Paul-Staffanstorp
Det är lite olika med torktiderna och specificeras inte så noga känns det som...

Höganäs skriver att man kan lägga tätskikt efter 12-18tim...
LIP skriver 1-3 dygn...
Mira kör också med 12-18 tim...

ja det ju lite knepigt att dom inte kan skriva det mer som nogrann info.. :) men men.. så är det med allt.. vänte tider hit o dit

Paul-Staffanstorp
Du kan ju tätskikta väggarna och ut på golvet en 10cm typ...

Sedan hinner det ju gå någon dag till innan du satt färdigt väggarna och då kan du ju tätskikta golvet och sen sätta detta...

jag spacklar med Ardex K75 där är torktiden 24h oavsett tjocklek, ett måste att ha snabba produkter när man har mellan 6-13mil till jobben :O

Paul-Staffanstorp skrev:
Du kan ju tätskikta väggarna och ut på golvet en 10cm typ...

Sedan hinner det ju gå någon dag till innan du satt färdigt väggarna och då kan du ju tätskikta golvet och sen sätta detta...
Ja men är detta så bra och göra? med tanke på tätskiktens funktion. Det kanske blir massa fix rester som rinner ner med vattnet som skapar problem senare när man ska lägga golv tätskiktet?

Ska nog ta och ringa Kiilto och fråga

Paul-Staffanstorp
kimmo_thn skrev:
Ja men är detta så bra och göra? med tanke på tätskiktens funktion. Det kanske blir massa fix rester som rinner ner med vattnet som skapar problem senare när man ska lägga golv tätskiktet?

Ska nog ta och ringa Kiilto och fråga
Förstår inte vad du menar med att fixrester rinner ner med vattnet... ?? :S

Sätter man folien på väggarna och viker ut det 10cm på golvet så kan man ju sätta plattorna på väggarna (allt utom nedersta väggplattan)...

Sedan primar man golvet och sätter folien på golvet så man kan sätta plattorna på golvet och i samband med detta nedersta väggplattan...

Jag ser ingenstans att fix rinner ner med vattnet... :rolleyes:

Paul-Staffanstorp skrev:
Förstår inte vad du menar med att fixrester rinner ner med vattnet... ?? :S

Sätter man folien på väggarna och viker ut det 10cm på golvet så kan man ju sätta plattorna på väggarna (allt utom nedersta väggplattan)...

Sedan primar man golvet och sätter folien på golvet så man kan sätta plattorna på golvet och i samband med detta nedersta väggplattan...

Jag ser ingenstans att fix rinner ner med vattnet... :rolleyes:
Du får ursäkta om jag låter lite dum:) har aldrig ens lagt kakel/klinkers:)
Men jag har läst i nån annan tråd här på forumet. Att varför man bör starta lägga kakel på vägg. Då var orsaken att man slipper få all rinnande fix och vatten söl på en nylagd klinkers golv :) men visst jag tar tillbaka detta och låter plattsättarn köra sitt race med tätskikt vägg sen kakel vägg... sedan avsluta med tätskikt,klinker på golv

T
Fixet rinner ju inte, blir lite svårt att få fixet att fästa på väggen om det är flytande:S

Paul-Staffanstorp
kimmo_thn skrev:
Du får ursäkta om jag låter lite dum:) har aldrig ens lagt kakel/klinkers:)
Men jag har läst i nån annan tråd här på forumet. Att varför man bör starta lägga kakel på vägg. Då var orsaken att man slipper få all rinnande fix och vatten söl på en nylagd klinkers golv :) men visst jag tar tillbaka detta och låter plattsättarn köra sitt race med tätskikt vägg sen kakel vägg... sedan avsluta med tätskikt,klinker på golv
Då har folk nog menat att det är lätt att spilla fix på golvet om man inte är van vid fixkammen och då kladdar man ju lätt ner golvet men det är ganska lätt avhjälpt med att lägga ut lite mjölkpapp på golvet vilket jag själv gärna gör i de läge jag väljer att lägga golvet före väggarna...

Är det inte bättre att tätskikta golv först så väggarnas tätskikt överlappar golvets?

Bara en fundering, kan absolut inte detta men det känns som mer rimligt att inte stoppa ner regnrocken i regnbyxorna för att göra en liknelse

Hubbe: jag tror man tänker för mycket när man kommer in på sånna saker... :)

Kul och höra att det finns fler som tänker o funderar över allt detta:)... Men jag kommer nog att följa tätskikt systemets instruktion:).. Enligt Kiilto´s Kerasafe system så ska väggarna tätas först med et utvik på 5cm på golv. sedan avsluta med golv. Men visst Hubbe2.. Jag förstår hur du tänker

nino skrev:
jag spacklar med Ardex K75 där är torktiden 24h oavsett tjocklek, ett måste att ha snabba produkter när man har mellan 6-13mil till jobben :O
Då har Ardex ingen koll, det har tyvärr visat sig i "riktiga" tester att uttorkningen av flytspackel tar betydligt längre än vad tillverkarna anger.

Ska se om jag kan hitta den rapporten jag tänker på..

Edit: Hittade det...

Tjocka avjämningsskick >20 mm kräver långa torktider, 60-100 dygn för 50 mm avjämning
,

http://www.silanex.se/upload/SBUF rapport del 1 avjämningsmassor.pdf

Redigerat:
det där var ju maxit/weber och TM i testerna
Ardex är ca dubbelt så dyra på spackel men då är dom beläggningsbara efter 24h och jag är säker på att dom har koll, ardex spackel binder vatten och torkar inte ut via avdunstning
Oavsett lagtjocklek var dock fel av mig 3-50mm är det man kan spackla med K75

K
nino skrev:
det där var ju maxit/weber och TM i testerna
Ardex är ca dubbelt så dyra på spackel men då är dom beläggningsbara efter 24h och jag är säker på att dom har koll, ardex spackel binder vatten och torkar inte ut via avdunstning
Oavsett lagtjocklek var dock fel av mig 3-50mm är det man kan spackla med K75

Alla tillverkare har både självuttorkande och normaluttorkande produkter. Ardex är inte unika på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.