Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Har tänkt lägga ett Pergo laminatgolv på en betongplatta med golvvärme. Men ser i deras instruktioner att fuktkvoten måste vara under 60 % RH..
Plattan till huset gjöts i mitten på maj 2022 och har haft golvvärmen samt FTX igång sedan mitten på november. För en vecka sedan gjorde vi en fuktmätning som gav ett resultat på 83 % RH. Alltså har det torkat tillräckligt för att sätta tätskikt men inte för att lägga Pergo golvet. När jag frågade hur lång tid det kommer ta att komma ner under 60% så fick jag svaret "flera år"
Har mailat med Pergo och dom säger "Vi baserar det på branschkrav från Golvbranschen- GBR, EPLF - Association of European Producers if Laminate Flooring och även hus AMA."
I hus AMA står det:
"Vid läggning får den relativa fuktigheten (RF) i underlaget inte överstiga 60 procent. Läggning får dock utföras vid 60–90 procent RF i underlaget om underlaget är täckt med ett fuktskydd av plastfilm enligt JSF.5. Vid beläggning på YHB.221."
Jag kommer ju lägga Pergos Silent Walk som har en ångspärr/fuktskydd alltså bör det vara OK att lägga golvet vid 83% RH.. Men Pergos svar på det är att då avsäger jag mig rätten till garanti för att jag frångår deras instruktioner..
Mina funderingar:
Plattan till huset gjöts i mitten på maj 2022 och har haft golvvärmen samt FTX igång sedan mitten på november. För en vecka sedan gjorde vi en fuktmätning som gav ett resultat på 83 % RH. Alltså har det torkat tillräckligt för att sätta tätskikt men inte för att lägga Pergo golvet. När jag frågade hur lång tid det kommer ta att komma ner under 60% så fick jag svaret "flera år"
Har mailat med Pergo och dom säger "Vi baserar det på branschkrav från Golvbranschen- GBR, EPLF - Association of European Producers if Laminate Flooring och även hus AMA."
I hus AMA står det:
"Vid läggning får den relativa fuktigheten (RF) i underlaget inte överstiga 60 procent. Läggning får dock utföras vid 60–90 procent RF i underlaget om underlaget är täckt med ett fuktskydd av plastfilm enligt JSF.5. Vid beläggning på YHB.221."
Jag kommer ju lägga Pergos Silent Walk som har en ångspärr/fuktskydd alltså bör det vara OK att lägga golvet vid 83% RH.. Men Pergos svar på det är att då avsäger jag mig rätten till garanti för att jag frångår deras instruktioner..
Mina funderingar:
- Är deras krav på 60% helt orimliga?
- Det är väl cirka 3 veckor bort i tiden innan jag tänkt lägga golvet, alltså 4 veckor torktid från mätning som sa 83%. Hur mycket hinner det torka teoretiskt? Framledning på golvvärme är cirka 23 grader, temperatur i luften cirka 19-20 grader och luftfuktigheten är runt 40-45%. Vet tyvärr inte vilket VCT tal betongen har, kan försöka ta reda på det..
- Ska jag ignorera det deras krav och lägga golvet om 3 veckor? Eller vad kan konsekvenserna bli?
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Är golvvärmen på idag? Klämmer du på den så kommer RH att minska rejält. Har du säg 85% idag med en yttemp på säg 18 grader så har du ett fuktinnehåll på 12,32g vattenånga. Drar du på golvvärmen till 25 grader kommer RH vara 50-55% nånstans. Har du redan golvvärmen på är det en annan sak.I Intershade skrev:Har tänkt lägga ett Pergo laminatgolv på en betongplatta med golvvärme. Men ser i deras instruktioner att fuktkvoten måste vara under 60 % RH..
I hus AMA står det:
Mina funderingar:
- Är deras krav på 60% helt orimliga?
- Det är väl cirka 3 veckor bort i tiden innan jag tänkt lägga golvet, alltså 4 veckor torktid från mätning som sa 83%. Hur mycket hinner det torka teoretiskt? Framledning på golvvärme är cirka 23 grader, temperatur i luften cirka 19-20 grader och luftfuktigheten är runt 40-45%. Vet tyvärr inte vilket VCT tal betongen har, kan försöka ta reda på det..
- Ska jag ignorera det deras krav och lägga golvet om 3 veckor? Eller vad kan konsekvenserna bli?
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Golvvärmen har varit på sedan slutet på november så lite över 2 månader..I Installation skrev:
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Framledning på golvvärme är cirka 23 grader, temperatur i luften cirka 19-20 grader och luftfuktigheten är runt 40-45%. Är det värt att skruva upp temperaturen på framledning?I Installation skrev:
Plattan är på 128 kvm och kommer lägga Pergo golvet på ca 75 kvm av detta.
Jag upplever dom också som något neurotiska. Men jag saknar erfarenhet och kunskap om hur man borde göra i den här situation. Golvet har jag redan köpt och vill helst slippa strulet med att försöka lämna tillbaka det och köpa ett annat golv. Hur gör andra som bygger nytt och lägger Pergo golv är en fråga jag skulle vilja ha svar på..
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Dra upp tempen till 27 grader. Lägg paketen med pergo i rummet å lägg om 3 veckor. Är du orolig mät igen om 2 veckor. Har du ett bra mäthål? Eller ytmäter du? Det är perfekt ett tag till med hög rf ute med låga temperaturer och låg rf inne med högre temperaturer. Iom att du nått under 85% kan du stoppa in en avfuktare om du vill. Men det bör räcka med att öka tempen i plattan.I Intershade skrev:Framledning på golvvärme är cirka 23 grader, temperatur i luften cirka 19-20 grader och luftfuktigheten är runt 40-45%. Är det värt att skruva upp temperaturen på framledning?
Plattan är på 128 kvm och kommer lägga Pergo golvet på ca 75 kvm av detta.
Jag upplever dom också som något neurotiska. Men jag saknar erfarenhet och kunskap om hur man borde göra i den här situation. Golvet har jag redan köpt och vill helst slippa strulet med att försöka lämna tillbaka det och köpa ett annat golv. Hur gör andra som bygger nytt och lägger Pergo golv är en fråga jag skulle vilja ha svar på..
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Har anlitat en firma som gjort mätning och dom borrade två 4 cm djupa hål på två ställen och hade en mätare där i några dagar.I Installation skrev:
Det var killen från det företaget som sa att det skulle ta flera år att komma ner till 60%rh.
Jag är väl mer eller mindre inställd på att ignorera fuktkvoten och köra på och lägga golvet om 3 veckor. Känner inte att jag har ett rimligare alternativ, vill ju flytta in i huset. Först ville jag kolla här så att det inte är helt galet. Men visst kan jag göra en till mätning i samband med att jag lägger golvet så vet jag om det sjunkit mer
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Jag är väldigt okunnig om detta det erkänner jag. Menar att jag är inställd på att ignorera deras krav på vara under 60%rh även om jag då avsäger mig rätten till garanti..Matti_75 skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Följande är rekommendation från Pergo:Matti_75 skrev:
Undergolvets fuktinnehåll måste vara mindre än 2,5 %CM/75 %RH (cement) eller mindre än 0,5 %CM/50 %RH (anhydrit – undergolv). Om det finns golvvärme måste värdena vara 1,5 %CM/60 %RH respektive 0,3 %CM/40 %RH.
Följande är resultatet från mätningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska man tolka det? Är det rimligt att uppfylla deras krav då?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden