CO i all ära men här kan de förbättra kvaliten lite till.

Sedan kan man ju undra hur jag som användare av grejerna är och jag kan bara säga att de är använda med varsamhet, i den mån det går.

Nej den satsen har jag också fått av någon mindre vetande person, och den är fullständigt värdelös.

Jag som trodde att detta med Billigabits vs LyxdyraBits var utrett och klart nu, så att vi aldrig mer någonsin behövde älta det här på forumet?

Det tror jag inte. Jag ska nämligen träffa svågern i jul och kommer förmodligen nämna någon om denna diskusion. Han har nog mycket att säga om bits, för jag har hört honom svära över grejerna ibland när vi jobbar ihop. Så sista ordet är inte sagt ännu. :D

Redigerat:
MathiasS skrev:
Jag som trodde att detta med Billigabits vs LyxdyraBits var utrett och klart nu, så att vi aldrig mer någonsin behövde älta det här på forumet?
Du som har hängt med sedan tidernas begynnelse borde ju veta att det är omöjligt att få slut på ältandet om:

1.Billiga eller dyra bits?
2. Vilken sticksåg är bäst?
3. Behöver verkligen en icke-yrkes byggare proffsverktyg?
4. Vilken skruvdragare är bäst.
5. Duger en billig bordssåg till finsnickerier?
6. Är en sänksåg verkligen värd pengarna?

Mina personliga åsikter om dessa frågor är:

1. Vilka som helst förutom Dewalt, som är gjorda av mjukost.
2. Bosch GST135
3. Ja
4. Något japanskt
5. Nej
6. Ja

Mikael_L
mattiasp skrev:
..
..
..
Warning, warning , very large OT-risk ... weeeeuuuuueeeeeeuuuueeeeeuuuuee

:D

mattiasp skrev:
Du som har hängt med sedan tidernas begynnelse borde ju veta att det är omöjligt att få slut på ältandet om:

1.Billiga eller dyra bits?
2. Vilken sticksåg är bäst?
3. Behöver verkligen en icke-yrkes byggare proffsverktyg?
4. Vilken skruvdragare är bäst.
5. Duger en billig bordssåg till finsnickerier?
6. Är en sänksåg verkligen värd pengarna?

1. Vilka som helst förutom Dewalt, som är gjorda av mjukost.
2. Bosch GST135
3. Ja
4. Något japanskt
5. Nej
6. Ja

Du har öppnat upp för århundrates offtopic tråd ser jag.... :)

Jag tänkte så här: Eftersom det nu har utförts ett empiriskt test i vetenskapens högt hedrade namn där ett otvetydigt resultat presenterats, så borde just detta med bittarna vara slutdiskuterat......

Den här tråden har ju egentligen avslutats. Till och med ett urgammalt löfte om ett långtidstest har infriats. Därför ser jag inga problem med att tråden går off-topic. Detta är i alla fall min inställning.

Kom igen nu -ös på med åsikter. Fakta är överskattat!

zupermac skrev:
Biltemas bits == skit, eller som bigsnucke säger, suger fett
Jula har några bits == skit, ungefär samma kvalitet som Biltema
Nu ska jag köpa Swedols AmPro bitssats (långa) och hoppas på bättre kvalitet.
Mhmm... Jag har fått för mig att de flesta av Biltemas verktyg är samma sak som AmPro, plocka fram båda katalogerna och jämför! Pratar du om bitsen som följer med i skruvpaketen kommer de antagligen från nån annat håll.

Bra att du sa det för jag har inte köpt dem ännu. Känns spontant lite konstigt att samma produkt kan skilja sig så mycket i pris. Då förstår jag inte hur Swedol kan ha dem i sortimentet.

micke 71 nämner wurth Ps2 eller ngt sådant.Wurt har även torxbits som är fina.Jätte trevliga att jobba med då man behöver inte hålla maskinen 100% rakt.Det var en aha-upplevelse när jag inte hittade wurth-bitsen häromdagen utan fick ta andra std-bits.Körde ju en hel del wurth-skruvar på ladan i sommras. Wurth-grejorna är svindyra men pratar man snällt med dom så får man rabatt;) / Mats

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.