48 108 läst ·
79 svar
48k läst
79 svar
Törs man köpa "gör det själv" paket FTX?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Ska göra samma sak själv, så jag följer tråden...
Kan kommunen ställa krav på projektering? Antar att man behöver nån form bygglov för att förändra ventilationen om man har självdrag idag?
Kan kommunen ställa krav på projektering? Antar att man behöver nån form bygglov för att förändra ventilationen om man har självdrag idag?
I Stockholm behövde man göra en bygganmälan, inte bygglov. Skickade bara in planritning, teknisk beskrivning, projekteringens 2D och 3D ritning, kontrollplan och vilket aggregat det skulle vara. Blev godkänt på en vecka.Dan_Johansson skrev:
Alig har en ju en hemsida som heter Ventilationsbutiken där de säljer sina produkter. Lätt att blanda ihop. Men där ser man. Intressant att man kan ha så olika upplevelser.T tompajo skrev:
Något som kommer hålla ner kostnaden markant och även arbetet är att du försöker få mycket som möjligt av rören efter aggregatet i ”varmt” utrymme. Då slipper du isolera... och du slipper även ofrivillig uppvärmning av luften på sommaren.
För normalt hus mata ut med 160 från aggregatet och gå sen ner till 125 vid ventilerna långt bort. Tom 100 kan du gå ner i på tilluften.
För normalt hus mata ut med 160 från aggregatet och gå sen ner till 125 vid ventilerna långt bort. Tom 100 kan du gå ner i på tilluften.
Jag installerade KanTherm då mitt hus är på 250kvm (radonhus) med blåbetong och är på 1,5plan samt har bjälklag av betong.Frågade på ventilationsfirma på offert och dom sa uttryckligen gör det själv då det kommer bli orimligt dyrt över 200tkr med bilning av hål genom betong ner i vån 1.Folien i värmeväxlarna är i yta på ca 200kvm
Tog 3 mån att göra jobbet och allt slutade på 70tkr
Tog 3 mån att göra jobbet och allt slutade på 70tkr
Jag köpte projektering och material från Alig, det var några grejor som som dom missat, som fanns med i handlingen men inte i materialofferten.. Dom beställde grejorna till Lindab grossen i närheten så fick jag gå ditt och hämta dom kostnadsfritt. Fick väldigt bra bemötande och support under installationen. Detta var i februari-juni 2016
Nu har jag skickat en förfrågan till Alig med.
Jag har ritningar på huset i både 2D och 3D så underlag har jag.
För mig är det viktigt att jag kan få materialet levererat i rätt tid så det kan bli en avgörande faktor i detta fall. Sen verkar det som man får hoppas att man har tur med personen på företaget..
Billigast vore nog att bara köpa dimensioneringen och sen plocka ihop en anläggning själv men lite känner jag att det är bekvämt att "köpa sig fri" från den delen. Tummen är inte mitt i handen men sådan här ventilation har jag inte gjort tidigare
//Benke
Jag har ritningar på huset i både 2D och 3D så underlag har jag.
För mig är det viktigt att jag kan få materialet levererat i rätt tid så det kan bli en avgörande faktor i detta fall. Sen verkar det som man får hoppas att man har tur med personen på företaget..
Billigast vore nog att bara köpa dimensioneringen och sen plocka ihop en anläggning själv men lite känner jag att det är bekvämt att "köpa sig fri" från den delen. Tummen är inte mitt i handen men sådan här ventilation har jag inte gjort tidigare
//Benke
All rördragning kommer vara på kallvinden förutom nån enstaka meter, som ska till nedre plan, så det är nog bara köpa isoleringen som leB Boan skrev:Något som kommer hålla ner kostnaden markant och även arbetet är att du försöker få mycket som möjligt av rören efter aggregatet i ”varmt” utrymme. Då slipper du isolera... och du slipper även ofrivillig uppvärmning av luften på sommaren.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ett tips är att lägga de "längsgående" rören i den ena kattvinden, och sedan spruta eller hälla lösull över.B benke_berguv skrev:
Enklare och kanske billigare än att isolera rören separat med matta, ståltråd och tejp.
Så gjorde vi, men det kräver ju att man har en ledig kattvind förstås.
Hej
Jag projekterade själv enligt diagram-metoden beskriven i följande pdf
http://www.hvac.lth.se/fileadmin/hvac/TVIT-5031MMweb.pdf
valde kanaler och böjar och beräknade tryckfallen till varje don för önskat flöde (l/s)...
Valde sedan ut don för att få så lågt donljud som möjligt
Får man stor skillnad på tryckfallet på t.ex. Till-luftsidan, så klarar ju donen av att jämna ut tryckfallet en del, men tillslut blir det sus-ljud i det don som måste strypas mest, då får man kanske kanske räkna om och istället öka tryckfallet innan donet genom att bygga annorlunda innan donet (smalare Spiro, tidigare övergångar etc). (Eller minska tryckfallet på alla andra don)
Att läsa databladen på donen var väl det lurigaste ...
Jag köpte så kallade kondensstrumpor, tyckte det var ett rent helvete att få på dem, så det slutade med att jag köpte Armaflex, var väl lite smidigare att på iaf
Jag projekterade själv enligt diagram-metoden beskriven i följande pdf
http://www.hvac.lth.se/fileadmin/hvac/TVIT-5031MMweb.pdf
valde kanaler och böjar och beräknade tryckfallen till varje don för önskat flöde (l/s)...
Valde sedan ut don för att få så lågt donljud som möjligt
Får man stor skillnad på tryckfallet på t.ex. Till-luftsidan, så klarar ju donen av att jämna ut tryckfallet en del, men tillslut blir det sus-ljud i det don som måste strypas mest, då får man kanske kanske räkna om och istället öka tryckfallet innan donet genom att bygga annorlunda innan donet (smalare Spiro, tidigare övergångar etc). (Eller minska tryckfallet på alla andra don)
Att läsa databladen på donen var väl det lurigaste ...
Jag köpte så kallade kondensstrumpor, tyckte det var ett rent helvete att få på dem, så det slutade med att jag köpte Armaflex, var väl lite smidigare att på iaf
Tanken att dimensionera själv har slagit mig men det finns inte tid för det tyvärr. Känns bekvämt att någon annan gör det och sedan (förhoppningsvis) levererat alla delar. Alltid skönt att kunna ringa någon annan än sig själv om det strular och är fel...
//Benke
//Benke
Om man nu inte tycker det är extremt kul att sitta och räkna på det tyckrr det är värt varenda krona att låta någon annan räkna på det. Och som du säger, skönt att ha någon att fråga.B benke_berguv skrev:
Vad gäller isolering köpte jag 70mm träregelrulle som jag spirallindade med lite överlapp runt 125 och 160 rör, 100 rör lade jag den på längden och vek ihop. Sen täckte jag med 45mm byggmatta som är pappad. Snittpris 90 kr/meter rör
Vi har tyvärr ingen kastvindar så det är bara att ställa in sig på att köpa isolering. Hela vinden ska blåsas med lösull så småningom men det blir inte denna vinter.
//Benke
//Benke