Byggahus.se

Toroid transformer

1. T
    Medlem · 22 inlägg
    Hej.
    Undrar om någon kan svara på om det är möjligt att få ut 24V från denna transformator lr om jag måste skaffa en annan? Den är tänkt att driva en Alm halogen "operationslampa" kallar jag den men den heter säkert inte så. Hursomhelst så undrar jag om man kan få ut 24V från Toroid transformatorn?
    Edit: Det är möjligt att få ut ca 50V ur den också.
    Tack på förhand för ev svar!
    Vänligen Theo

2. snaggletooth
    Medlem · F · 5 218 inlägg

snaggletooth

Medlem
    24V: Ja, seriekoppla sekundärlindningarna.
    50V: Nej.

3. T
    Medlem · 22 inlägg
    Jag har mätt upp 50V iallafall med multimeter...
    Syns dåligt på bilden men nu är röd och blå sammankopplade och grön med brun varpå en kabel från vart par går till en likriktare tror jag det heter o sen ut. Hur vet jag vilken som ska ihop med vilken? Hör röd ihop med svart och blå med brun alltså + - + -. Förstår om Du/Ni inte fattar hur jag menar för det är så dåligt beskrivet av mig men alltså säg att röd e plus så måste den ihop med rätt minus så att säga om inte jag är helt ute o cyklar? Jag tänker alltså röd+ till svart - till blå + till brun - och röd och brun till likriktaren o vidare. För kopplar jag röd + till grön - kan det väl bli mindre bra?

4. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 663 inlägg

prototypen

Medlem
    Om multimeter visar 50 kan det vara batteriet i multimeter som är dåligt.
    Även om du likriktar och glättar så ska du svårligen komma över 35 volt.

Varför ska du likrikta? Sitter väl halogen i lampan.
    På transformatorn finns ”kopplingsschema” men dina färger stämmer inte med vad som brukar vara.

Protte

5. Bästa svaret

H
    Lösvirkesbyggare · Strängnäs · 939 inlägg

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    För att koppla rätt för 24v koppla ihop röd o brun, grön o blå blir utgångar

6. T
    Medlem · 22 inlägg
    Tack för svar, ska gå ut o kolla på nytt.:cool:(y)

7. T
    Medlem · 22 inlägg
    Tack för svaret! Ska gå ut o ge det ett försök omgående... Återkommer.. :D(y)

8. T
    Medlem · 22 inlägg
    Tack för svaret glömde jag säga förut, bättre sent än aldrig.. :p(y)

9. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 369 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Spänningen kanske gäller vid märklast, 200 VA?
    Om om du mäter på det som syns på bild så är det likriktad men inte glättad DC, dvs pulserande DC. Hur bra är ditt instrument på att mäta icke sinusformad AC och icke ren DC? Står det TRMS på det?

10. T
    Medlem · 22 inlägg
    Glättad DC va nåt nytt, jag har inte varit ute och kollat än för jag har varit datasupport åt min far nu i drygt 1,5h. Ska gå ut och kolla nu på studs. Törs inte svara på hur pass bra multimetrarna jag har men jag hart ett par fluke 322 står det på den ena iaf och så har jag en billig från Biltema och ett par kinavarianter. Tack för svaret. Har nog tyvärr inte rätta instrumenten för att kunna mäta det Du nämner dock gissar jag men några värden ska väl gå att få fram..

11. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 530 inlägg

GK100

Medlem
    Mät på AC-sidan dvs mellan röd-blå och brun-grön eller de yttre om du kopplar serie för 24 VAC. Då är alla instrument någorlunda kapabla att visa rätt om nu som sagt inte batteriet är svagt i dem. Sen får du ta hänsyn till som Bo skrev att angivna sekundärspänningar inte är vid tomgång så att du får lite högre då är helt normalt.

12. T
    Medlem · 22 inlägg
    Underbart! Med Din koppling så får jag 26V på blå o grön om jag kopplar förbi likriktaren för den halverar Volten men det funkar väl att köra 26V på en 24V lampa? Ska lägga upp bild på själva lampan och hur det blev
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210501_204359.jpg
    20210501_154917.jpg

Kopplade in en annan multimeter nu än när jag mätte förut o på denna lyser en röd lampa när jag mäter. Vad tror Du/Ni om det? Skickar med en bild på den på när jag ändå är igång...
    20210501_205030.jpg
    Tack så mycket för svaret!

13. T
    Medlem · 22 inlägg
    Vet inte om svaret hamnade fel i tråden men med Din koppling fick jag ut 26V, dock lyser en lampa på fluken finns med längre ner på i tråden. Kan man köra på ändå tro lr betyder lampan stopp!? Tänkte att den kanske lyste för att den inte driver nåt för tillfället ev men jag vet inte... Tusen tack för hjälpen!

14. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 663 inlägg

prototypen

Medlem
    Likriktaren ska inte spänningen. Endera har du instrumentet felinställt mäter AC när det ska stå på DC eller så är likriktaren trasig och ger bara halvågslikriktning.

Hursomhelst, är det en halogenlampa så mår den bra mycket bättre med AC så likriktaren kan du ta bort.

Dina 26 volt blir nog 24 när du kopplar in lampan. Vad är det för effekt på lampan? Tycker det låter lite med bara 200 watt.

Protte

15. nisse123
    Medlem · stockholm · 818 inlägg

nisse123

Medlem
    Vid lampan står det 24V 120W

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.