Nissens Nissens skrev:
Jag hävdar att höst/vinter/vår generellt har lägst luftfuktighet, och veden torkar bäst då.
I mina trakter är luftfuktigheten ofta hög under juli-nov, betydligt enklare att torka ved under vår/försommar eller när det är minusgrader.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, du säger ju att veden torkar dåligt nu. Hur bra den torkar påverkas av luftfuktigheten. Så, därför blir jag nyfiken på när du tror att luftfuktigheten är som högst…

Jag hävdar att höst/vinter/vår generellt har lägst luftfuktighet, och veden torkar bäst då.
Det är fullständigt galet. Nu är det extremt fuktigt, dimma och blött gräs stora delar av dygnet. Det är väldigt fuktigt så här års. Jag gissar att det faktum att det är torrare inne beror på att det är torrare ute, så är det inte.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag hävdar att höst/vinter/vår generellt har lägst luftfuktighet, och veden torkar bäst då.
Var bor du om du har låg luftfuktighet nu på hösten i skiftet okt/nov? Här i Östergötland är luftfuktigheten kanske 70-85% i dag och dimma är inte alls ovanligt såhär års, du kanske har hört om Lytzendimman?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Den senaste veckan har det definitivt varit högre.
 
D Daniel 109 skrev:
Den senaste veckan har det definitivt varit högre.
Nu är luftfuktigheten i Linköping 84%enl vackertvader.se
 
F fribygg skrev:
Nu är luftfuktigheten i Linköping 84%enl vackertvader.se
Ja, och nu är det väldigt torrt jämfört med vad det varit de senaste veckorna.
 
Bara en sån sak som att det är vanligtvis är fuktigare på natten gör att det är bättre att torka under ljusare årstider. Solljuset hjälper väl också torkningen, främst på ved som exponeras för nederbörd. Nederbördesrika perioder torkar det givetvis sämre. (Förutsätter torkning utomhus)

Vanligtvis torkar jag mellan mitten av april och mitten av augusti.
 
  • Gilla
vefyra
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vanligtvis torkar jag mellan mitten av april och mitten av augusti.
Upplever du att veden torkar/lättar nått nämnvärt i juli/augusti?
Om jag har kluvet ved till 15/4 är den så torr den behöver innan pingst och är den inte redan under tak får man se till att få den täckt eller under tak innan midsommar.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Var bor du om du har låg luftfuktighet nu på hösten i skiftet okt/nov? Här i Östergötland är luftfuktigheten kanske 70-85% i dag och dimma är inte alls ovanligt såhär års, du kanske har hört om Lytzendimman?
Vi kan väl börja med frågan jag ställde till dig. Vilken del av året anser du ha högst luftfuktighet?

Ett tips är att varm luft enligt fysikens lagar kan bära högre fuktighet än kall.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det är fullständigt galet. Nu är det extremt fuktigt, dimma och blött gräs stora delar av dygnet. Det är väldigt fuktigt så här års. Jag gissar att det faktum att det är torrare inne beror på att det är torrare ute, så är det inte.
Oavsett vad du gissar så kan varm luft bära mer fukt än kall luft. Blött gräs har inget med luftfuktighet att göra. Ved skall alltid torka med någon form av fuktskydd uppifrån.

Bifogar en bild som visar hur mycket vattenånga luft kan innehålla vid olika temperaturer.

Skulle tro att det är din åsikt som är galen, för den speglar inte verkligheten.

Grafen med flera kurvor visar:
”Observationer av absolut fuktighet. Genomsnittligt månadsmedel- och årsvärde för tio svenska mätstationer kl 06, 12 och 18 UTC.”
 
  • Graf som visar mängden vattenånga i gram per kubikmeter luft vid olika temperaturer från -40 till 40 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf som visar mängden vattenånga i luften över tid för maj, augusti, november och årligt genomsnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ni får inte skrämma bort de som vill börja hantera sin ved själva.
Hugg, kapa, klyv och torka/trava när du har tid och möjlighet, eller delar av det.
Sedan finns det lite om och men.
 
  • Gilla
Dizzy84 och 3 till
  • Laddar…
Själv torkar jag bara ved ute på hösten under soliga eftermiddagar. Övriga tider och väder tar jag in veden.
 
  • Gilla
  • Haha
Peri30 och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Oavsett vad du gissar så kan varm luft bära mer fukt än kall luft. Blött gräs har inget med luftfuktighet att göra. Ved skall alltid torka med någon form av fuktskydd uppifrån.

Bifogar en bild som visar hur mycket vattenånga luft kan innehålla vid olika temperaturer.

Skulle tro att det är din åsikt som är galen, för den speglar inte verkligheten.

Grafen med flera kurvor visar:
”Observationer av absolut fuktighet. Genomsnittligt månadsmedel- och årsvärde för tio svenska mätstationer kl 06, 12 och 18 UTC.”
Du pratar om absolut luftfuktighet. Det som är av intresse för om gräset eller veden ska torka är relativ luftfuktighet. Jag vet inte om du trollar eller är ute och cyklar. Men fel har du.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vi kan väl börja med frågan jag ställde till dig. Vilken del av året anser du ha högst luftfuktighet?

Ett tips är att varm luft enligt fysikens lagar kan bära högre fuktighet än kall.
Har ingen betydelse om det är fuktigast i Augusti eller November, lövved behöver klyvas eller barkas för att torka väl oavsett årstid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.