Tjena allihop,

Ny på forumet, vet inte om det finns en liknande tråd, ber om ursäkt såna fall. Vi bor i en fin men äldre lägenhet, vi har endast en tvättmaskin för tillfället men funderar på att köpa en torktumlare även då vi har barn, behov och tidsbrist. Öppnade dosan i badrummet och såg att det bara är 1-fas som går från elskåpet till dosan i badrummet, vi har en C13 säkring i skåpet, 20A i el centralen kopplat till vår lägenhet enligt förvaltaren. Dum fråga kanske men kan man koppla både torktumlare och tvättmaskin på samma fas, i samma plint OM man aldrig kör maskinerna samtidigt? Vet hur man utför kopplingarna etc., mer nyfiken på det teoretiska och om det är säkert att göra eller inte, om det har någon påverkan på lång sikt. Magkänslan säger att tekniskt sätt så går det men att det inte är optimalt, man vill väl ha separata 10A säkringar och separata faser?

Tack på förhand.

Ha en fin dag.

Elinstallation med kablar och kopplingsplint synliga i en väggdosa i ett badrum, med gröna, blå och vita kablar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det går bra. Man får komma ihåg bara att inte köra dem samtidigt ;)
Med en 13 A säkring finns dock lite utrymme för det. Kolla vad er tvättmaskin och torktumlare har för effekt.
Det finns idag värmepumpstumlare som drar hälften så mycket ström som traditionella.

Fixa samtidigt dragavlastningen av TM. Den ska nypa tag om kabelmanteln, inte de enskilda ledarna.

Det är för övrigt behörighetskrävande att ansluta en TT.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med en 13 A säkring finns dock lite utrymme för det. Kolla vad er tvättmaskin och torktumlare har för effekt.
Det finns idag värmepumpstumlare som drar hälften så mycket ström som traditionella.

Fixa samtidigt dragavlastningen av TM. Den ska nypa tag om kabelmanteln, inte de enskilda ledarna.

Hej Bo, tusen tack för ditt snabba svar!
Den ska klämma på manteln men jag tror inte det syns på bilden p.g.a. vinkeln. Dock kanske lite kort, ska kolla upp det.
Maskinen ligger väl på 2000W/240V, det är nog 8,33A? Min ellära är rätt rostig, det var många år sedan men det är nog rätt kört skulle jag gissa. Spelar dock ingen roll, maskinerna kan köras separat. Jag vet inte om det har något betydelse men "rödmarkerade grupper innehåller 1-poliga 2 & 3-fasgrupper", under grupp 6 (badrum) står det L3 så jag tippar 3-fas. Vad innebär det? Märkplåten är från tvättmaskinens manual.

Återigen, tusen tack och ha en fin dag!
Märkplåt från tvättmaskinens manual med tekniska specifikationer som modellnummer, effekt 2000W, 10A och max effekt 2400W.

Tabell över elsäkringar för olika grupper i ett hem, med rödmarkerade 1-poliga och 3-fasgrupper, samt instruktioner för felsökning av elektriska problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det betyder att uttaget (och handukstorken) ligger på fas 3

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

D Dilato skrev:
Det betyder att uttaget (och handukstorken) ligger på fas 3
Tack Dilato, så TM och torken är fördelat på L3 om jag förstår dig rätt?

A
Din ellära stämmer också 👍
Då räknar du ut strömmen genom den resistiva delen i apparaten.
Tillkommer säkert lite extra av fasförskjutningen.

Kalle Anka2594 Kalle Anka2594 skrev:
Tack Dilato, så TM och torken är fördelat på L3 om jag förstår dig rätt?
Dom ligger på samma säkring och säkringen ligger på L3.
Så om du vill ha max tillgänglig effekt för TM/TT stänger du av torken (fast den drar väl typ 50W så så himla mycket är det inte att vinna på det)..

Jag fick för mig att det handlade om en gammal enfaslägenhet, men du har ju trefas. Då finns möjligheten att dra fram en fas till så att TM och TT hamnar på olika faser. Det är en ganska enkel operation.

TM har märkeffekten 2400 W som jag tokar det. Det är värmeelementen i TM som drar 2000 W.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.