20 317 läst ·
79 svar
20k läst
79 svar
Torka Ved - Huggen eller inte ?
Det är fullständigt galet. Nu är det extremt fuktigt, dimma och blött gräs stora delar av dygnet. Det är väldigt fuktigt så här års. Jag gissar att det faktum att det är torrare inne beror på att det är torrare ute, så är det inte.Nissens skrev:
Var bor du om du har låg luftfuktighet nu på hösten i skiftet okt/nov? Här i Östergötland är luftfuktigheten kanske 70-85% i dag och dimma är inte alls ovanligt såhär års, du kanske har hört om Lytzendimman?Nissens skrev:
Den senaste veckan har det definitivt varit högre.
Tur att jag aldrig funderat eller brytt mig om luftfuktigheten utan kört på när jag haft tid.
Men har fått vitt mögel och det är från självdöda björkar som börjat bli murkna inuti. Men det försvinner när veden får torka, man ser spåren efter det.
Finns en bild i tråden om "vedbrist" på det jag hjäpte till med förra helgen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vedbrist-pa-manga-hall-i-landet.467445/page-14#post-4969963
Men har fått vitt mögel och det är från självdöda björkar som börjat bli murkna inuti. Men det försvinner när veden får torka, man ser spåren efter det.
Finns en bild i tråden om "vedbrist" på det jag hjäpte till med förra helgen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vedbrist-pa-manga-hall-i-landet.467445/page-14#post-4969963
Bara en sån sak som att det är vanligtvis är fuktigare på natten gör att det är bättre att torka under ljusare årstider. Solljuset hjälper väl också torkningen, främst på ved som exponeras för nederbörd. Nederbördesrika perioder torkar det givetvis sämre. (Förutsätter torkning utomhus)
Vanligtvis torkar jag mellan mitten av april och mitten av augusti.
Vanligtvis torkar jag mellan mitten av april och mitten av augusti.
Upplever du att veden torkar/lättar nått nämnvärt i juli/augusti?L lbgu skrev:
Om jag har kluvet ved till 15/4 är den så torr den behöver innan pingst och är den inte redan under tak får man se till att få den täckt eller under tak innan midsommar.
Vi kan väl börja med frågan jag ställde till dig. Vilken del av året anser du ha högst luftfuktighet?F fribygg skrev:
Ett tips är att varm luft enligt fysikens lagar kan bära högre fuktighet än kall.
Oavsett vad du gissar så kan varm luft bära mer fukt än kall luft. Blött gräs har inget med luftfuktighet att göra. Ved skall alltid torka med någon form av fuktskydd uppifrån.D Daniel 109 skrev:
Bifogar en bild som visar hur mycket vattenånga luft kan innehålla vid olika temperaturer.
Skulle tro att det är din åsikt som är galen, för den speglar inte verkligheten.
Grafen med flera kurvor visar:
”Observationer av absolut fuktighet. Genomsnittligt månadsmedel- och årsvärde för tio svenska mätstationer kl 06, 12 och 18 UTC.”
Redigerat:
Du pratar om absolut luftfuktighet. Det som är av intresse för om gräset eller veden ska torka är relativ luftfuktighet. Jag vet inte om du trollar eller är ute och cyklar. Men fel har du.Nissens skrev:
Oavsett vad du gissar så kan varm luft bära mer fukt än kall luft. Blött gräs har inget med luftfuktighet att göra. Ved skall alltid torka med någon form av fuktskydd uppifrån.
Bifogar en bild som visar hur mycket vattenånga luft kan innehålla vid olika temperaturer.
Skulle tro att det är din åsikt som är galen, för den speglar inte verkligheten.
Grafen med flera kurvor visar:
”Observationer av absolut fuktighet. Genomsnittligt månadsmedel- och årsvärde för tio svenska mätstationer kl 06, 12 och 18 UTC.”
Har ingen betydelse om det är fuktigast i Augusti eller November, lövved behöver klyvas eller barkas för att torka väl oavsett årstid.Nissens skrev:

