Vår Siemens iq300 torktumlare började plötsligt låta illa. Riktigt illa. Drar jag runt trumman manuellt låter det som att någon lagt en näve grus på något hemlig ställe som trumman gnids mot. Den typen fel finns såklart inte i handbokens felsökning.

Men erfarenhet av att fixa vitvaror är noll, men jag är rimligt händig. Är det här något jag borde ge mig på själv, eller ska jag ringa någon vuxen direkt? Pengar har jag om en reparatör är det smarta valet, men om någon säger var ”grusrensarluckan” sitter och att det är enkelt, så testar jag gärna.

Om jag är duktig och letar kanske jag hittar kvittot som är mellan två och tre år gammalt.

A
troligen har du grus mellan trumman och dess tätningsfiltar i fram och bakkant.
så en fullständig demontering och dammsugning är det enda rätta.
massa skruvar med en del på dumma ställen
men det går

Havererade lager kan låta väldigt likt en stenkross också.

Jag lät Siemens lyssna över telefon och han gissade på ett lager som havererat. De kommer om en vecka.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Berätta gärna sen hur det gick.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Ja, det gick ju fort. De som klagar på hög timkostnad kan ju jämföra med det här. 4 minuter för 990 kronor ger nästan 15 000 per timme efter RUT. Själv tycker jag att det var ett bra pris för att få en ”ny” torktumlare. Han hann till och med visa mig hur jag skulle göra själv om det hände igen.

En metallbit inklämd i en svart plastdel, troligtvis en främmande kropp från en torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här lilla rackaren satt inklämd innanför en gummilist och gömde sig. In med huvudet för att höra om ljudet satt bak eller fram, sedan känna efter med en smal mejsel och så bända och hoppas få loss den.

• Gilla
Knorren
  • Laddar…
Ibland betalar man för kunskap för att snabbt kunna fixa ett problem! Tid är bara en parameter.

• Gilla
Smarteus och 1 till
  • Laddar…
Vad skönt att det var relativt enkelt i alla fall (y)
Själv fick jag plocka ut avklippt spik och trallskruv från utloppspumpen på tvättmaskinen häromdagen.
Hade tvättat mina arbetsbyxor och trodde alldeles bestämt att fickorna var tomma :rolleyes:

Bästa svaret

Som ansvarig i hushållet för tvätt har man "järnkoll" på sådant, vilket jag är, så aldrig skruv eller spik;);)
Får inga stärkta och strykta t-tröjor, kallingar, etc, om jag inte tar hand om tvätten.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Som ansvarig i hushållet för tvätt har man "järnkoll" på sådant, vilket jag är, så aldrig skruv eller spik;);)
Får inga stärkta och strykta t-tröjor, kallingar, etc, om jag inte tar hand om tvätten.
Stärkta kallingar? Nu har man hört allt.

• Gilla
  • Haha
tergo och 4 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.