15 766 läst ·
28 svar
16k läst
28 svar
Torpargrund utan ventiler.
Har ni murstock?
Isåfall har väl den tidigare gett värme till grunden.
Vi har ett något äldre hus (dock utan golvvärme) där grunden tätades på 50-talet nån gång och öppnades med kattgluggar (igen?) för några år sedan.
Vi fick följande råd från byggnadsvård i Nääs:
"Utgångspunkten är: Om huset stått länge är det inget fel på konstruktionen. Visserligen kan blindbotten och bjälklag vara utbytta flera gånger sedan dess, men är de gamla är det troligt att fukten beror på ändrade förhållanden. Ett sådant som du beskriver är naturligtvis att huset står oeldat delar av året och att murstocken är kall.
Steg 1: Få bort så mycket ytvatten som möjligt tex takavvattning mm. Skall ledas bort långt från huset. Bergklacken kan ju vara svårt att göra något åt annat än att få ytvattnet att rinna en annan väg. Kanske räcker det med denna åtgärd.
Steg 2 Beroende på hur grunden ser ut (fogad eller kallmurad) får man tänka på olika sätt. Det man vill förhindra är att varm fuktig uteluft leds in under huset och kyls ner och kondenserar där. Detta kallas sommarkondens och är en vanlig orsak till mögel och skador på trossbotten. Försommaren och varm vår är en sådan tid på året där eventuella grundventiler skall vara stängda. Vädra kan man göra tidigare på våren eller på hösten. Man kan således ventilera sig till ett problem under huset.
Steg 3 Ändra förutsättningarna. Om det beror på uppträngande markfukt kan man gräva bort matjord, lägga ut en plast och fylla upp med makadam. Det är dock ingen standardlösning som man alltid måste göra.
Om man börjar elda i skorstenen, om än bara sporadiskt, kan detta hjälpa till att torka ut grunden genom strålningsvärmen från murstocken. Det behövs kanske bara ett par graders temperaturökning i grunden för att problemet skall vara ur världen."
Isåfall har väl den tidigare gett värme till grunden.
Vi har ett något äldre hus (dock utan golvvärme) där grunden tätades på 50-talet nån gång och öppnades med kattgluggar (igen?) för några år sedan.
Vi fick följande råd från byggnadsvård i Nääs:
"Utgångspunkten är: Om huset stått länge är det inget fel på konstruktionen. Visserligen kan blindbotten och bjälklag vara utbytta flera gånger sedan dess, men är de gamla är det troligt att fukten beror på ändrade förhållanden. Ett sådant som du beskriver är naturligtvis att huset står oeldat delar av året och att murstocken är kall.
Steg 1: Få bort så mycket ytvatten som möjligt tex takavvattning mm. Skall ledas bort långt från huset. Bergklacken kan ju vara svårt att göra något åt annat än att få ytvattnet att rinna en annan väg. Kanske räcker det med denna åtgärd.
Steg 2 Beroende på hur grunden ser ut (fogad eller kallmurad) får man tänka på olika sätt. Det man vill förhindra är att varm fuktig uteluft leds in under huset och kyls ner och kondenserar där. Detta kallas sommarkondens och är en vanlig orsak till mögel och skador på trossbotten. Försommaren och varm vår är en sådan tid på året där eventuella grundventiler skall vara stängda. Vädra kan man göra tidigare på våren eller på hösten. Man kan således ventilera sig till ett problem under huset.
Steg 3 Ändra förutsättningarna. Om det beror på uppträngande markfukt kan man gräva bort matjord, lägga ut en plast och fylla upp med makadam. Det är dock ingen standardlösning som man alltid måste göra.
Om man börjar elda i skorstenen, om än bara sporadiskt, kan detta hjälpa till att torka ut grunden genom strålningsvärmen från murstocken. Det behövs kanske bara ett par graders temperaturökning i grunden för att problemet skall vara ur världen."
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Har nu införskaffat en kondensavfuktare som går för fullt, så det blir intressant
att se om det blir ngn skillnad framöver.
Vi har 2 st murstockar som ej använts på många år, men under nästa vecka
kommer de att åtgärdas så om ett tag kommer det att eldas i kökspis, kakelugn,
öppen spis samt en liten kamin. Detta leder ju som "Daniel_I" säger till att grunden
kommer att torkas ut och därmed kanske problemet försvinner.
Takavvattning leds idag inte bort ifrån huset men får nog även ta tag i det framöver.
/melleg
att se om det blir ngn skillnad framöver.
Vi har 2 st murstockar som ej använts på många år, men under nästa vecka
kommer de att åtgärdas så om ett tag kommer det att eldas i kökspis, kakelugn,
öppen spis samt en liten kamin. Detta leder ju som "Daniel_I" säger till att grunden
kommer att torkas ut och därmed kanske problemet försvinner.
Takavvattning leds idag inte bort ifrån huset men får nog även ta tag i det framöver.
/melleg
Alla våra stuprännor gick också rätt ut vid husknuten. Nu har vi temporärt ställt stora tunnor som samlar upp vattnet. Jäklarns vad vatten det blir...
Vill man, kan man ju koppla samman tunnorna och leda bort vattnet innan man gräver lite stenkistor eller dylikt.
Vill man, kan man ju koppla samman tunnorna och leda bort vattnet innan man gräver lite stenkistor eller dylikt.
Jo
Vårat hus är ju byggt 2004 så vattenavrinningen från tak är ju påkopplat på dagvattenledningen så en hel del leds ju bort den vägen. Sedan ligger det ju bamsestenar under huset + makadam vilket gör att vatten rinner under huset och förbi. Men en bra sak är ju att placera en hygrometer i grunden som man kan läsa av uppe i huset (följer med i ä-hus). Därefter får man ju se hur mycket luftfuktighet som finns i krypgrunden. Därefter kan man ju se vad som kan göras och eventuellt agera, det är ju ens eget hus.
Vårat hus är ju byggt 2004 så vattenavrinningen från tak är ju påkopplat på dagvattenledningen så en hel del leds ju bort den vägen. Sedan ligger det ju bamsestenar under huset + makadam vilket gör att vatten rinner under huset och förbi. Men en bra sak är ju att placera en hygrometer i grunden som man kan läsa av uppe i huset (följer med i ä-hus). Därefter får man ju se hur mycket luftfuktighet som finns i krypgrunden. Därefter kan man ju se vad som kan göras och eventuellt agera, det är ju ens eget hus.
Talade med en fukttekniker idag som sa att avfuktaren som Älvsbyhus skickar med i sina husleveranser e så dålig att det är lika bra att vara utan.(Tråkigt när man beställt Älvsbyhus)
Dåliga?? Förklara på vilka sätt då.
Våran funkar iallafall kanon änsålänge.. håller nivån runt 50..
Våran funkar iallafall kanon änsålänge.. håller nivån runt 50..
Ja han förklarade varför, en väldigt lång historia som jag sammanfattar med att tekniken för kondensavfuktare inte är bra i Älvsbyhus grunder(han har gjort 100-tals besiktningar) sorptions avfuktare är mkt bättre.
Samt att woods avfuktaren kostar typ 4 000 kr vilket i sig berättade lite om kvallan på den. En bra ligger på 18- 20000.
(som sagt bygger själv Älvsbyhus)
Samt att woods avfuktaren kostar typ 4 000 kr vilket i sig berättade lite om kvallan på den. En bra ligger på 18- 20000.
(som sagt bygger själv Älvsbyhus)
Dom funkar nog bra men DS 12:an som följer med huset klarar väl bara av att avfukta 50m2 (min krypgrund är dubbelt så stor). Det skulle följt med en avfuktare som klarade av hela detta utrymme.Det är väl där problemet ligger.Som sagt så när jag köpte min avfuktare nummer 2 (3000kr) så blev fuktighetsnivån bra. Man måste ju inte köpa dyrt om man inte behöver.
Som fukt teknikerna säger så Fungerar Woods Kondesavfuktare bäst i ett badhus. Alla som jobbar med dessa maskiner vet att gränsen för att den överhuvudtaget fungerar går vid 16 -17 grader efter det tappar den verkningsgrad enormt.
Så jag överväger starkt att direkt huset kommer byta till en Munters sorp avfuktare.
Så jag överväger starkt att direkt huset kommer byta till en Munters sorp avfuktare.
Funderar på att sätta in avfuktare i min krypgrund, men har svårt att se fördelen med en sorptionsavfuktare jämfört med en mkt billigare kondenserings dito.
Är det så viktigt att avfuktaren skall fungera under +5 grader? Efter vad jag förstår kan inte mögel bildas eller växa till under denna temperatur, så jag förstår inte riktigt vitsen med att ha en avfuktare som klarar att avfukta i minusgrader.
Eller är det någon annan faktor som man bör beakta`?
Är det så viktigt att avfuktaren skall fungera under +5 grader? Efter vad jag förstår kan inte mögel bildas eller växa till under denna temperatur, så jag förstår inte riktigt vitsen med att ha en avfuktare som klarar att avfukta i minusgrader.
Eller är det någon annan faktor som man bör beakta`?
Precis under + 5 grader är det inte lika viktigt.
Däremot fungerar dom inte riktigt bra under ca 15 -17 grader, vilket det allltid är i en krypgrund.
Kondensavfuktaren går ner i prestanda och klarar inte av att avfukta tillräckligt
mycket, detta trots att den genom minkad prestanda går hela tiden.
Visst kan en kondensavfuktare fungera bra!!!
Men detta är då i varma fuktiga
utrymmen som tvättstugan och badhus mm dock inte i krypgrunder.
Däremot fungerar dom inte riktigt bra under ca 15 -17 grader, vilket det allltid är i en krypgrund.
Kondensavfuktaren går ner i prestanda och klarar inte av att avfukta tillräckligt
mycket, detta trots att den genom minkad prestanda går hela tiden.
Visst kan en kondensavfuktare fungera bra!!!
Men detta är då i varma fuktiga
utrymmen som tvättstugan och badhus mm dock inte i krypgrunder.
Eller som min kompis fukt teknikern sa: Woods kondensavfuktarn kan du juh ha som ankare i båten..........
Vad kommer de uppgifterna från? Det är tvärt om mot vad jag hört. Och att spika vad en avfuktare drar i en grund i förväg utan att inspektera låter knepigt. Olika grunder är har olika fuktbelastning.rollo skrev:
Klicka här för att svara