27 588 läst ·
69 svar
28k läst
69 svar
Törs man betala kontant?
Oj, du måste ha råkat ur för elände för att komma på sånt att skriva... Jag anlitade en verkstad nyss för ett mindre plåtjobb. De hade endast mitt namn och mobilnummer. Hämtade grejerna och fick fakturan i handen. Ett handslag och hejdå. Självklart får de sina pengar i tid. Det är så vi gör affärer i Sverige.baabwaf skrev:Att så många får "varningsklockor" och allt vad man kan kalla något som man vill påstå är negativt för att någon VILL HA BETALT för vad de skall göra till snåla, utstuderade husägare som är genomsnikna och skall ha massor med jobb gjort gratis, utan att betala, så är kravet attt få betalt väldigt RIMLIGT.
KONTANTER är ett betalmedel. Att genomsnittssvensken upplever allt skumt för att någon kräver kontant betalning, är statspropaganda med hänvisning till att staten vill att allt sköts via elektroniska system som staten kan hålla koll på med automatiserad programvara.
Jag har fått kontant betalning efter bla några badrumsjobb och utomhus målning, inget konstigt med det...
Sökte ROTutbet som vanligt och inget konstigt där heller
skulle alltså tackat nej till dom jobben enl er? Det måste ju vara lika skumt med en kund som vill betala kontant som med en hantverkare som vill ha kontant betalning?
skulle alltså tackat nej till dom jobben enl er? Det måste ju vara lika skumt med en kund som vill betala kontant som med en hantverkare som vill ha kontant betalning?
Ja, om din kund vill betala kontant mot att du utför jobbet "svart".nino skrev:Jag har fått kontant betalning efter bla några badrumsjobb och utomhus målning, inget konstigt med det...
Annars så är det väl inte riktigt samma jämförelse, för nog tror jag att det är mer vanligt att om en hantverkare ger ett kanonpris mot kravet att det ska betalas kontant arbetar svart jämfört mot hur vanligt det är att en kund har kommit över kontanterna oärligt. (Men jag vet förstås inte vilken kundkrets du har.)
Sedan om en hantverkare enbart kan ta emot kontant betalning borde väl ringa lite varningsklockor? Eller?
Redigerat:
Det är inget lurt om hantverkaren inte vill att du ska köpa mtrl och vill köpa själv.
Varje hantverkare räknar med en vinst på material oavsett man är börsnoterad eller har kontoret på fickan och det spelar dig inte roll eftersom priset redan är satt och accepterat av dig inkl mtrl.
Skälet till att väldigt dyra byggmaterialkedjor och färgbutiker kan överleva är att byggaren visar upp sitt materialkvitto för beställaren och lägger på 10% vilket beställaren tycker är OK och accepterar. Sedan får byggaren 40% kick back av materialleverantören.
Därför har billiga byggmtrlkedjor kunnat dyka upp med sanlöst låga priser för de har inte denna kickbackfuling – kanske bara 15%. Jag handlar eget byggmtrl uteslutande på lågprisföretagen och det pris jag accepterar för joibbet innebär att hantverkaren också måste handla där.
Betr oron över kontanter då är den obefogad. Har inte den minsta betydelse för dig.
Om du ska ha ROT så måste du kolla med SKV att F skatt finns. Likaså om du ska räkna hem kvittot vid en fastighetsförsäljning, då kontrillebn är mindre men ändå risken finns för att du blir ansvarig för sociala avgifter, moms och skatt. Moms kan man ha utan att ha F skatt.
Brtr betalning så dela upp den. Gör ett enkelt avtal med betalningsstationer
En liten slant i början för allt mtrl han köpt. Betala då du ser mtrlkvittot och varorna är levererade till din fastighet, behåll kvittot tills jobbet är klart, en betalning i mitten om du gillar det som är gjort och den stora i slutet då allt är OK. En liten byggare har ofta svag likviditet och är det mycket mtrl.
Den metoden innebär att du äger varorna och kan då inte förlora lika mycket som i ett riskabelt förskott. Om byggaren sviker så har du ju varorna och kan anlita någon annan, ge lite extra för jobbet som kompensation för utebliven materialvinst och du håller med mtrl
En stor byggare har du ingen chans mot. Det finns börsbolag inom denna sektor som har 1000 tals betalningsanmärkningar, mängder av fällningar hos ARN och stor juristresurs mot dig. Det finns börnoterade byggnadsföretag som anlitar små byggare som tar glädjeskutt för jätteuppdrag ovetanden om baktanken att aldrig betala för vare sig jobb eller mtrl innan den lilla byggaren gått i KK av uteblivna betalningar och det stora företaget kan betala skampris för dyrt jobb till konkursförvaltaren. Att bara behöva betala 25% gör det stora byggföretaget ännu rikare.
Varje hantverkare räknar med en vinst på material oavsett man är börsnoterad eller har kontoret på fickan och det spelar dig inte roll eftersom priset redan är satt och accepterat av dig inkl mtrl.
Skälet till att väldigt dyra byggmaterialkedjor och färgbutiker kan överleva är att byggaren visar upp sitt materialkvitto för beställaren och lägger på 10% vilket beställaren tycker är OK och accepterar. Sedan får byggaren 40% kick back av materialleverantören.
Därför har billiga byggmtrlkedjor kunnat dyka upp med sanlöst låga priser för de har inte denna kickbackfuling – kanske bara 15%. Jag handlar eget byggmtrl uteslutande på lågprisföretagen och det pris jag accepterar för joibbet innebär att hantverkaren också måste handla där.
Betr oron över kontanter då är den obefogad. Har inte den minsta betydelse för dig.
Om du ska ha ROT så måste du kolla med SKV att F skatt finns. Likaså om du ska räkna hem kvittot vid en fastighetsförsäljning, då kontrillebn är mindre men ändå risken finns för att du blir ansvarig för sociala avgifter, moms och skatt. Moms kan man ha utan att ha F skatt.
En liten slant i början för allt mtrl han köpt. Betala då du ser mtrlkvittot och varorna är levererade till din fastighet, behåll kvittot tills jobbet är klart, en betalning i mitten om du gillar det som är gjort och den stora i slutet då allt är OK. En liten byggare har ofta svag likviditet och är det mycket mtrl.
Den metoden innebär att du äger varorna och kan då inte förlora lika mycket som i ett riskabelt förskott. Om byggaren sviker så har du ju varorna och kan anlita någon annan, ge lite extra för jobbet som kompensation för utebliven materialvinst och du håller med mtrl
En stor byggare har du ingen chans mot. Det finns börsbolag inom denna sektor som har 1000 tals betalningsanmärkningar, mängder av fällningar hos ARN och stor juristresurs mot dig. Det finns börnoterade byggnadsföretag som anlitar små byggare som tar glädjeskutt för jätteuppdrag ovetanden om baktanken att aldrig betala för vare sig jobb eller mtrl innan den lilla byggaren gått i KK av uteblivna betalningar och det stora företaget kan betala skampris för dyrt jobb till konkursförvaltaren. Att bara behöva betala 25% gör det stora byggföretaget ännu rikare.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
40% kickback kan du glömma om det gäller en mindre byggare och standardvaror.JohnPersson skrev:Det är inget lurt om hantverkaren inte vill att du ska köpa mtrl och vill köpa själv.
Därför har billiga byggmtrlkedjor kunnat dyka upp med sanlöst låga priser för de har inte denna kickbackfuling kanske bara 15%. Jag handlar eget byggmtrl uteslutande på lågprisföretagen och det pris jag accepterar för joibbet innebär att hantverkaren också måste handla där.
Fast personligen skulle jag inte ta kontant betalning i min firma, bara för att det kan uppstå situationer där utbetalaren påstår att dem betalat mer än dem gjort, men även att det känns mer oprofessionellt. Även om kvitto skyddar vid kontant betalning så ska man hålla på klydda med pengarna,,
Knappast på Colorama, John Wall , Kreatima och XL när du är känd och lojal. Dessutom åtgår nästan alltid även annat än standardvaror. Tapeter ska vi bara inte prata om. Dessutom kan man övertyga kunden om ett dyrare val. Beijers har sänkt kickbacken till under 30 idag, Byggmax & Kakeldax ger högst 10% om man handlar mycket och är stammis. Deras marginaler går till privatkunden. K-rauta runt 15% kick. Bauhaus lite mer, Hornbach som Bauhaus och köper omsättning för att ta sig in. Om du inte fattat det så bör du gå ut i livet och börja träna genom att inte bara köpa 1 tub Karlssons Klister / vecka.hantverkare1 skrev:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Din sista mening tänker jag inte ens besvara.JohnPersson skrev:Knappast på Colorama, John Wall , Kreatima och XL när du är känd och lojal. Dessutom åtgår nästan alltid även annat än standardvaror. Tapeter ska vi bara inte prata om. Dessutom kan man övertyga kunden om ett dyrare val. Beijers har sänkt kickbacken till under 30 idag, Byggmax & Kakeldax ger högst 10% om man handlar mycket och är stammis. Deras marginaler går till privatkunden. K-rauta runt 15% kick. Bauhaus lite mer, Hornbach som Bauhaus och köper omsättning för att ta sig in. Om du inte fattat det så bör du gå ut i livet och börja träna genom att inte bara köpa 1 tub Karlssons Klister / vecka.
TS fråga gällde ett utedexk och altan, dvs. Tryckt virke och plintar och skruv. Den som kan få 40% på den typen av varor är möjligtvis skanska och peab. Inte en vanlig byggare.
Du får säga vad du vill men så är fallet.
Och JA jag har konto på både beijer och xlbygg och npgra 40% kan man glömma, möjligtvis på skruven att man kan närma sig 20-30% men inte på så pass pressade varor spm tryckt virke
Fråga vilken byggare som helst.Atom skrev:
Man kan ju inte lita på folk. Om snickaren ska köpa en massa material så får ofta köparen betala detta vid leverans mot kvitto. Snudd på ALLTID eftersom det mer är kunden som luras än hantverkaren (brasklapp). Arbetet betalas dock vanligen med faktura då ROTen dras från fakturabeloppet direkt.