Medlem
· Västra Götalands län
· 113 inlägg
Vår torktumlare Asko T722C från 2009 har börjat låta illa senaste veckorna. Den snurrar och torkar men väsnas både vid start och genom hela torkprogrammet(se video). Är det ett lager som gått eller något annat? Vad jag vill veta är egentligen om den är värd att laga eller om man ska köpa ny. Inga delar är bytta men den är rengjord enligt anvisningar (filter + kondensator).
Nu när det börjat låta öppnade jag även upp fläkthuset på framsidan (nere till höger) som är sammankopplad med luckan och rengjorde men ingen skillnad.
Har jag serviceluckan fram borta och kikar in ser jag att drivremmen är hel men kan inte lokalisera oljudet.
På baksidan sitter ett insugsfilter som jag inte kan finna nån info om i manualen. Ser risigt ut och när jag sätter handen emellan så ökar varvtalet. Kan filtret ha brytits ned och delar åkt in i maskinen och förstört något? Tog bort och dammsög det men ingen skillnad.
3:e grejen jag funderar på är ett lager som sitter på trumaxeln på baksidan. Kan tidens tand slitit ut det? Har inte vågat skruva isär detta (än). Lite rädd att inte få ihop det igen.
Kan tillägga att ljudet inte kommit över tid utan det kom över en natt så att säga.
Tacksam för tips.
Nu när det börjat låta öppnade jag även upp fläkthuset på framsidan (nere till höger) som är sammankopplad med luckan och rengjorde men ingen skillnad.
Har jag serviceluckan fram borta och kikar in ser jag att drivremmen är hel men kan inte lokalisera oljudet.
På baksidan sitter ett insugsfilter som jag inte kan finna nån info om i manualen. Ser risigt ut och när jag sätter handen emellan så ökar varvtalet. Kan filtret ha brytits ned och delar åkt in i maskinen och förstört något? Tog bort och dammsög det men ingen skillnad.
3:e grejen jag funderar på är ett lager som sitter på trumaxeln på baksidan. Kan tidens tand slitit ut det? Har inte vågat skruva isär detta (än). Lite rädd att inte få ihop det igen.
Kan tillägga att ljudet inte kommit över tid utan det kom över en natt så att säga.
Tacksam för tips.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västra Götalands län
· 113 inlägg
Får skruva loss och kolla.electroluxaren skrev:
Jag märkte nu ikväll att när jag roterar trumman för hand med maskinen avstängd är det samma ljud. Kan det fortfarande vara en lös fläkt? Vet inte hur lätt trumman ska gå att dra runt för hand, men tycker det är trögt. Man får använda lite kraft för att skjutsa till den. Funderar på om något föremål eller smuts kan hamnat på ngt ställe som blockerar trumman att snurra fritt. Blir nog att plocka bort bakstycket och kolla.
Medlem
· Västra Götalands län
· 113 inlägg
Ja, jag uppfattar det som det.
Medlem
· Västra Götalands län
· 113 inlägg
Ok, får öppna upp maskinen på baksidan och kolla hur det ser ut. Med fläkten antar jag du menar den som sitter innanför insuget på baksidan? 203 och 205 på sprängskissen. Där kan det nog sitta lite göjs.
(208 ser ju också ut som en fläkt men heter blower enligt min engelska parts list och den har jag gjort rent.)
(208 ser ju också ut som en fläkt men heter blower enligt min engelska parts list och den har jag gjort rent.)
Medlem
· Västra Götalands län
· 113 inlägg
Verkar vara samma maskin som Cylinda TK35 eller TK350. Gör det lite lättare att hitta information.
Medlem
· Västra Götalands län
· 113 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden