Hej,
2024 köpte vi ett hus från 1800 talet.
Satt ner i fuktmätare i grunden (torpargrund) för att hålla lite koll. Den visar mellan 75-83% luftfuktighet och en temperatur på ca 14 grader.
Även mät fuktigheten i trät och den är mellan 16-18%.
Behöver jag vara orolig? Finns en del skit i grunden som jag hade tänkt rensa ut till våren (porslin, isolering osv).
Är detta normalt att ha dessa värden på senhösten. Tycker att jag inte få så tydliga svar, eller rättare sagt flera olika svar.
Bifogar även lite bilder.
Satt ner i fuktmätare i grunden (torpargrund) för att hålla lite koll. Den visar mellan 75-83% luftfuktighet och en temperatur på ca 14 grader.
Behöver jag vara orolig? Finns en del skit i grunden som jag hade tänkt rensa ut till våren (porslin, isolering osv).
Är detta normalt att ha dessa värden på senhösten. Tycker att jag inte få så tydliga svar, eller rättare sagt flera olika svar.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hej Filip. Värdena är precis i överkant av vad som är okej, men jag skulle inte säga att det är något alarmerande och något du behöver ligga sömnlös för i nuläget. Men en fråga, är grunden ventilerad eller helt tät? Jag har arbetat en hel del med både nya och gamla hus och just grundens konstruktion är något som har förändrats drastiskt. Förr var grunden ventilerad vilket gjorde att luften under huset cirkulerade och reglerade fuktigheten och såg till att det inte blev några mögelangrepp m.m.. Nu för tiden vill man ha en helt tät grund som är mekaniskt ventilerad. Så, två helt olika skolor. Så mitt råd är, om möjligt och om det inte redan är ventilerat, att du försöker öppna upp grunden på kanske 8 ställen, 2 på varje sida och ser om det blir någon skillnad. Risken för eventuella fuktskador beror till viss del också på vilken isolering det är i golvbjälklaget. Spån, vilket är troligast om det är original, lin eller träfiber är det bästa då de materialen i sig är fuktreglerande och minskar risken för fuktskadorF Filip Hammar1 skrev:Hej,
Redigerat:
Tack! Det är naturstensgrund på baksidan kombinerat med på framsidan lecablock (se bilder). Finns endast en ventil som nu är stängd. Man har också täppt igen mellanrummet mellan stenarna på baksidan. Detta är en utbyggnad av huset, så den äldre delen har bara natursten och finns en mur mellan äldre och nyare grund.J JAE69 skrev:Hej Filip. Värdena är precis i överkant av vad som är okej, men jag skulle inte säga att det är något alarmerande och något du behöver ligga sömnlös för i nuläget. Men en fråga, är grunden ventilerad eller helt tät? Jag har arbetat en hel del med både nya och gamla hus och just grundens konstruktion är något som har förändrats drastiskt. Förr var grunden ventilerad vilket gjorde att luften under huset reglerade fuktigheten och såg till att det inte blev några mögelangrepp m.m.. Nu för tiden vill man ha en helt tät grund som är mekaniskt ventilerad. Så, två helt olika skolor. Så mitt råd är, om möjligt och om det inte redan är ventilerat, att du försöker öppna upp grunden på kanske 8 ställen, 2 på varje sida och ser om det blir någon skillnad. Risken för eventuella fuktskador beror till viss del och på vilken isolering det är i golvbjälklaget. Spån, vilket är troligast om det är original, lin eller träfiber är det bästa då de materialen i sig är fuktreglerande och minskar risken för fuktskador
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 851 inlägg
Ser bra ut vad jag kan bedöma. Eftersom det verkar funka, ingen synlig påväxt och/eller fuktskador på träet, bör du göra absolut ingenting.
Okej, då står jag fast vid mitt tidigare förslag att öppna upp för några ventiler. Du kommer säkert att få andra tips, idéer och uppslag och det är inte lätt att välja och vraka bland allt, men av erfarenhet så vet jag att en ventilerad grund lirar bra ihop med ett gammalt hus och naturmaterial. Och antalet ventiler är ju självklart inte "heligt" men två är ju minimum för att få någon som helst cirkulationF FHammar skrev:Tack! Det är naturstensgrund på baksidan kombinerat med på framsidan lecablock (se bilder). Finns endast en ventil som nu är stängd. Man har också täppt igen mellanrummet mellan stenarna på baksidan. Detta är en utbyggnad av huset, så den äldre delen har bara natursten och finns en mur mellan äldre och nyare grund.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 851 inlägg
Men som du skrev så är det absolut inte nödvändigt. Däremot så är det enkelt att göra själv om man vill, så man slipper att anlita dyra hantverkare som mig😉 Och om det hade varit jag så hade jag på sikt fixat det nån sommardag när jag inte hade något vettigare för migSågspånPappspikEternit skrev:
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 851 inlägg
Ja, det borde räcka alldeles utmärkt!F FHammar skrev:
Risken om du börjar öppna upp ventilationsgluggar i grunden är att du får in ännu mer varm och fuktig luft under sommaren. Fukten kommer sedan kondensera mot de kallare ytorna i grunden, och det är inte riktigt det du är ute efter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden