Min torktumlare Bosch, serie 6 säger ständigt att vattentanken är full trots att den inte är det. Det inträffade efter jag gjorde rent vid värmeväxlaren senast. På botten i utrymmet var det täckt med ludd i vattnet. Jag tog då en rak flaskborste och svepte ut litet i taget tills det mesta var borta. Gångerna efter kom en del rester i sköljtanken, rengjort det som går. Även gjort en vanlig maskinrengöring efter. Ingenting fungerar. Maskinen stannar efter 15-30 min och signalerar full tank. Kan jag ha puttat till ngt långt in med borsten eller har det kommit löst ludd som fastnat på ngt? Finns enkel åtgärd?

Unikt namn
Maskinen använder vattnet i kondenstanken att spola rent systemet.
Så rekommendationen är att alltid tömma den tanken helt, och sedan fylla på med lite rent vatten. Detta rena vatten används då nästa gång för att spola rent allt annat.

Troligen har du gegga i någon sensor som håller kvar fukt. Öppna upp igen och rengör kring pumpen på baksidan.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Så rekommendationen är att alltid tömma den tanken helt, och sedan fylla på med lite rent vatten. Detta rena vatten används då nästa gång för att spola rent allt annat.

Troligen har du gegga i någon sensor som håller kvar fukt. Öppna upp igen och rengör kring pumpen på baksidan.
Låter logiskt. Tänker att när jag svept runt bland gegget i botten lossnar småbitar och far runt i maskinen. Kom ju en del bös upp i kondenstanken efter. I väntan på att komma åt baksid ska jag ta och köra ytterligare en maskinrengöring (sådan där man fyller kondenstanken med varmvatten). I botten där man når fr framsid har jag städat igen.

S Fru Kan Själv skrev:
Låter logiskt. Tänker att när jag svept runt bland gegget i botten lossnar småbitar och far runt i maskinen. Kom ju en del bös upp i kondenstanken efter. I väntan på att komma åt baksid ska jag ta och köra ytterligare en maskinrengöring (sådan där man fyller kondenstanken med varmvatten). I botten där man når fr framsid har jag städat igen.
troligast att pumpaxlen kärvar
provade du att snurra på den när du gjorde rent

Unikt namn Unikt namn skrev:

beror ju på vilken modell det är och det har ju inte TS delgett oss
dvs e-nr

returen returen skrev:
troligast att pumpaxlen kärvar
provade du att snurra på den när du gjorde rent
Man kommer inte åt ngn pump utan att öppna någon annan stans. Får se under julledighet om vi kan lösa det lätt, annars får vi ringa ett proffs. Lär ju vara åtgärdbart. Eftersom det kom efter jag rengjort och då vispat runt i ludd antar jag att det gett sig iväg en del och sitter på dålig plats i maskinen. Får kolla upp om garanti kvar med.

S Fru Kan Själv skrev:
Man kommer inte åt ngn pump utan att öppna någon annan stans. Får se under julledighet om vi kan lösa det lätt, annars får vi ringa ett proffs. Lär ju vara åtgärdbart. Eftersom det kom efter jag rengjort och då vispat runt i ludd antar jag att det gett sig iväg en del och sitter på dålig plats i maskinen. Får kolla upp om garanti kvar med.
svårt att vägleda när du vägrar att ge oss enr.

S Fru Kan Själv skrev:
Får kolla upp om garanti kvar med.
Man ska vara försiktig å tro att garanti löser det hela. Ser dom att det är handhavandefel så får du betala

V Vector skrev:
Man ska vara försiktig å tro att garanti löser det hela. Ser dom att det är handhavandefel så får du betala
garanti löser allt då om inte annars får man veta vad man duger till

V Vector skrev:
Ja, så är det ju. Tänker att om vi inte löser det lätt själva kan det nog vara värt att bet för reparation. Sannolikt ganska enkelt löst o maskinen har funkat bra hittills.

Nu har jag hittat nummer på min TT. Det ska vara Wtu876easn bosch. Ser inget lättåtkomligt att göra rent från framsidan. Bif bild av hur det ser ut öppet. Åter litet skräp i botten där jag rengjorde. Det var fr början massor, rengjord där 2 ggr.

• Öppen framsida av en Bosch tvättmaskin med synlig nederdel där skräp samlats. Fläkt och inre delar synliga efter rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Fru Kan Själv skrev:
Nu har jag hittat nummer på min TT. Det ska vara Wtu876easn bosch. Ser inget lättåtkomligt att göra rent från framsidan. Bif bild av hur det ser ut öppet. Åter litet skräp i botten där jag rengjorde. Det var fr början massor, rengjord där 2 ggr.

Och det var fel nummer. Rätt nummer är WTU876IHSN. Det satt på baksidan när vi fått ner den på golvet. VAB och tog mig an torktumlaren. Hade lossat hela sidan efter Youtubeklipp och så visade det sig att pumpen satt på baksidan lätt åtkomligt 🤦‍♀️. Nåväl, kände nu åtminstone igen en pump när jag såg den. Fullt med ludd därbak, nu urtorkat. Det jag misstänker är sensorn (två metallplattor som sticker ner) var dessutom täckt med tunn kalkavlagring. Rengjort. Återstår att se om det funkar.

Redigerat:
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.