Jag flyttade nyligen in i ett hus från 60-talet med ett äldre FTX-system från 80-talet och jag har märkt att luftfuktigheten har gått ner väldigt mycket under månaden vi bott i huset.
Jag planerar att byta aggregat väldigt snart. Luftfuktigheten på markplan ligger just nu på 31% och i källaren 22%. För bara några veckor sen låg båda våningarna på runt 40-45%. Vad kan ha orsakat nergången? FTX-systemet är inte draget till källarn, där finns endast tilluftsventiler och separata frånluftsfläktar.

Torr och kall vinter, helt normalt.

• Gilla
Dooley och 4 till
  • Laddar…
Utan att veta var du bor skulle jag tro att det beror på att uteluften är betydligt torrare beroende på den låga temperaturen.
Huset drar in torrare luft genom friskluftsventilerna. Så kolla när det börjar regna igen om luftfuktigheten ökar igen. Då får du fakta för mitt antagande.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter som en ganska hög luftfuktighet ändå, har i flera dagar legat på 10-11% luftfuktighet inomhus 🙈

• Gilla
Jonas33
  • Laddar…

Bästa svaret

Värms 0-gradig 100 % Rh fuktig utomhusluft till runt 20 grader C bör man landa runt 20 %Rh, lägre när det är ännu kallare ute, men i hus kan det släpa med sänkningen av luftfuktigheten inomhus för att det drar ut fukt från trä och annan inredning som håller upp nivån lite högre ett tid, och oftast runt februari brukar depåerna var rätt tömda och ofta samtidigt ganska ordentligt kallt utomhus, vilket gör att Rh kan sjunka ganska mycket till, nedåt 10 % Rh och tom. under denna nivå när det är minus 10 utomhus och +20 inomhus under en period

Det kan torkas ut över hundra, ja flera hundra liter vatten ur inredningen, möbler, väggar/tak om byggnaden till stor del består av träd och fiber och som sedan tankas upp igen vatten upptagen från luften över sommaren. därför kan det synas torksprickor i trä och fogar vintertid, som under sommaren och hösten är i princip borta igen för att träet sväller igen. Hus byggda med stor del träd är 'levande' och det rör sig på olika sätt i sina strukturer över året, mycket beroende av luftfuktigheten och absorberad fukt i trävirket som växlar över året

• Gilla
mrPersson67 och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Nu har det gått några dagar och snön smälter för fullt utomhus. Luftfuktigheten är över 40% igen, fränt att det kan variera så pass mycket av bara utemiljön

J Jonas33 skrev:
Tack för alla svar! Nu har det gått några dagar och snön smälter för fullt utomhus. Luftfuktigheten är över 40% igen, fränt att det kan variera så pass mycket av bara utemiljön
RF% är kopplat till temperatur
Ett exempel med fel siffror. 20 gradig luft kan bära ungefär 20g vatten /kg luft 100%rf. 0 gradig luft kanske 1g/kg luft och 100% rf. Värmer du så blir det lägre rf/grad osv.
Tänk tvärtom varför frysen måste avfrostas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.