Hej!
Vi är i stort behov av ett torkskåp och har en plats i källaren där ett skåp skulle passa.
Hur gör man med frånluften/utblåset från torkskåpet? Vi har en tilluftsventil, skulle det funka att dra ut luften där? Kan man se till så att denna ventil agerar tilluft när inte skåpet är på?
Hålet är ca 35 cm långt, plåtrör som leder ut till ett galler i fasaden. Se bilder nedan
Tacksam för alla tankar och tips!
/C
Vi är i stort behov av ett torkskåp och har en plats i källaren där ett skåp skulle passa.
Hur gör man med frånluften/utblåset från torkskåpet? Vi har en tilluftsventil, skulle det funka att dra ut luften där? Kan man se till så att denna ventil agerar tilluft när inte skåpet är på?
Hålet är ca 35 cm långt, plåtrör som leder ut till ett galler i fasaden. Se bilder nedan
Tacksam för alla tankar och tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
/C
Eller så använder du bara torkskåpets dörr som spjäll. Dörr öppen=ventilation öppen!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Torkskåpet har ju en inbyggd fläkt, som går när skåpet startas och värmen börjar.
Koppla frånluftsslangen till din ventil.
När du torkar, så går luften ut genom ventilen.
När torken är frånslagen, kommer luften in där, under förutsättning att det finns någon annan stans som tilluften kan ta vägen.
Koppla frånluftsslangen till din ventil.
När du torkar, så går luften ut genom ventilen.
När torken är frånslagen, kommer luften in där, under förutsättning att det finns någon annan stans som tilluften kan ta vägen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
skickar den inte ut luft i den andra utgången när skåpet kör? Det är ju 2 utgångar som luften kan åka ut genom från torkskåpet, ena ut genom huset å andra ut i rummet.possum77 skrev:
Antar att din koppling är typ:
Torkskåp - backventil - t-rör
Jag har en liten specialare, friskluften går i ett spirorör från ventilen till ett annat rum. T-kopplingen med torkskåpet sitter i direkt anslutning till ventilen på väggen vilket gör att luften går enklaste vägen ut, dvs genom ventilen. Min lösning funkar nog inte för alla.C claym skrev:
Jag menar alltså att du kopplar slangen från utblåset till ventilationen, då går den varma och fuktiga luften ut. När du sedan inte kör skåpet så låter du dörren stå på glänt så har du ventilation som vanligt.C claym skrev:
hmmm ok. Har du möjlighet att fotapossum77 skrev:
M Maximarcus skrev:
Ahh just! Var inne på samma spår tidigare och nu fattar jag vad du menar
Ahh nu fattar jag bättre hur du kopplat. Tusen tack för att du tog dig tid och fotade!possum77 skrev:
Idag har jag inget rör som går från "tilluften" och vidare "genom huset" utan bara ett tilluftshål.
Som jag ser det så har jag 2 val:
- Köra på förslaget från @Maximarcus med bara ett rör och slang från skåpet till tilluftshålet. När inte skåpet körs så kan jag låta dörren till skåpet vara öppen för att släppa in friskluft
- Sätta ett t-rör med backventil likt det du har. Den "utgång" som är tänkt att föra ut friskluft när inte skåpet kör får antingen vara bara ett hål (vilket innebär att viss fuktig luft kan smita ut där när skåpet kör). Eller så sätter jag ett spjäll, eller liknande, i den "utgången" som jag stänger när skåpet kör och öppnar när skåpet är avstängt.
Den enklaste lösningen är nog köra enligt "första punkten"
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden