Själv använder jag gärna 5cm bits. Har hittat lösbits på Tools från Wera och Beijer som är av bättre kvalitet (än de billigaste). 15-25kr per bits PZ pch PH.

/Mattias

Jag kan meddela min erfarenhet av billiga torx-bits. Jag har skruvat altandäcket med trallskruv från Byggmax. I varje paket med skruv ligger det två bits. När jag började tog jag ett av bitsen från den första lådan och satte i skruvdragaren. Jag har dragit i drygt 2500 skruv med detta bits, och det är fortfarande funktionsdugligt. Om det skulle bli dåligt eller jag tappar bort det, har jag ändå ca 20 likadana bits kvar att ta av.

Slutsats: hemmabyggaren behöver inte ligga sömnlös och fundera på vilket bits han ska köpa.

Fascinerande diskussioner om bits. Jag menar bits är ju någonting som man kan köpa av ett sk kvalitetsmärke, det verkar bero mera på ens personlighet, en pedant köper en dyr fin bits för 30-50kr och håller reda på den, eller en "slarver" köper 10pack på biltema för man hinner i allafall inte slita ut dem innan man har tappat bort dem. (tillhör den senare kategorin, som dessutom har många bits jag aldrig troligt vis kommer att använda pga alla set man har köpt/fått.)
Efter att läst denna tråd måste jag ju införskaffa långa bits, de kan ju vara bättre. :)

Har mer än en gång fått riktigt usla torxbits i skruvpaketen från Byggmax. Problemet är att bitsen har varit lite lite för stora så de har inte riktigt gått ner i skruvskallen. Problemet är bitsen för tar jag ett annat torxbits modell fint så passar det finfint.

De långa bitsen är ju bra när det är trångt om plats. En bitschuck är ju dessutom större än en bitshållare. Tjatade till mig en sån där Hitachisats som nån skrev om ovan och den bitschucken är riktigt bra och ganska kort. Har även Bachosatsen och den är också bra.

Men! Det blir snart en tur till Swedol för de långa bitsen!

Kan för övrigt också rekommendera en uppsättning bits och några mutterhylsor från Bosch med hållare och en rätt bra skruvmejsel. Nån säljer den nu för typ 200kr. Rätt bra kit att ha med sig i första hjälpensystainern.

P
1/2 OT;
Någon som vet vad dom nya bitsen kallas, som funkar till PZ 1, 2 & 3 samt PH 1, 2 och 3? Finns dom som bits, eller bara i mejselform?

För er som är ute efter långa bits (50 mm) så kan rekommenderar jag er Coop´s bitsset med bälteshållare som de kallar för KELLEN. Innehåller förutom PH även torx 15, 20, 25 och 30 vill jag minnas. 69 kr. Måste vara bland de bästa bälteshållare jag haft. Otroligt smidigt och lätt att komma åt bitsarna.

Binesh skrev:
Måste vara bland de bästa bälteshållare jag haft. Otroligt smidigt och lätt att komma åt bitsarna.
Vilka jämför du med?

ACME skrev:
1/2 OT;
Någon som vet vad dom nya bitsen kallas, som funkar till PZ 1, 2 & 3 samt PH 1, 2 och 3? Finns dom som bits, eller bara i mejselform?
Combidrive

http://www.eabkungsmaskiner.com/pdf/katalog/Komplett_Katalog.pdf
Sida 113

Hittar inte så mycket på combidrive, och det verkar inte vara Wiha som tillverkar bitsen. Kanske heter den egentligen något annat.

zupermac skrev:
Vilka jämför du med?
Jag jämför med exempelvis Essves klassiska.
302796.jpg
och
302792.jpg
Samt Bachos variant som är snarlik Essves
loadImage.aspx

De två sista är inte gjorda för 50 mm bits så de räknas egentligen inte.

Det finns få bälteshållare för 50 mm bits. Där behöver Kellen inte skämmas alls. Det som gör den så smidig är att man byter bitsar med en hand. Dessutom väldigt smart förvaring så att den inte fastnar eller hänger över någonstans.

storstark skrev:
Combidrive

[länk]
Sida 113

Hittar inte så mycket på combidrive, och det verkar inte vara Wiha som tillverkar bitsen. Kanske heter den egentligen något annat.
Någon som vet mer om dessa? Funkar de bra?

MathiasS skrev:
Så, nu alla ni som tillhör Lyxbitsfalangen - upp till bevis!!!

Nu har jag helt osjälviskt offrat mig för forumets kunskaps skull och investerat tid, pengar och stolthet i ett Lyxbit-set.

Så dyrt att det inte går att tappa bort utan att falla i gråt.
Så dyrt att det går att köpa 15 (femton) paket med Billigaochförståndigabits från Biltema för samma pengar (dvs 150bits).
Så dyrt att om detta Wera superduper lyxbitset (både diamond OCH bi-torsion) inte håller hela mitt altanbygge så ska ni alla hörandes till Lyxbitsfalangen betala detta set av Lyxbitar kr 229. Det framgår tydligt av inläggen tidigare i denna tråd vilka som bör sponsra detta Lyxbitsset om det inte håller vad ni Lyxbitsfalangare lovat.

Sent i oktober är testet avslutat och endera falangen skola därefter skämmas och förevigt vara tyst i frågan om bits....
Nu är jag väldigt nyfiken mathiasS! Vad säger du? Var det värt pengarna, eller var det i samma klass som de billiga bitsen? Eller tappade du möjligtvis dem?:)

Daniel_N skrev:
Nu är jag väldigt nyfiken mathiasS! Vad säger du? Var det värt pengarna, eller var det i samma klass som de billiga bitsen? Eller tappade du möjligtvis dem?
Ja vad hände egentligen....

En sådan här liten manick införskaffades för dyra pengar:

PICT6259.jpg

Under några veckor pågick testet utan att jag egentligen använde bitsen speciellt mycket. Lite smågrejor bara. Altanbygget väntade....

Men, så en vacker dag kunde testet första, otvetydiga slutsats dras....

Vad är detta kan man tro?

PICT6254.jpg

...och hur har den hamnat där?

Visst är det den fruktansvära dyra bitsen + hållare som ligger där och rostar:

PICT6257.jpg

Det har aldrig hänt mig förut. Bitshållarna brukar lägga sig på ovanliga platser ibland, men dom spontanhoppar aldrig ur en ficka på detta sätt.

Man måste dra slutsatsen att dyra bits och bithållare är lättappade.

Inget vidare alltså.

Någon månad senare var det dock dags för altanbygget. Måånga askar trallskruv införskaffades. Nu kunde det dyra och lättappade bitkittets nästa svaghet avslöjas:

Torx 20 bit saknades! Det är ju nästan standard för bra trallskruv idag så detta är blir ju en stor plump i protokollet. Jag fick gå och hämta ett paket med billiga bits från Biltema för att kunna slutföra uppgiften.

Efter något tusental skruvade skruv får jag dock tillstå att den dyra och lättappade bithållaren är bra. Den har en låsning för bitten (du kommer ju ihåg att dyra bits är lättappade) så den inte kan tappas när man minst anar det (dock tappar man då istället både hållare och bit, vilket kanske inte är bättre). Den håller också bitten i ett bra grepp utan glapp. Den dyra bitthållaren passade också bra ihop med mina billiga bits från Biltema, vilket jag gillar. Magneten i bithållaren är också stark så den håller faktiskt kvar även en 70mm trallskruv med torxskalle.

Dom dyra bittsen som inte passade min trallskruv kunde dock användas till diverse demonterings jobb. Jag får dock erkänna att jag inte märkte någon större skillnad jämfört med billigare bits.

För att dra någon definitiv slutsats måste man nog skruva lite fler PH-skruv än vad jag gjort. Bithållaren är jag dock väldigt nöjd med, dock är det ju uppenbart att detta dyra kit även dras med en rad nackdelar. Både lättappat, fel sorts bit osv....
;)

Redigerat:
Haha underbart! detta hade ja nästan glömt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.