Ni som nämner Heru, är de från Östberg?

Ha i åtanke att du troligtvis "aldrig" kommer göra om kanalsystemet, så jag tycker att det inte är fel att lägga någon extra krona på bra ljuddämpare och att lägga lite tid på att göra kanaldragningen "bra".

R
Ja. Heru är från Östberg

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Ha i åtanke att du troligtvis "aldrig" kommer göra om kanalsystemet, så jag tycker att det inte är fel att lägga någon extra krona på bra ljuddämpare och att lägga lite tid på att göra kanaldragningen "bra".
Har du något tips på bra ljuddämpare?
Har du exempel på vad amatörer brukar göra för misstag i kanaldragningen?

Lizzardo
varmkorv varmkorv skrev:
Montera runda ljuddämpare 1200 mm långa med 100 mm isolering på huvudkanalerna direkt efter aggregatet

• Gilla
varmkorv
  • Laddar…
varmkorv varmkorv skrev:
Har du exempel på vad amatörer brukar göra för misstag i kanaldragningen?
När det gäller ljuddämpare gillar jag "fyrkantiga med rund anslutning" ibland kallas dem lågbyggda ljudfällor,
Rund med tjockare isolering hjälper också (100mm)

Exempel på ljuddämpning (Lindabs dämpare)
Typ/Frekvens...............63..125..250..500..1k..2k..4k..8k
SLCU50 125 1200.........5......5....15....43..50..50..38..21 Vanlig rund 50mm 1200mm läng
SLCU100 125 1200.....12....13....29....38..50..50..42..22 Rund 100mm 1200mm lång
LRCA125 1000............17....14....21....38..50..50..45..23 Fyrkantig 1000mm läng
Så en tjockare eller "Fyrkantig" och lång ljudfälla som kostar lite mer dämpar mycket bättre i låga frekvenser, dessa låga frekvenser är dem som ger upphov till det många kallar "fläktljud".

Kanaldragning:
Att man ibland överdriver med att tejpa skarvar och vibrationsdämpa kanalerna, behövs normalt inte.
Missar raksträcka före don (framförallt tilluftsdon).
Väljer fel storlek på don/kanal så att det blir svårt att ställa in luftflödet (större don är inte alltid bättre).

• Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Beställ grejorna direkt av Östberg. Heru agg. Kanalerna och don köper du på Lindab. Inte svårt alls. Har gjort 3 anläggningar nu.

R
S Severinos skrev:
Beställ grejorna direkt av Östberg. Heru agg. Kanalerna och don köper du på Lindab. Inte svårt alls. Har gjort 3 anläggningar nu.
När jag installerade så gick en 160mm flexdämpare sönder. Den kostade runt 260 kr så jag tänkte jag åker till Lindab i Bromma och köper en istället för att beställa en ny från Alig eftersom frakt då skulle tillkomma. På Lindab skulle de ha över 450 kr för en. Och det är exakt samma dämpare som jag hade. Det är möjligt att de kan rabattera rejält om man köper mycket eller har företagskonto eller något men för att köpa enstaka saker som privatkund var det svindyrt.

Jag har använt Ventin.se som leverantör ett antal gånger.
De använder Lindabs produkter och det har aldrig varit något problem med leverans eller ersättning av artiklar. De artilkar som inte finns i web-butiken får man offert på så man kan betälla allt som Lindab säljer.
De har också varit billigast med de artiklar som jag behövt.

Lindab har dessutom bra information på sin hemsida för att göra en dimensionering och välja produkter.

Har nu skickat in underlag till Alig Ventilation så nu får man hålla tummarna att jag får ihop det med:)

//Benke

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Det kommer gå bra! Som att bygga Lego. :)

K KjellTimell skrev:
Det kommer gå bra! Som att bygga Lego. :)
Vi hoppas det:)

Nu är snickare/rörmokare/elektriker inbokade till resten av arbetena så det är bara att se till att få ihop ventilationen helt enkelt.

K
Jag körde på att gör-det-själv paket, systemair. Var inga problem att installera. Dock ångrade jag att jag gjorde det, då det var så fruktansvärt enkelt att jag kunde köpt rör och FTX:en själv. Det jag känner mig mest blåst på är den sk ritningen. Den kan du göra själv om du ens behöver en sådan.

K Kojak skrev:
Jag körde på att gör-det-själv paket, systemair. Var inga problem att installera. Dock ångrade jag att jag gjorde det, då det var så fruktansvärt enkelt att jag kunde köpt rör och FTX:en själv. Det jag känner mig mest blåst på är den sk ritningen. Den kan du göra själv om du ens behöver en sådan.
Projektering och dimensioneringen går på 2500kr så det känns klart värt det bara för att slippa göra det och få lite erfarenhet bakom dragningen.

K
Behövs inte bara att sätta tilluft i samtliga rum utom kök och våtutrymmen där det skall vara frånluft så är det klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.