A AndersS skrev:
Fan, får ju skämmas för en av mina plockepinntravar.
Men på bilden står ett whiskyglas som belöning efter den dagens arbete.;)
[bild]
Du ser inte ut att behöva skämmas, det ser föredömligt enkelt och billigt ut och du har ju med enkla medel fått upp veden lite från backen
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Gällande placering för torkning, kan en IBC-tank (eller "skelettet") till den vara lämplig för ändamålet?
Eller kommer det bli för tätt för de som ligger i mitten?


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Gällande placering för torkning, kan en IBC-tank (eller "skelettet") till den vara lämplig för ändamålet?
Eller kommer det bli för tätt för de som ligger i mitten?
/Jocce
Det funkar bra. Många kör första torkning i en gigantisk hög. Det funkar ofta ganska bra det med.

Men som sagt, nu torkar det extremt dåligt.
Jag plockade in lite ved för några veckor sedan. Rejäla lönn kubbar, de är bitvis ludna nu, då ligger de fritt i en luftig vedbod. Det är fel period att klyva ved nu.
 
D Daniel 109 skrev:
Det funkar bra. Många kör första torkning i en gigantisk hög. Det funkar ofta ganska bra det med.

Men som sagt, nu torkar det extremt dåligt.
Jag plockade in lite ved för några veckor sedan. Rejäla lönn kubbar, de är bitvis ludna nu, då ligger de fritt i en luftig vedbod. Det är fel period att klyva ved nu.
Misstänker att klyvningen kommer börja nu (eller snart så fort stockarna är kapade) och fortgå under ett par månader, mest pga att tid, lust och ork skall infinna sig samtidigt ;)


/Jocce
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Det är ingen nackdel om temperaturen går ner så mycket att mögel inte trivs. För torkar gör det inte nu.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Misstänker att klyvningen kommer börja nu (eller snart så fort stockarna är kapade) och fortgå under ett par månader, mest pga att tid, lust och ork skall infinna sig samtidigt ;)

/Jocce
Kör på när du har tid och lägg veden luftigt och ouppvärmt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men som sagt, nu torkar det extremt dåligt.
Jag plockade in lite ved för några veckor sedan. Rejäla lönn kubbar, de är bitvis ludna nu, då ligger de fritt i en luftig vedbod. Det är fel period att klyva ved nu.
Varför tog du in okluvna lönnkubbar innan löven fallit?
Ute, kapade kluvna och luftigt förvarade hade ytan börjat torka även om det går extremt långsamt nu i sept/okt/nov, men att ta in okluvet virke med sav i är ju att be om problem...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Ute, kapade kluvna och luftigt förvarade hade ytan börjat torka även om det går extremt långsamt nu i sept/okt/nov, men att ta in okluvet virke med sav i är ju att be om problem...
När menar du att det är högst luftfuktighet på året?
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen nackdel om temperaturen går ner så mycket att mögel inte trivs. För torkar gör det inte nu.
Självklart torkar det nu, men det hinner inte torka till denna säsongen om du klyver det så sent…
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
När menar du att det är högst luftfuktighet på året?
Tror du förväxlat mej med nån annan, det har jag inte "menat" nått om.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det är fel period att klyva ved nu.
Det går utmärkt att klyva ved nu - till nästa säsong…
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Tror du förväxlat mej med nån annan, det har jag inte "menat" nått om.
Jodå, du säger ju att veden torkar dåligt nu. Hur bra den torkar påverkas av luftfuktigheten. Så, därför blir jag nyfiken på när du tror att luftfuktigheten är som högst…

Jag hävdar att höst/vinter/vår generellt har lägst luftfuktighet, och veden torkar bäst då.
 
Nissens Nissens skrev:
Jodå, du säger ju att veden torkar dåligt nu. Hur bra den torkar påverkas av luftfuktigheten. Så, därför blir jag nyfiken på när du tror att luftfuktigheten är som högst…
Är det inte bättre att du tar reda på när luftfuktigheten är som lägst?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Tomture61
Luftfuktigheten utomhus är som störst from. ca midsommar tills det blir minusgrader .
Hösten är definitivt värst ang. fukt .
Massor av fukt i luften som måste ta vägen ngn stans .
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför tog du in okluvna lönnkubbar innan löven fallit?
Ute, kapade kluvna och luftigt förvarade hade ytan börjat torka även om det går extremt långsamt nu i sept/okt/nov, men att ta in okluvet virke med sav i är ju att be om problem...
Inne är inne i en dragig ”vedbod”. Inte i något tätt hus. Trädet i fråga har tyvärr legat ett tag.

Nissens Nissens skrev:
Självklart torkar det nu, men det hinner inte torka till denna säsongen om du klyver det så sent…
Jag har inte kluvit, d blir det bara ännu större yta som möglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.