Hej!

Har en Bosch WTL 6100EU/02 (ca 10 år gammal) som plötsligt har fått för sig att tvätten inte blir torr och därför inte slutar att gå och värma (men överhettar inte).
Dock så blir tvätten torr och man får själv avbryta torktumlaren när man tycker att tvätten är tillräckligt torr. Det funkar ju, men är rätt opraktiskt :confused:
Någon av er som vet vilken givare det är som håller koll på fukten i maskinen?
Det finns något som heter NTC-sensor och den sitter i luftflödet mellan trumman och luddfiltret i luckan. Någon som har koll på vad den gör?
Jag har iaf gjort rent hela maskinen noggrant utan att det hjälpte.

Mvh Conny

P
NTC-sensorn rapporterar till elektroniken vilken temperatur luften har som lämnar trumman indirekt tvättgodsets temperatur. elektoniken reglerar därefter elementet så att rätt temperatur beroende på program uppnås.
jag tror att din maskin har delad trumma, dvs man ser en skarv innuti tex ser det ut att den bakre gavlen sitter på tejpad på själva cylindern. då mäter elektroniken konduktansen mellan "halvorna" vilken ändras med fuktigheten på tvättgodset och bedömer därefter när tvätten är klar.
Maskinen kan ev ha funktionen i "valkarna".
det är inte ovanligt att det bildas en beläggning på ytorna innuti trumman av bla sköljmedel
fixen hur eller hur är att tvätta trumman inuti med sprit.
tyvärr är det inte ovanligt att elektroniken går sönder

Hej electroluxaren!

Jag var ärligt talat lite skeptisk till ditt tips först...
Men efter att torkat av trumman invändigt med T-röd ett par gånger så fungerar den nu betydligt bättre igen!

Tack för tipset!

Mvh Conny

P
kul

även om du var skeptisk så provade du.

hoppas att det håller i sig

• Gilla
davlun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.