3 243 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Torkningstid för platta på mark...
Vad har ni för råd att ge angående torkningstiden för en gjuten platta på mark?
Vi har fått uppgifter på 6-8 veckor.
Hur långt efter gjutningen kan man lägga innergolvet?
Tidigast efter en godkänd fuktmätning, som borde utföras av den kvalitets ansvarige.
Vad tror ni om lösningen att forcera torkningen med värmefläkt och avfuktare?
Så här års så är det nästan ett krav på att använda en värmefläkt eller avfuktare, och jag skulle välja en avfuktare som påskyndar torkningen mer än värmefläkten, samtidigt som den avger viss mån av värme.
Vi har fått uppgifter på 6-8 veckor.
Hur långt efter gjutningen kan man lägga innergolvet?
Tidigast efter en godkänd fuktmätning, som borde utföras av den kvalitets ansvarige.
Vad tror ni om lösningen att forcera torkningen med värmefläkt och avfuktare?
Så här års så är det nästan ett krav på att använda en värmefläkt eller avfuktare, och jag skulle välja en avfuktare som påskyndar torkningen mer än värmefläkten, samtidigt som den avger viss mån av värme.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Vi har fått råd att vänta i 100 dagar efter gjutningen, det är just i början som plattan krymper mest. Det kan orsaka att, om man har stora klinkers, spricker dom i efterhand när plattan torkar.
Besta sätt är att kontrollera med mätningar som Erik_och_Emma sa.
Besta sätt är att kontrollera med mätningar som Erik_och_Emma sa.
Pinger>>Beroende på betongkvalité och tillsaster är den rekomenderade torktiden upp till 3 mån.
De finns vattenreducerad betong med tillsatser mm,det bästa är att ringa betongstationen o fråga.
Det kommer mycket nya grejer hela tiden.
Fläkt och avfuktare kan påskynda det hela men i vilken utsträckning är svårt att sia om,det bästa är att mäta givetvis.
De finns vattenreducerad betong med tillsatser mm,det bästa är att ringa betongstationen o fråga.
Det kommer mycket nya grejer hela tiden.
Fläkt och avfuktare kan påskynda det hela men i vilken utsträckning är svårt att sia om,det bästa är att mäta givetvis.
Produkter som diskuteras: "Fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Pinger>>Ang bevattning med vattenspridare för gräsmattor i denna årstid kan ju va rätt intressant 
Annars brukar man köra det när det är extremt varmt ute på ytor som är direkt exponerade för solen.
Annars brukar man köra det när det är extremt varmt ute på ytor som är direkt exponerade för solen.
Det tog väl två veckor efter gjutningen innan huset stod på plattan och ytterliggare två månader innan huset gick att låsa (det finns inte så många vandaler där vi bygger). Golvläggningen har precis börjat och det är väl ca 3.5 månader sedan gjutningen.Jonte skrev:
Nix, det är inte lösvirke. Anledningen till att det tog så lång tid var att våran entreprenör ville skada dörrarna så lite som möjligt. Det är en hel del grejor som ska bäras in i huset under bygget och det är lätt hänt att snickarna dänger in nåt i dörren så att det blir märken.Pinger skrev:
Hmm... idag(10/2) så gjuter de grunden, platta på mark med ingjuten golvvärme, till vårt hus och själva stommen kommer den 18/2 dvs v.8.
Tror faktiskt de snackade om att dra igång golvvärmen så fort som möjligt... är det för att torka grunden fortare?
Exakt NÄR de lägger golvet vet jag inte men jag tror det e planerat att vara klart till v.13. Själva huset ska vara klart v.22 eller v.23...
Tror faktiskt de snackade om att dra igång golvvärmen så fort som möjligt... är det för att torka grunden fortare?
Exakt NÄR de lägger golvet vet jag inte men jag tror det e planerat att vara klart till v.13. Själva huset ska vara klart v.22 eller v.23...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden