torbeno torbeno skrev:
Luckan stängd
Maskin avstängd en liten stund
Slå på maskinen och vrid till position 8
Håll inne ”solen”
Vrid ett snäpp till
Släpp solen
Gå till P2.
Tryck på start, kompressor skall nu göra igång.
Under körningen skall du kunna se tempen om du trycker in en knapp (som jag nu inte kommer ihåg men prova dig fram)
Tempen skall öka till om jag minns rätt 55 grader inom en rimlig tid
Gjorde som instruktionen men när jag kom till P02 så blinkar tre röda lampor i displayen. Någon som vet vad det betyder?

G Gurra_Science skrev:
Hej,

Har problem med att min Bosch serie 8 (modellbeteckning WTW875M8SN) inte torkar som den ska. I dagsläget tar en halvfull maskin 5 h+ att torka som vanligtvis tog 2-3 h och tvätten blir 90 procent torr istället för tidigare 100 procent.

Har felsökt, rengjort och bytt ut vissa delar men tyvärr så kvarstår fortfarande problemet.

Det första jag gjorde var att ta isär hela maskinen och rengjorde överallt. Enligt denna video:
[media]
Gjorde även rent framifrån där jag skar upp panelen och köpte ett reparationskit att sätta dit efteråt. Det var inte speciellt smutsigt här.

Maskinen var överlag inte nämnvärt smutsig, iaf inte jämfört med andra exempel i likande trådar här på forumet. När jag läst liknande trådar här så är det många som haft problem med en igensatt bakre pump. När jag rengjorde maskinen var den inte alls smutsig och snurrade lätt när jag rengjorde den. Däremot upplever jag att under en torkning så fylls inte behållaren där uppe längre. Det är knappt något vatten alls som kommer dit.

Jag har kollat kompressorn. Kompressorn går igång som den ska och blir varm efter en tid. Kan inte hålla kvar fingret på den utan att bränna sig.

Fläkten, den bakre, snurrar på men jag har inte kollat huruvida det ger någon värme ifrån den eller inte.

Jag får inga felmeddelande som många andra får kopplat till tex. tömning av vattenbehållare.

Jag har rengjord fuktsensorn som sitter vid luddluckan inne i torktumlaren. Efter att jag rengjorde fuktsensorn så gick maskinen ett tag och sedan stängdes den av och visade -0-. Efter detta bytte jag NTC-sensorn och nu går maskinen hela programmet men tvätten blir inte alls lika torr som innan (och det tar längre tid).

Någon med förslag på nästa steg?

Mvh
Gustav
Jag tog isär min Bosch Serie 8 idag. Jag har haft samma symtom samt att den larmat för fullt luddfilter trots att det är rengjort. Det var värmeelementet bakom kondenorn som var helt tätt. Nu funkar den perfekt igen. Mycket jobb men värt det.

• Isärplockad Bosch Serie 8 tvättmaskin med synligt värmeelement och trumma, delvis demonterad för reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett igensatt värmeelement bakom kondenorn i en Bosch Serie 8, förebild under reparation.
    Skapa konto
  • Värmeelementet bakom kondenorn i en Bosch Serie 8, blockerat av smuts och ludd, demonterat för rengöring.
    Skapa konto
  • Gilla
Gurra_Science och 2 till
  • Laddar…
G Gurra_Science skrev:
Det var kompressorn som var kaputt. Ökade inte i värme alls.

Tack för hjälpen! Får bli en ny tumlare. Som tur är täcker hemförsäkringen viss del av den.

PS. det var inte solen man skulle hålla inne utan knappen till vänster om den. Då gick kompressorn igång. DS.
Hur fick du till detta. Jag har samma problem men får inte igång programmet för kompressorn?

Z Zkee skrev:
Tack för svar! Jo, får la bli plocka isär, det blir nästa helgs projekt, men jag tänkte att det borde finnas något rengöringsprogram man kan köra, dels därför att den ska vara självrengörande men också för att den wifi uppkopplade versionen har ett sådant från appen, finns till och med speciellt rengöringsmeden
[länk]
Om någon går för sig att byta ut sin Bosch serie 8 så är jag spekulant på resterna för reservdelar till min 😁

F Fredrik Olsson3257 skrev:
Hur fick du till detta. Jag har samma problem men får inte igång programmet för kompressorn?
Jag gjorde som Torbeno skrev fast istället för ”solknappen” var det knappen till vänster om den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.