Jag har en torktumlare Cylinda TVP 337 inköpt 2014. När man startar den går den i 15 - 20 sekunder och stannar sedan. Den visar symbolerna "varningssymbol för vattenbehållare" och "paussymbolen". Jag har en dräneringsslang kopplad från maskinen till golvbrunnen.
Det står inget vatten i vattenbehållaren, dräneringsslangen är ej böjd eller stopp och alla filter är rengjorda.
Vad??

P
L Lulle47 skrev:
Jag har en torktumlare Cylinda TVP 337 inköpt 2014. När man startar den går den i 15 - 20 sekunder och stannar sedan. Den visar symbolerna "varningssymbol för vattenbehållare" och "paussymbolen". Jag har en dräneringsslang kopplad från maskinen till golvbrunnen.
Det står inget vatten i vattenbehållaren, dräneringsslangen är ej böjd eller stopp och alla filter är rengjorda.
Vad??
Usch den här ryser man av.
kolla givaren till kompressorns hetgas om du kommer in i den....
Arcelik skall nog inte göra torktumlare...

Är det bara att skaffa en ny tumlare med engång och inte hålla på ochstöka?

Hur har du kollat att det inte är stopp i avlopsslangen?
Kanske prova att kopla tillbaka det till "vattenkasetten"

Kanske är som på vår gamla Bosch Maxx 8: finns en intern liten balja under ett lock under kondensorn som samlar upp kondensvattnet, i denna finns en flottörstyrd dräneringspump som pumpar ut vattnet till avloppsslangen eller till uppsamlingsbehållaren.

På vår hade denna lilla dräneringspump hängt upp sig pga en massa ludd och bös, rensade detta och sedan har den fungerat bra i många år. Exakt samma symtom som beskrivits, "vattenbehållare full" direkt efter start.

Så var det! Det stod så pass mycket vatten att flottören lyft och brutit pumpen.
Stort tack för hjälpen! 👌

Efter en stunds användning stannade den igen eftersom behållaren var vattenfylld igen. Orsaken till felet var att pumpen gått sönder. Köpt ny pump - fungerar bra hela tiden.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat, skönt att det går att fixa dessa problem med gamla torktumlare hyfsat enkelt och billigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.