20 315 läst ·
79 svar
20k läst
79 svar
Torka Ved - Huggen eller inte ?
Det funkar bra. Många kör första torkning i en gigantisk hög. Det funkar ofta ganska bra det med.Jocce81 skrev:
Men som sagt, nu torkar det extremt dåligt.
Jag plockade in lite ved för några veckor sedan. Rejäla lönn kubbar, de är bitvis ludna nu, då ligger de fritt i en luftig vedbod. Det är fel period att klyva ved nu.
Misstänker att klyvningen kommer börja nu (eller snart så fort stockarna är kapade) och fortgå under ett par månader, mest pga att tid, lust och ork skall infinna sig samtidigtD Daniel 109 skrev:Det funkar bra. Många kör första torkning i en gigantisk hög. Det funkar ofta ganska bra det med.
Men som sagt, nu torkar det extremt dåligt.
Jag plockade in lite ved för några veckor sedan. Rejäla lönn kubbar, de är bitvis ludna nu, då ligger de fritt i en luftig vedbod. Det är fel period att klyva ved nu.
/Jocce
Det är ingen nackdel om temperaturen går ner så mycket att mögel inte trivs. För torkar gör det inte nu.
Varför tog du in okluvna lönnkubbar innan löven fallit?D Daniel 109 skrev:
Ute, kapade kluvna och luftigt förvarade hade ytan börjat torka även om det går extremt långsamt nu i sept/okt/nov, men att ta in okluvet virke med sav i är ju att be om problem...
Jodå, du säger ju att veden torkar dåligt nu. Hur bra den torkar påverkas av luftfuktigheten. Så, därför blir jag nyfiken på när du tror att luftfuktigheten är som högst…F fribygg skrev:
Jag hävdar att höst/vinter/vår generellt har lägst luftfuktighet, och veden torkar bäst då.
Inne är inne i en dragig ”vedbod”. Inte i något tätt hus. Trädet i fråga har tyvärr legat ett tag.F fribygg skrev:
Jag har inte kluvit, d blir det bara ännu större yta som möglar.Nissens skrev: