Jag undrar om det är någon här på BH som använder någon av dom nya diamantstenarna?
Stenarna finns ju i tre olika kornstorlekar.

Tormek diamantslipsten DE-250 med extra fin kornstorlek för slipning av stämjärn och hyvelstål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diamantslipsten DF-250 från Tormek, fin kornstorlek, för slipning av stämjärn och hyvelstål.
Skapa konto

Grovt diamantslipningshjul för slipmaskin märkt med "DC-250 Diamond Wheel Coarse" för slöa eller skadade verktyg.
Skapa konto

Vilken är att föredra om det främst gäller att slipa stämjärn och hyvelstål?
Erfarenheter tas gärna emot!

Dag

Inger svar på din fråga, men tänkte bara säga att det finns gott om generiska diamant och inte minst CBN skivor till Tormek att få tag på från utlandet också.

Här är en seriös sida med bra info, om CBN. Står en del om kornstorlekar etc också:

http://knifegrinders.com.au/11CBN.htm

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Vet inte hur välbalanserade era Tormeks är men iaf mitt gamla (numera bortskänkta) skrälle skulle inte funkat med en sten som inte är möjlig att svarva när den sitter i maskinen, vilket jag antar att diamant och CBN inte är(?). Hade jag köpt CBN till Tormeken hade jag samtidigt velat speeda upp maskinen en faktor 10, CBN kan man ju köra jättesnabbt utan risk för överhettning så känns ju lite att kasta pärlor till svin att dra runt en CBN i slowmotion på 90rpm.

För att svara på frågan om grovleken hade jag köpt den grövsta diamantstenen om jag valt det spåret. Förutsatt att det enbart gäller slipning och du har andra metoder för att bryna.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ är att köpa en CBN skiva och sätta på en 3-fasmotor (med frekvensomriktare), och bygga eget stöd för Tormeks jiggar. Har själv haft/har tankar på det, som jag delade med mig av i en annan tråd. Just nu sitter en filtskiva på min motor, en jävulskt bra brynmaskin är det.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.