pellefant skrev:
det är väl inte så dumt att göra en elbesiktnig av ett hus innan köpet för att, om det blir många anmärkningar kunna få en kostnadskalkyl för åtgärderna istället för att köpa grisen i säcken? byggbesiktningar är vanligare att göra, kanske pga att det kan vara dyrare att åtgärda. men om någon skadas eller dör pga bristfällig el i huset så är husägaren ansvarig för det, vilket förmodligen innebär att det kan kosta betydligt mer än om någon får snuva pga mögel i huset....
Tänk vilken spännande byråkrati man kan sysselsätta!

Vad sägs t.ex. om att retroaktivt få avskatten ändrad för att det visat sig att huset nån ärvt innehåller dolda fel!

Ska man dessutom retoraktivt få fastighetsskatten nedsatt under det antal år man kan anse att felet funnits?

En sak är säker, man tryggar i alla fall sysselsättningen med ett sånt system! :)

Jag vill inte påstå att alla hemmapulare är lika livsfarliga som byggmästaren men det som jag tycker är farligt är att han "viste precis hur man skulle göra" och det är det som kan göra att vissa hemmapulare är livsfarliga för att alltför många vet exakt hur det ska vara.

yxis! som husägare är man ansvarig för att elanläggningen uppfyller elföreskrifterna och därmed är säker. hur säker skulle du på att så är fallet om du köper ett beggat hus?

när jag köper en bil så "besiktigar" jag den så gott jag kan, skulle aldrig köpa en bil utan att kolla den å bilen är oftast betydligt billigare än ett hus

ett hus med bristfällig el kanske kostar 50 000 att fixa å då tycker iaf jag att det vore bra att veta det innan man köpt det, fast det är ju upp till var o en.....

elmont skrev:
Jag vill inte påstå att alla hemmapulare är lika livsfarliga som byggmästaren men det som jag tycker är farligt är att han "viste precis hur man skulle göra" och det är det som kan göra att vissa hemmapulare är livsfarliga för att alltför många vet  exakt hur det ska vara.
Problemet är väl att den byggmästaren är säkert lika farlig när han bygger huset och "vet precis hur man ska göra" när man dimensionerar byggmaterialet, ritningen är säkert överdriven, det räcker med de här dimensionerna, och sen ligger folk ihjälklämda efter nästa storm. Kanske inte sådär värst vanligt scenario men omöjligt är det väl inte heller.

pellefant skrev:
yxis! som husägare är man ansvarig för att elanläggningen uppfyller elföreskrifterna och därmed är säker. hur säker skulle du på att så är fallet om du köper ett beggat hus?

när jag köper en bil så "besiktigar" jag den så gott jag kan, skulle aldrig köpa en bil utan att kolla den å bilen är oftast betydligt billigare än ett hus

ett hus med bristfällig el kanske kostar 50 000 att fixa å då tycker iaf jag att det vore bra att veta det innan man köpt det, fast det är ju upp till var o en.....
Jo, men om man nu tar exemplet med ett ärvt hus, hur ska man göra då, välja nån annan att ha som släkt att ärva av? ;)

Byggmästaren har bygt hus i över 50 år!!!!!!! och ändå inte fattat.

AndersS skrev:
Som ni skriver kanske det är dags att modernisera lagstiftning och nyttja tekniken för att sänka kostnader:
En elfirma som på distans kan ge råd och godkänna vissa typer av arbete?
Du registerar dig hos firman DistansEl som "hempulare"
Innan du gör ett arbete kan du ta en bild (er) med din mobilkamera och via MMS-skicka till Firma DistansEl för att få råd om utförande.
DistansEl kan t.ex. maila dig beskrivningar om det skulle behövas.
Efter utförande skickar du bilder på utfört arbete t.ex. via mobilen och MMS.
Allt detta lagras hos DistansEl xx år, som kan godkänna enligt bifogad information och kan sedan även användas vid en ev. uppföljning.
Du betalar endast för konsultativ tid och kanske en fast kostnad/tillfälle för lagring av information.

Det är kanske inte genomförbart men ide om hur vi även inom elinstallationsområdet skulle kunna utveckla serviceområdet.

Skulle inte fungera alls.
Ex så kan man via ett foto inte avgöra om en anslutning är dåligt dragen.. = värmeutveckling brand huset borta.

Sk meggning (isolations resistansprovning innan drifttagning) kräver speciella instrument och kunnande att tolka avläsningarna.

ledningsval och ledningsförläggning avsäkring jordning potentialutjämning osv är även det saker som inte går att avgöra på distans. Det finns en anledning till att det tar 7 år att bli riktig elektriker. 2 år i skola och 5 år som lärling.

en elinstallation som är utförd rätt håller 20-30 år.. kostar elektrikern 20 000
så är det mindre än 1000 per år för en säker anöäggning.

Arbetar själv som elektriker och har för några år sedan tagit ut min behörighet hos elsäkerhetsverket. och kan intyga att man ganska ofta hittar hempulare som har rent livsfarliga anläggningar i hemmet.

Ett vanligt hempular fel är att man snedbelastar inkommande faser dvs en eller 2 faser belastas betydligt hårdare än dom andra. dåligt utförda anslutningar i dosor och uttag är också väldigt vanligt. jordledare på X kontakter i uttag är ren livsfara men vanligt.

En annan vanlig sak är folk som bygger nytt och drar sina VP rör själv (vilket man heller inte får göra själv) man sätter dom på fel plats i väggen och får kondens problem och fukt i rören. kan ge rena kortslutningar men även krypströmmar och fuktproblem i väggen. Folk gillar inte då man säger att man vägrar använda deras VP installation utan att man får riva väggen och börja om eller lägga kablarna utvändigt.

Steffe

elmont skrev:
Byggmästaren har bygt hus i över 50 år!!!!!!! och ändå inte fattat.
Men han får byta bromsarna på bilen själv - ha ett bra tag på sig till nästa besiktning - och köra över nån när bromsarna pajat...

droopy skrev:
Sk meggning (isolations resistansprovning innan drifttagning) kräver speciella instrument och kunnande att tolka avläsningarna.
Ja, en megger, och så måste man veta att på ett visst ställe i systemet ska man megga med en viss provspänning och då får det maximalt gå en viss ström. Så svårt är det inte.

droopy skrev:
Det finns en anledning till att det tar 7 år att bli riktig elektriker. 2 år i skola och 5 år som lärling.
Ja, anledningen är att elektrikerna är organiserade i ett fackförbund som är en del av LO som i sin tur äger partiet som suttit vid regeringen nästan alla år sen första världskriget. :)

droopy skrev:
en elinstallation som är utförd rätt håller 20-30 år.. kostar elektrikern 20 000
så är det mindre än 1000 per år för en säker anöäggning.
Längre än så ska den väl hålla? Allt som är installerat med plastisolerade ledningar är väl att betrakta som lika bra idag som när det var nytt, förutsatt att man byter utslitna strömbrytare, uttag och liknande.

droopy skrev:
Arbetar själv som elektriker och har för några år sedan tagit ut min behörighet hos elsäkerhetsverket. och kan intyga att man ganska ofta hittar hempulare som har rent livsfarliga anläggningar i hemmet.
Men hur ofta hittar du hempulare som gjort exemplariska installationer? Antagligen aldrig, eftersom du inte lär se att det är en hempulare i det fallet. Hur har du dessutom varit säker på att det är hempulare och inte yrkesverksamma elektriker (med olika grader av behörighet, eller inte nån behörighet alls) som gjort installationerna?

Du skulle säkert gissa att det är en hempulare som först dragit en fyrledare till spisen och kopplat ihop nolla+jord på samma ledare, och en annan elektriker sen ändrat så att jorden till spisen istället "lånas" från 3ledaren som matar spisfläkten... men icke, båda har gjorts av yrkesverksamma elektriker.

droopy skrev:
Ett vanligt hempular fel är att man snedbelastar inkommande faser dvs en eller 2 faser belastas betydligt hårdare än dom andra.
Det felet är väl å andra sidan lika vanligt när "seriösa" elektriker ändrar på installationer, eller när användningen av lokaler, typer av maskiner o.s.v. ändras och byts ut med tiden? Ett exempel är mitt kök. När nuvarande el installerades så sattes det in en spis som hade ett 230V-uttag på fronten för att köra t.ex. våffeljärnet på. Sedan drogs en separat 230V-matning till kylskåp, spisfläkt och lampa över diskbänken (utan eluttag). I efterhand har spisen bytts ut mot en utan 230V-uttag, varpå det har monterats ett 230V-uttag invid fläkten, och dessutom har armaturen till diskbänkbelysningen bytts till en med 230V-uttag på sig. Under åren har mikrovågsugnen och diskmaskinen kommit till var mans hem, så nu har man kylskåp, fläkt, mikrovågsugn, (bänk)diskmaskin och eventuellt våffeljärn/kaffebryggare/vattenkokare (o.s.v.) på en enda 10A-säkring.
Hur många behöriga elektriker skulle tvingat kunden att pröjsa för att dra fram en ny matning för 230V-uttagen, eller skulle vågat sig på att ansluta något av dem på en av faserna till spisen?

droopy skrev:
dåligt utförda anslutningar i dosor och uttag är också väldigt vanligt.
Ja, sånt gör de behöriga också. Av nyfikenhet tittade jag i dosan där en elektriker kompletterat lite och av att bara röra ledningarna så trillade skyddsjorden loss ur skruvplinten (en såndär kombination mellan röd mössa och sockerbit, d.v.s. "sockerbit" fast bara anslutning från ett håll)...

OBS, jag försvarar inte alla galenpannor som gör vad som helst, men vill påpeka att skiljelinjen mellan yrkesverksamma elektriker och de som bara kopplar på fritiden och saknar behörighet inte behöver vara sådär värst tydlig.

Jag tycker det ska vara lättare att få elbehörighet. Jag har högskoleutbildning inom el och har alltså bra teoretisk kunskap om hur en elinstallation ska göras, kanske bättre än många som faktiskt gör detta som yrke... Jag kan alltså göra konstruktionen men får inte utföra den??? :O
Men för att få behörighet måste jag gå med en behörig elpullare i ett antal år, vilket naturligvis inte är tänkbart. Det rimliga vore ju om jag skulle kunnat gå en kortare kurs där jag kunde få behörighet att arbeta med svagström för hushålls el. På det sättet skulle hemmapullare få lite av den utbildning de behöver för att utföra de arbeten de ändå gör.

Naturligtvis är grund problemet att elpullarna tar alldeles för bra betalt. Det bör inte kosta 70 000kr att dra in elen i en villa tex. Varför kan man ta bra betalt? Det saknas konkurrens.

Lowet skrev:
Jag tycker det ska vara lättare att få elbehörighet. Jag har högskoleutbildning inom el och har alltså bra teoretisk kunskap om hur en elinstallation ska göras, kanske bättre än många som faktiskt gör detta som yrke... Jag kan alltså göra konstruktionen men får inte utföra den??? :O
Men för att få behörighet måste jag gå med en behörig elpullare i ett antal år, vilket naturligvis inte är tänkbart. Det rimliga vore ju om jag skulle kunnat gå en kortare kurs där jag kunde få behörighet att arbeta med svagström för hushålls el. På det sättet skulle hemmapullare få lite av den utbildning de behöver för att utföra de arbeten de ändå gör.

Naturligtvis är grund problemet att elpullarna tar alldeles för bra betalt. Det bör inte kosta 70 000kr att dra in elen i en villa tex. Varför kan man ta bra betalt? Det saknas konkurrens.
Nu är det bara en tidsfråga innan nån behörig elektriker påpekar att 230V kallas starkström, och man inte behöver behörighet för det som kallas svagström, eller nåt sånt, och att du därför är högst olämplig att göra nåt alls ;D ;)

Förmodligen Vilket ytterligare visar att min teori om skråets bristande konkurrens stämmer.

Förresten är väl betäckningen ström, hög eller låg, ganska felaktig eftersom det handlar om hög eller låg spänning. Högspänningn är för mig betydligt mer än 400V iallafall.

Sen försöker inte jag tala för att jag ska få dra el hit och dit, det är inte det som är poängen. Poängen är att många redan drar sin el själva och det vore betydligt bättre om de gjorde det efter att ha fått utbildning. Att ha ett system där du måste springa med någon i 2-3 år är ju totalt förlegat.

Lowet skrev:
Förmodligen Vilket ytterligare visar att min teori om skråets bristande konkurrens stämmer.

Förresten är väl betäckningen ström, hög eller låg, ganska felaktig eftersom det handlar om hög eller låg spänning. Högspänningn är för mig betydligt mer än 400V iallafall.

Sen försöker inte jag tala för att jag ska få dra el hit och dit, det är inte det som är poängen. Poängen är att många redan drar sin el själva och det vore betydligt bättre om de gjorde det efter att ha fått utbildning. Att ha ett system där du måste springa med någon i 2-3 år är ju totalt förlegat.
Grejen med det systemet är ju inte att du ska hinna lära dig allt, utan att du ska få en såpass bra blick för olika problemställningar vilket gör att du kan dra egna riktiga slutsatser på tänkbara problem och lösningar.

Tycker inte att en timpeng på mellan 3-400kr är hutlöst med tanke på ansvar och utbildning.
Allt går ju inte till installatören oavkortat precis, finns ju en hel del omkostnader innan frugan och barnen för ta del av kakan!
Vad kostar bilverkstaden per timma?
Ta t.ex. IT-konsulter som gladeligen plockar ut 1000kr i timman utan skruppler.

Man måste nyansera sig lite här.
Jag är inte emot att göra om systemet om det visar sig vara förlegat, men vem vill stå ansvarig för sin egna installation utan ansvarsförsäkring den dagen det råkar hända en olycka?

Jag menar inte att elektriker är felfria, men det finns ett antal innnarbetade rutiner som man jobbar efter.
Kommer alla hempulare att köpa standarden "Kontroll före idrifttagning" och följa den?

Hur kvalitetsäkrar man det egna arbetet?

Köper du tjänsten ska ju alla beräkningar och provningsprotokoll ingå, förutom fakturan.

Jag har inga svar på detta, bara frågor!

Det kan ju finnas en öppning för alla som vill ta del av alla fördelar som eljobbet ger, det är bara att gå kursen (för sedan kan man ju jobbet) och köra igång.
Och vill man inte gå kursen kan man ju skita i det och koppla i alla fall, det är nog ändå bättre än att man har nån slags B-lags montör.
Och det är inte spänningen som blir farlig utan STRÖMMEN men det förstår väl alla.
Och för att man har den teoretiska kunskapen betyder det INTE att man kan så särskilt mycket om att utföra jobbet.

Man ska verkligen inte ge sig på att pilla med el om man inte är helt säker på vad man gör det kan sätta ditt och andras liv i livsfara.

mrshark skrev:
Man ska verkligen inte ge sig på att pilla med el om man inte är helt säker på vad man gör det kan sätta ditt och andras liv i livsfara.
No Sh*t..?
Har du läst alla 13 sidorna i tråden?

Har ett hus från 40-talet. När jag flyttade in var ingenting gjort åt elen men nu är allting utbytt. Ny elcentral, JFB, alla elledningar och eluttag/brytare bytta.

Installationen av elcentral och JFB fick jag hjälp med av en firma.

Ponera att jag gjort allt annat jobb själv. Utan behörighet. OM något, mot all förmodan, skulle hända i huset, hur fungerar försäkringar etc?

Min egen åsikt kring det hela är att det jag har nu är mycket säkrare (elsäkerhetsmässigt) än den installation som var tidigare.

Mvh En hemmapulare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.