Arkitekten David Chipperfields nya förslag till Nobel Center har nu presenterats.

Bild av ett arkitektförslag på Nobel Center vid vattnet, med en byggnad i tegel omgiven av träd och stadssilhuett i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns rätt lite info än så länge med det finns lite bilder tex här. https://davidchipperfield.com/projects/nobel-center
Svt har ett kort inslag som bla innehåller ett mycket kort uttalande från David Chipperfield.

Intervjun får honom att låta måttligt entusiastisk. I mina öron, klippning åsido, verkar han kritisera överdäckningen och valet av plats. Att så betona dessa frågor verkar konstigt. Det kan möjligen vara besvikelse att förra platsen inte blev av.

David Chipperfield är en känd arkitekt med stora och kunniga kontor i ryggen, det verkar vara Berlinkontoret som ligger bakom Nobel Center. Många av hans större projekt blir lådor som sedan kläs i dyrbara och noggrant detaljerade material. Detta är i mångt en anpassning till de byggtekniska, ekonomiska och organisatoriska krav som ställs. Tyvärr är detta sårbart i sverige eftersom detaljer sällan eller aldrigt utförs riktigt bra här. Det verkar också som att projektet redan optimerats för kostnad och byggteknik.

I mina ögon ser förslaget ut som en detaljplanevolym som dragits upp till max höjd och sedan klätts i tegel. Fasaderna ser förmodligen ut som de gör för att skapa fält i fasad stora nog att verka över vattets stora avstånd och på de feta volymerna. Det är inte oskickligt gjort om mina antaganden om förutsättningarna stämmer men de borde nog halverat volymen. Den, relativt sett, tunna fasaden betonar lådigheten och känslan av att vi tittar på ett ytmaximerande fastighetsprojekt.

Chipperfield är en arkitekt som vid sekelskiftet började introducera reducerade klassiska element i sina byggnader som i övrigt hade en modernistiskt/minimalistisk ton.

Lite andra projekt av Chipperfield nedan:

Först kulturprojekt lite som Nobel
En modernistisk byggnad omgiven av träd och växter, med en person som går på gatan framför, under en klar himmel.
Skapa konto

https://davidchipperfield.com/projects/kunsthaus-zurich

Sedan privathus som passar byggahus
Modernt hus i betong med pelare, omgiven av gräs och skog. Långa raka linjer och minimalistisk design.
Skapa konto

https://davidchipperfield.com/projects/private-house-chilterns

lite annat

Modern byggnad med geometriskt mönstrad fasad, omgiven av äldre arkitektur. Baut byggnad i tät stadsmiljö.
Skapa konto

https://davidchipperfield.com/projects/the-bryant

Modern byggnad i tegel med flera våningar och stora fönster, omgiven av en stadsmiljö med andra tegelfasader.
Skapa konto

https://davidchipperfield.com/projects/1119-jane-street

Modern byggnad med två våningar, tegel och pelare, omgiven av träd. Staket och trottoar i förgrunden. Minimalistisk arkitektur.
Skapa konto

https://davidchipperfield.com/projects/private-house-kensington

Redigerat:
  • Wow
  • Ledsen
RoTe och 1 till
  • Laddar…
C
makhno_ makhno_ skrev:
Den, relativt sett, tunna fasaden betonar lådigheten och känslan av att vi tittar på ett ytmaximerande fastighetsprojekt.
De ger sig uppenbarligen inte... Kan inte annat än att hålla med.

Ah, det vackra häktesidealet. Den sköna känslan av Flemingsberg och andra vackra kulturmetropoler.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
S Smed242 skrev:
Ah, det vackra häktesidealet. Den sköna känslan av Flemingsberg och andra vackra kulturmetropoler.
Du borde nog förklara lite mer vad du menar med dessa friflygande ord! Själv ser jag inga likheter med någon byggnad i Flemingsberg men jag kanske missat något?

makhno_ makhno_ skrev:
Du borde nog förklara lite mer vad du menar med dessa friflygande ord! Själv ser jag inga likheter med någon byggnad i Flemingsberg men jag kanske missat något?
Kanske ser det som jag, stela kantiga volymer utan identitet, värdighet och utan minsta spår av skönhet.

Jag antar att Arkitektupproret som i princip kallar allt för låda eller icke-låda skulle kategorisera detta som låda. För ovanlighetens skull så är jag väl beredd att hålla med Arkitektupproret (som jag bara antar avskyr denna byggnad) och väljer att kategorisera detta som låda.

Jag hittade en artikel i Fastighetsvärlden som tyder på att min observation om byggd detaljplaneform stämmer.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/klart-sa-blir-nya-nobel-center-vid-slussen/
Översiktsbild av ett konceptuellt Nobel Center vid Slussen i Stockholm, med flera byggnader nära vattnet och grönområden runtomkring.
Skapa konto

Uppdelningen i fyra byggnadskroppar är mycket lika i stadsbyggnadsförslaget och Nobel Center. Detta förklarar arkitektens uppgivenhet i intervjun. Fick säkert lägga mycket kraft på att få sänka första byggnaden (mot väst) och balanser upp volymerna lite elegantare. Efter alla vändor med Blasieholmen och sedan ett av krav, överdäckningar och detaljplaner kraftigt beskuret projekt vid Slussen förstår man om entusiasmen tryter. Deppigt. Blir intressant att se om det hela mest är ett kamoflerat konferenscenter...

Chipperfield har förmågan att genomföra projekt på ett bra sätt så även om svensk byggbranch försöker lägga krokben blir detta förmodligen bättre än det mesta. Vettefan om Sweco fixar biffen dock.

Redigerat:
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kanske ser det som jag, stela kantiga volymer utan identitet, värdighet och utan minsta spår av skönhet.
Chipperfields arkitektur sitter som sagt alltid mycket i material och detaljer. Det är möjligen därför han är framgångsrik, tjafsar inte så mycket om frågor där han inte har inflytande och utför det som begärs på ett bra sätt.

Just värdighet är väl något hans projekt oftast har men även kantighet och stelhet. Se bilderna ovan för att bättre kunna läsa in hur resultated kan bli om beställare, entreprenör etc är tillräckligt bra.
L Laurentiusson skrev:
För ovanlighetens skull så är jag väl beredd att hålla med Arkitektupproret (som jag bara antar avskyr denna byggnad) och väljer att kategorisera detta som låda.
haha, jag det är ju svårt att undvika i detta fall.

Kan fortfarande inte förstå varför Nobelstiftelsen prompt måste in där det är som trängst och "mitt i city".

Lägg det där utbildning och forskning finns, så blir nog även de arkitektoniska möjligheterna större.
Finns det något för allmänheten att besöka lär nog de/vi klara av att stappla de stegen från publika färdmedel som skulle krävas. Finns det inget för allmänheten behöver jag inte deras lådor, guldfärgade eller tegel, mitt i blickfånget - man får en känsla av att det är någon i stiftelsen som har snöat in på att det bara måste vara en (rejäl) vattenspegel framför.

• Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
C
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Kan fortfarande inte förstå varför Nobelstiftelsen prompt måste in där det är som trängst och "mitt i city".
Inget tvivel om att man bestämt sig för att det är ett läge med absolut högsta tänkbara prestige som gäller.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:

Lägg det där utbildning och forskning finns, så blir nog även de arkitektoniska möjligheterna större.
Finns det något för allmänheten att besöka lär nog de/vi klara av att stappla de stegen från publika färdmedel som skulle krävas. Finns det inget för allmänheten behöver jag inte deras lådor, guldfärgade eller tegel, mitt i blickfånget - man får en känsla av att det är någon i stiftelsen som har snöat in på att det bara måste vara en (rejäl) vattenspegel framför.
Stockholms museer och andra kulturbyggnader ligger generellt rätt dåligt till. På så sätt är det bra att staden försöker få in sådana i stadskärnan. Om det blir en "riktig" kulturbyggnad det vill säga. Är det en konferensbyggnad kan det kvitta.

C cpalm skrev:
Inget tvivel om att man bestämt sig för att det är ett läge med absolut högsta tänkbara prestige som gäller.
Då ska man nog se till att bygga något som inger prestige.
Inte fyrkantiga lådformer.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med. Här är det läge för att rocka loss med ett utrop och en signatur. Det handlar ju om att imponera och då kan man gott låta arkitektens vilja att utmärka sig med nyskapande få blomma ut. Allmänhetens intresse sammanfaller med arkitektens vilja att sätta sin prägel på platsen. Slå till med nån modernistisk pastisch med mycket glas och oväntad geometri tänker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.