Hela mitt vardagsrum på 30 kvm är 20-30 mm lägre än alla andra rum. Tydligen gjort så för att parketten skulle komma i samma nivå som de andra golven.
Att golven sen lutar är en annan sak...

Planen är hur som helst att vi i helgen skall gjuta upp denna biten med finbetong som vi drar av likt stensättning om ni förstår hur jag menar. (Prisskillnaden mot flytspackel var för stor tyckte jag, 2500 vs 8500)
Kommer lägga ut rör som jag kommer använda cementbruk att göra klackar i längs med hela rummet för att på så sätt få jämn nivå hela vägen.

Så kort sagt 20-30 mm betong kommer läggas ut över golvet.
Hur länge måste detta bränna innan jag kan lägga plast+foam+skeppsgolv på denna ytan?

Tyresö
Att göra en så tunn pågjutning med betong brukar inte bli hållbart. Risken är att betongen krackelerar och släpper från den befintliga betongen - även om du använder 2-komponents vidhäftningsprimer.

Själv skulle jag använda flytspackel oavsett vad det kostar. Om jag inte hade råd med flytspackel, så skulle jag låta golvet vara och acceptera nivåskillnaderna.

Avråder dej att använda betong för att höja golvet bara 20 - 30 mm = bortkastade pengar och jobb

• Gilla
Tomas_
  • Laddar…
Det låter som ett bra läge för att lägga ett lager golvspån och sedan flyta på det? Borde bli billigast. Detta förutsätter förstås att det inte är så ojämt att det inte går att skruva ner spånet ordentligt.

Gjorde det förra helgen, får verkligen hoppas att det håller.

4 timmar tog det med 2 brockor, total kostnad 1500:-
Som det ser ut nu så blev det perfekt, inga sprickor eller liknande.

Om det nu släpper, när kommer det göra det och hur märker jag det? Kommer det krasa under golvet? ;(

• Gilla
R1chard
  • Laddar…
Du får väl helt enkelt göra ett litet uppdateringsinlägg i Byggblooperstråden om några månader....:)

• Gilla
R1chard
  • Laddar…
Det har ju gått några år nu. Hur gick det, har du märkt av några problem?

• Haha
Patrik Värmland
  • Laddar…
DrKron DrKron skrev:
Det har ju gått några år nu. Hur gick det, har du märkt av några problem?
Jättesent svar men här kommer det.

Bor inte i huset längre. Sålde för ett par år sedan.

Det sprack en del efter ett par veckor men 2 timmar med en betongslip så blev det 100.
Tjänade 6-7 k på det istället för flytspackel så lätt värt jobbet med att slipa till sprickorna/ojämnheterna.

• Gilla
Admiral Benson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.